foutje van de NOS

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

foutje van de NOS

Bericht door Bert-Jan »

Duitse soldaat?

1538645_745067048838392_354706184_n.jpg
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: foutje van de NOS

Bericht door CollectorWo2 »

Wat een blunder..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: foutje van de NOS

Bericht door patrickh »

Tja, dit zullen we in de toekomst nog wel vaker zien als al het Duits spul wordt verboden, dan weet immers niemand meer hoe zo'n uniform eruit moet zien...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: foutje van de NOS

Bericht door Haplo »

Foto is ondertussen veranderd.
Ze zullen wel een hoop kritiek hebben gehad.
http://nos.nl/artikel/600024-duitsland- ... -adam.html
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: foutje van de NOS

Bericht door asjemenou »

Goed opgemerkt BertJan. Dit soort dingen gebeuren regelmatig. Tenslotte is niet iedereen zo met (militaire) historie bezig als wij.
Zo verscheen er een aantal jaren geleden het boek "Ivans oorlog, leven en dood in het rode leger 1939-1945" van Catherine Merridale, zie; http://www.bol.com/nl/p/ivans-oorlog/9200000012813419/ .
Op de omslag staat een foto afgebeeld van 2 Sovjet soldaten lopend in de sneeuw. Voorin het boek staat over deze foto vermeld; "De slag om Moskou, gewonde Russische soldaat tijdens Russisch tegenoffensief, 6 december 1941-7 maart 1942."
Wie goed naar de foto kijkt ziet dat de linker soldaat over zijn schouder een Mosin Nagant M44 karabijn draagt. Deze karabijn is duidelijk te herkennen aan het vast gemonteerde en opklapbare bajonet. De M44 karabijn is pas in het najaar van 1943 ingevoerd. De foto op de omslag kan dus nooit in de winter van 1941-42 zijn genomen.
Ik heb de uitgever van het boek hier dan ook op gewezen. Men vertelde mij dat de foto met deze omschrijving zo uit een Duitse foto databank kwam. Bij een volgende druk van het boek zou men de fout herstellen. Of dit ook is gebeurd weet ik niet en of dat er sowieso een 2e druk van is uitgegeven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: foutje van de NOS

Bericht door hajos »

Bert-jan was zo vriendelijk om een screenshot te maken. En wat taggen op facebook was genoeg om de NOS de foto op de website te veranderen.
Maar blijft schandalig dat men een Nederlandse soldaat neer zet als Duitser.

de verandering was na, z'n 15min na een mailtje richting de redactie en z'n 5 min na mijn bericht op facebook.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: foutje van de NOS

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Bij een volgende druk van het boek zou men de fout herstellen. Of dit ook is gebeurd weet ik niet en of dat er sowieso een 2e druk van is uitgegeven.
Volgens mij is er sinds 2007 nog geen tweede druk geweest. Mijn ervaring met herdrukken is overigens dat inhoudelijke vergissingen niet worden aangepast, maar bij afbeeldingen gaat dat waarschijnlijk wat gemakkelijker.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: foutje van de NOS

Bericht door Erik »

In feite interesseert het hele militaire bestaan en de geschiedenis daarvan de NOS weinig tot niets. In de uitbeeldingswereld al meerdere malen mee geconfronteerd. Geldt overigens ook voor veel mensen. Ondanks dat er een leeuw op de helm staat ben je meteen een SS-er als uitbeelder.
En waarom ook niet? Zolang er geen einddoelen vastgesteld zijn op de lagere school (thans basisschool) voor geschiedenis kan iedereen ermee doen wat-ie leuk vind of makkelijk. En daar de gemiddelde onderwijzer (leraar BO) de hele tweede wereldoorlog ziet als een schermutseling tussen Napoleon enerzijds en Hitler anderzijds die mekaar met atoombommen bestookten ("Daarom kindertjes, zijn we altijd tegen atoombommen en geweren!") zal dat ook niet veranderen denk ik.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: foutje van de NOS

Bericht door Charly1975 »

Misschien heb ik wel een beetje rare vraag, maar is er ook bekend wie die Nederlandse soldaat is?



Ben het wel eens met de kritieken hierboven, er wordt veel te gemakkelijk over onze Nedrlandse geschiedenis gedacht. Tja het is nu eenmaal verleden en het gebeurd toch echt nooit meer is schijnbaar de gedachte. Misschien wel erg kort gedacht (of te ver heen) maar als er nu eens wat meer aandacht zou zijn aan de verschrikkingen van een oorlog, zou dat dan (vooral) jonge mensen er van weerhouden om oorlog op te zoeken zoals bijvoorbeeld die Syrië-gangers ? Ok daar zit ook wel een enorme religieuze achtergrond bij, maar toch...wellicht? Ik weet dit is ook niet de plek om het daar over te hebben, topic gaat over de blunder, maar vroeg het me ineens af.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: foutje van de NOS

Bericht door Charly1975 »

Erik schreef:In feite interesseert het hele militaire bestaan en de geschiedenis daarvan de NOS weinig tot niets. In de uitbeeldingswereld al meerdere malen mee geconfronteerd. Geldt overigens ook voor veel mensen. Ondanks dat er een leeuw op de helm staat ben je meteen een SS-er als uitbeelder.
En waarom ook niet? Zolang er geen einddoelen vastgesteld zijn op de lagere school (thans basisschool) voor geschiedenis kan iedereen ermee doen wat-ie leuk vind of makkelijk. En daar de gemiddelde onderwijzer (leraar BO) de hele tweede wereldoorlog ziet als een schermutseling tussen Napoleon enerzijds en Hitler anderzijds die mekaar met atoombommen bestookten ("Daarom kindertjes, zijn we altijd tegen atoombommen en geweren!") zal dat ook niet veranderen denk ik.
Of zoals bij een Belgische miss verkiezing: De 1e Wereld Oorlog is pas 10 jaar geleden geweest, wie herinnert het zich niet... :bonk:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie