"Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Ik sluit me voledig bij Joep aan, zolang je niet elke morgen die Duitse vlag uithangt zullen weinig mensen er last van hebben dat je verzameld.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door dvaupell »

[quote="Joep"]Het punt is dat een kleine groep mensen ons benadeelt door al deze onzin en gedoe over 'nazi-artikelen'. Wij vallen niemand lastig met onze hobby, echter zoekt deze 'elite' van niet wetende afzeikers gewoon publiciteit en aandacht. Zij hebben helemaal geen last van het feit dat marktplaats spullen uit WOII verkoopt, ook Duitse spullen en ook met een hakenkruis erop, maar ze zoeken die last.
/quote]

In je eerste zin stel je dat je respect hebt en vervolgens blijkt dat nergens uit. Ik vind de term "eltie van niet wetende afzeikers" in elk geval niet van respect getuigen. Door de zorgen van mensen over het verzamelen en handelen in (nazi)militaria weg te zetten als "onzin en gedoe" getuig je ook al niet van veel respect. Nu dan even als admin van dit forum; (hiervoor heb ik slechts als senior lid van dit forum gereageerd) Als de toon van een aantal deelnemers in dit forum niet veranderd zal ik het artikel moeten sluiten.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

U heeft daar alle vrijheid in, maar ik hoop dat u dat doet zonder dat uw overtuiging uw keus in de weg staat.

Wel bied ik mijn excuus aan voor de verkeerde opmerkingen

Wel denk ik dat we de discussie ver genoeg hebben gevoerd, er is een tweedeling/meningsverschil en gelukkig maar stel je voor dat wij het hier altijd met elkaar eens zouden zijn, dan was er geen normale discussie meer te voeren.

Ik snap het standpunt van Dvpaul en heb daar ook respect voor, ook al denk ik er anders over.

Ik ben klaar met dit onderwerp en ik denk de meeste van ons ook. Het lijkt allemaal wel mee te vallen op het grote internet.
Dank voor ieder zijn bijdrage!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Joep »

Beste Dvauppell,

Ik denk dat je mij verkeerd interpreteert. Mijn diepste respect gaat uit naar overlevers van de Holocaust en overlevers en soldaten van de Tweede Wereldoorlog.
De 'elite' waar ik op doel, is het niets wetende CIDI en dhr. de Graaff. Ik sta best open voor een serieuze discussie over mensen die serieuze zorgen hebben het handelen in militaria uit de Tweede Wereldoorlog. Maar als je het filmpje bekijkt en de TV-Uitzending bekijkt, kan ik deze 'elite' onmogelijk serieus nemen. Vandaar mijn beweringen over publiciteit- en aandachttrekkerij..
Bovendien wil ik terug doelen op wat ik eerder zei, wij vallen niemand lastig en er wordt niemand lastig gevallen (ook niet door marktplaats) die deze zaken 'schokkend' kunnen vinden. Wat het CIDI doet en het FC Knudde team van Kassa, is zoeken naar 'last'. Ze zeggen namelijk zelf ook dat ze op marktplaats daadwerkelijk gingen zoeken naar derde rijks symbolen. Normaliter zou je daar niet mee worden lastig gevallen op marktplaats.
Nogmaals, ik denk dat je me verkeerd interpreteerde. Ik hoop het zo opgehelderd te hebben.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door journalist23 »

Langzaamaan komt er steeds meer censuur in Nederland.
Een deel van de geschiedenis waarvan sommigen ervoor zorgen dat dit niet verloren gaat wordt door sommige organisaties geboycot.
Zij zien liever een eerlijk stuk geschiedenis gewist. Het handelen in deze spullen zou gewoon moeten kunnen om het verzamel aspect en het feit dat veel mensen dergelijke spullen als hobby conserveren. Het feit dat het CIDI weer eens van zich laat horen op deze manier lijkt me een schreeuw om aandacht. Iedereen weet wat er is gebeurd waarom zou je dan dergelijke spullen niet mogen bewaren, heel apart.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door dvaupell »

journalist23 schreef:Langzaamaan komt er steeds meer censuur in Nederland.
Een deel van de geschiedenis waarvan sommigen ervoor zorgen dat dit niet verloren gaat wordt door sommige organisaties geboycot.
Zij zien liever een eerlijk stuk geschiedenis gewist. Het handelen in deze spullen zou gewoon moeten kunnen om het verzamel aspect en het feit dat veel mensen dergelijke spullen als hobby conserveren. Het feit dat het CIDI weer eens van zich laat horen op deze manier lijkt me een schreeuw om aandacht. Iedereen weet wat er is gebeurd waarom zou je dan dergelijke spullen niet mogen bewaren, heel apart.
Uh.. Journalist23, Ik kan je betoog niet helemaal volgen, geloof ik. Je stelt dat er steeds mee censuur komt in ons land. Waar blijkt dat uit? .. En welke organisaties boycotten wat? Het CIDI is, denk ik, net als vele anderen bezorgd dat niet iedereen die in militaria of nazi-materiaal handelt dit doet om de geschiedenis levend te houden. En, we kunnen het ontkennen, maar er zijn nog steeds mensen die de tijd van WO2, inclusief de doelen en denkbeelden van die tijd verheerlijken.

Een terechte zorg dus, wat mij betreft. We moeten alleen niet ontkennen dat er ook heel wat koren tussen het kaf zit. Eerlijke verzamelaars dus, die proberen om de wereld te laten zien dat het verschrikkelijk mis kan gaan in de wereld en die hun omgeving daarvoor willen waarschuwen, hen iets te leren. Daarvoor mijn respect.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door journalist23 »

CIDI heeft al vaker vreemde dingen gedaan om aandacht te krijgen, kijk maar naar het oorlogsbetoog wat een jongen een aantal jaar terug wilde houden tijdens een herdenking. CIDI zorgde er uiteindelijk voor dat hij een ander gedicht moest maken. Maar desalniettemin zijn er inderdaad mensen met verkeerde bedoelingen die zich met verkeerde dingen bezig houden maar er moet toch een plaats zijn waar serieuze verzamelaars aan hun spullen kunnen komen. Vroeger was het sowieso een stuk makkelijker dan nu. Vind het vervelend dat mensen gelijk over 1 kam worden geschoren. Verzamel zelf om ervoor te zorgen dat mijn generatie, van wie zich te weinig mensen nog interesseren in deze verschrikkelijke periode, het niet vergeten. Daarom spits ik me ook voornamelijk toe op brieven, kaarten en foto's uit die tijd. Onvertelde verhalen kunnen laten zien dat niet iedere Duitser een verschrikking was. Ik geef hier ook geen mening over maar ik vind het wel belangrijk dat mensen die periode niet vergeten. Ook om ervoor te zorgen dat zoiets nooit meer gebeurt. Met brieven is dit misschien wel mogelijk. Als journalist zijnde kan ik door een nieuw licht op sommige zaken te werpen misschien wel een verschil maken. Daarom verzamel ik niet alleen Duits maar ook Amerikaans, Brits, eigenlijk van alle partijen. Een verhaal heeft altijd meerdere kanten.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Tja, ik denk dat het neonazisme de grootste boosdoener is, die showen het heel erg, zo had ik een een man die zocht naar een "SS helmpje ofzo" naar het zo luid vroeg dat de hele markt hem kom horen en min of meer in de hoop dat ik met hem in discussie zou gaan. Ik zei beleefd ik die niet had, maar het is me al meer opgevallen dat die mensen hun overtuigingen/idee iets te graag met iedereen willen delen, en iets te opzichtig swastika's ect. tonen/dragen als jij al eerlijke verzamelaar dan 1 item met een hakenkruis hebt omdat je dat net hebt gekocht wordt je ook aangezien als fout.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

journalist23 schreef:Langzaamaan komt er steeds meer censuur in Nederland.
Een deel van de geschiedenis waarvan sommigen ervoor zorgen dat dit niet verloren gaat wordt door sommige organisaties geboycot.
Zij zien liever een eerlijk stuk geschiedenis gewist. Het handelen in deze spullen zou gewoon moeten kunnen om het verzamel aspect en het feit dat veel mensen dergelijke spullen als hobby conserveren. Het feit dat het CIDI weer eens van zich laat horen op deze manier lijkt me een schreeuw om aandacht. Iedereen weet wat er is gebeurd waarom zou je dan dergelijke spullen niet mogen bewaren, heel apart.
Lijkt erop dat mensen elkaar niks gunnen in Nederland. CIDI kan de boel wel willen boycotten maar wereldwijd kun je je verzameling nog prima uitbreiden. In Duitsland is deze handel ook niet verboden. Erkende handelaren zijn er zat te vinden. Bijvoorbeeld Weitze en Butchek.
Prima ervaringen mee en binnen 2 dagen je spullen in huis.

Helaas is het alleen zo dat de tegenstanders in NL de massa mee krijgen (proberen althans) omdat niemand hier zich aan wil branden. Helaas zijn wij als serieuze verzamelaars als dit zou lukken er de dupe van. Als verzamelgroep worden we als halve neonazies neergezet wat totaal niet klopt.

groeten Pat
Laatst gewijzigd door Pat-ton op 21 jan 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door journalist23 »

Een trieste zaak.
Snap sowieso niet dat mensen na alles wat gebeurd is nog enige sympathie kunnen hebben voor een dergelijk 'geloof'.
Het probleem is ook voor veiligheidsdiensten dat als dergelijke verkopen straks in het ongewisse gebeuren via netwerken als Tor, er geen grip meer op te krijgen is. Ze kunnen het maar beter via een openbare dienst laten verlopen zodat het nog enigszins in de gaten kan worden gehouden.
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door journalist23 »

Pat-ton schreef:
Lijkt erop dat mensen elkaar niks gunnen in Nederland. CIDI kan de boel wel willen boycotten maar wereldwijd kun je je verzameling nog prima uitbreiden. In Duitsland is deze handel ook niet verboden. Erkende handelaren zijn er zat te vinden. Bijvoorbeeld Weitze en Butchek.
Prima ervaringen mee en binnen 2 dagen je spullen in huis.

Helaas is het alleen zo dat de tegenstanders in NL de massa mee krijgen (proberen althans) omdat niemand hier zich aan wil branden. Helaas zijn wij als serieuze verzamelaars als dit zou lukken er de dupe van. Als verzamelgroep worden we als halve neonazies neergezet wat totaal niet klopt.

groeten Pat
Probleem aan dergelijke handelaren zijn natuurlijk de prijzen. Ik verzamel dan vooral brieven en foto's. Op dergelijke site betaal je al gauw 25 euro voor een fototje. Dat is natuurlijk absurd.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

dvaupell schreef:
journalist23 schreef:Langzaamaan komt er steeds meer censuur in Nederland.
Een deel van de geschiedenis waarvan sommigen ervoor zorgen dat dit niet verloren gaat wordt door sommige organisaties geboycot.
Zij zien liever een eerlijk stuk geschiedenis gewist. Het handelen in deze spullen zou gewoon moeten kunnen om het verzamel aspect en het feit dat veel mensen dergelijke spullen als hobby conserveren. Het feit dat het CIDI weer eens van zich laat horen op deze manier lijkt me een schreeuw om aandacht. Iedereen weet wat er is gebeurd waarom zou je dan dergelijke spullen niet mogen bewaren, heel apart.
Uh.. Journalist23, Ik kan je betoog niet helemaal volgen, geloof ik. Je stelt dat er steeds mee censuur komt in ons land. Waar blijkt dat uit? .. En welke organisaties boycotten wat? Het CIDI is, denk ik, net als vele anderen bezorgd dat niet iedereen die in militaria of nazi-materiaal handelt dit doet om de geschiedenis levend te houden. En, we kunnen het ontkennen, maar er zijn nog steeds mensen die de tijd van WO2, inclusief de doelen en denkbeelden van die tijd verheerlijken.

Een terechte zorg dus, wat mij betreft. We moeten alleen niet ontkennen dat er ook heel wat koren tussen het kaf zit. Eerlijke verzamelaars dus, die proberen om de wereld te laten zien dat het verschrikkelijk mis kan gaan in de wereld en die hun omgeving daarvoor willen waarschuwen, hen iets te leren. Daarvoor mijn respect.
Pure betutteling :yes:

En, we kunnen het ontkennen, maar er zijn nog steeds mensen die de tijd van WO2, inclusief de doelen en denkbeelden van die tijd verheerlijken.
Waar blijkt dat uit ???

Ik hoor al jaren niets meer van neo nazie's , ze worden enkel nog gebruikt door het CIDI om een statement te maken tenslotte moet je een stok hebben om mee te slaan ook al is die denkbeeldige stok niet aanwezig.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
neluz
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2014, 15:21

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door neluz »

dvaupell schreef:Heren,

Het enige waar ik om vraag is om met respect voor de mensen die de nare gevolgen van WO2 dragen. Ik vind de gemaakte vergelijkingen over auto's en roken kant nog wal raken. Dit is een forum die primair wil informeren over WO2. Dat er ook een hoekje is ingericht waar mensen hun hobby, het verzamelen van spulllen uit die tijd bestaat, doet daar niets aan af.
Hallo,

Ik snap heel goed waar u het over heeft, ik verzamel ook militaria uit de eerste en tweede wereldoorlog.
Ik kom ook uit een familie die de nodige dingen heeft meegemaakt in de tweede wereldoorlog, mijn opa (moeders kant) zat in het verzet, heeft verschrikkelijke dingen moeten doen om te overleven heeft zijn eigen vrienden uit het verzet mogen begraven op de waalsdorpervlakte, heeft zelf Duitsers doodgeschoten en elke nacht als hij slaapt de hoofden van deze mensen nog voor zich ziet, raakte na de oorlog in zware depressies en psychoses, de opa van mijn vaders kant is opgepakt in 1943 om als dwang arbeider te moeten werken in het rurh gebied in munitie fabrieken, met constante bombardementen van de geallieerden, en heeft de vlammen zee nog meegemaakt in Hamburg, waar hij een vrouw en dochter voor zijn ogen levend zag verbranden omdat ze op het asfalt ging staan, wat smolt door de vuurzee. Hij heeft uiteindelijk zich in 1988 van zijn eigen leven beroofd.......

Sorry maar moest het ff kwijt, maar ik ben al van kleins af aan al geconfronteerd met de gevolgen.
Maar ik denk dat het goed is dat mensen het op zo'n manier in leven houden, sommige in militaria, en andere in games van die tijd of informatie.
Als jullie 5 mei de waalsdorper vlakte zien denk dan maar aan mijn tekst.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door patrickh »

Je zult dan toch 4 mei bedoelen, neem ik aan...
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jasper J »

dvaupell schreef:
Joep schreef:Het punt is dat een kleine groep mensen ons benadeelt door al deze onzin en gedoe over 'nazi-artikelen'. Wij vallen niemand lastig met onze hobby, echter zoekt deze 'elite' van niet wetende afzeikers gewoon publiciteit en aandacht. Zij hebben helemaal geen last van het feit dat marktplaats spullen uit WOII verkoopt, ook Duitse spullen en ook met een hakenkruis erop, maar ze zoeken die last.
/quote]

In je eerste zin stel je dat je respect hebt en vervolgens blijkt dat nergens uit. Ik vind de term "eltie van niet wetende afzeikers" in elk geval niet van respect getuigen. Door de zorgen van mensen over het verzamelen en handelen in (nazi)militaria weg te zetten als "onzin en gedoe" getuig je ook al niet van veel respect. Nu dan even als admin van dit forum; (hiervoor heb ik slechts als senior lid van dit forum gereageerd) Als de toon van een aantal deelnemers in dit forum niet veranderd zal ik het artikel moeten sluiten.

Ik snap het niet helemaal iedereen moet toch kunnen zeggen wat hij wil zeggen het dreigen met het sluiten van een topic vind ik niet een heel goede maatregel,mits het niet beledigend word moet ieder kunnen zeggen wat hij wil zeggen op een forum .De toon van een discussie proberen te veranderen door middel van discussie vind ik legitiem maar door het af te dwingen met een dreiging van sancties vind ik niet nodig.
Je mag er gewoon van uitgaan dat ieder op dit forum respect heeft voor de slachtoffer van de oorlog ,soms moeten er vergelijkingen om iets duidelijk te maken hoe pijnlijk dat soms ook kan zijn .
Het gros van de verzamelaars is gewoon oprecht en eerlijk ,er zijn mensen die overal moeite mee hebben ik snap dat er moeite mee hebben maar ze moeten zich ook eens gaan informeren waarom sommige mensen verzamelen dat is om de verschrikkelijke geschiedenis van wo2 levend te houden omdat wij met zijn allen dit nooit mogen vergeten.
Aude Audenda
Plaats reactie