Wie kan me helpen met deze objecten?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
unbrained

Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door unbrained »

Hallo luitjes!

Ik heb een tijdje geleden een aantal dingen geerfd, maar ik kan nergens duidelijke informatie vinden over dergelijke dingen, dus ik vroeg me af of iemand me meer kon vertellen over de historie en eventueel de waarde van deze objecten? Ze worden naar alle waarschijnlijkheid niet verkocht maar is wel leuk om te weten :)

Alvast bedankt!

Groetjes,

Dylan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door asjemenou »

De bajonet is een Duits WOII Mauser K98 bajonet zie; http://www.quanonline.com/military/mili ... my/k98.php . Op zich een leuk exemplaar alleen heb ik het idee dat hij is doorgebruikt. Ik vind het serienummer "544" niet erg standaard Duits overkomen. Staat er nog ergens een naam van de fabrikant of een lettercode ingeslagen? Misschien staat er nog iets vermeld op de lederen hanger?

De verrekijker is lastig. Mijn sterke vermoeden is dat deze niet vervaardigd is voor militair gebruik. Verrekijkers worden tenslotte ook civiel vervaardigd en gebruikt door jachtopzieners, natuurliefhebbers e.d.
Een eventuele verrekijker fabrikant met de (merk)naam FODOR daar kan ik niets op vinden. Wat mogelijk is, is dat de verrekijker vervaardigd is voor een winkelketen of een postorderbedrijf met de (merk)naam FODOR.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
unbrained

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door unbrained »

Oh wat een toffe informatie! Bedankt hiervoor alvast! :)

Na wat beter inspectie zit er aan de andere kant van het blad inderdaad een lettercode "W.K.C." Helemaal over het hoofd gezien, schijnt een merk te zijn volgens google?

Ik had inderdaad het merk FODOR ook gegoogled, maar kon niks erover vinden. Aangezien ze allebei in de erfenis van mijn opa zaten ging ik er eigenlijk vrijwel meteen vanuit dat ze allebei uit die tijd/periode kwamen maar misschien is hij in zijn latere jaren inderdaad vogelspotter geweest of iets dergelijks. :P
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door davy »

WKC staat voor Weyersberg, Kirschbaum und Cie, Waffenfabrik GmbH, Solingen-Wald.
Een van de eerste die WKC in 1937 heeft gemaakt met WKC op (in begin 1937 stempelden ze nog met S/174, eind '37, '38 en '39 met WKC)
en aangezien er geen letter bij het serienummer staat, is het er eentje uit de eerste reeks.
Ze werden genummerd van 1 tot 9999, later weer van 1 tot 9999 met een 'a' bij, dan een 'b', enz.
Staat er ook geen 37 op de zijkant ?
Als je de schede uit de lederen hanger haalt, zal er ook wel WKC opstaan en waarschijnlijk ook het jaartal.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door Naamloos »

Op Marktplaats staat een FODOR verrekijker te koop. Je kan de adverteerder een bericht sturen, wellicht weet zij iets over de kijker? Je kan het altijd proberen!
Gast

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door Gast »

davy schreef:WKC staat voor Weyersberg, Kirschbaum und Cie, Waffenfabrik GmbH, Solingen-Wald.
Een van de eerste die WKC in 1937 heeft gemaakt met WKC op (in begin 1937 stempelden ze nog met S/174, eind '37, '38 en '39 met WKC)
en aangezien er geen letter bij het serienummer staat, is het er eentje uit de eerste reeks.
Ze werden genummerd van 1 tot 9999, later weer van 1 tot 9999 met een 'a' bij, dan een 'b', enz.
Staat er ook geen 37 op de zijkant ?
Als je de schede uit de lederen hanger haalt, zal er ook wel WKC opstaan en waarschijnlijk ook het jaartal.
Super! Leuk om te weten!! Ik heb met veel moeite de schede uit de lederen hanger gekregen (leer was superstijf) maar heb het hele ding onderzocht maar WKC en 544 op zowel de schede en het blad zijn de enige kenmerken die ik kan vinden.. :(

IK zag op marktplaats inderdaad nog wat dingen (had daar niet gezocht) maar blijkbaar hebben ze ook camera's en objectieven (lenzen) dus het zal inderdaad een merk zijn geweest!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wie kan me helpen met deze objecten?

Bericht door Jim »

FODOR is een voormalig Nederlands bedrijf ontstaan in 1954 in Rotterdam opgericht door de Familie Albers. Opgehouden te bestaan in 2000. Deze firma importeerde vanuit Japan camera's, accesoires en lenzen. Deze spullen werden afgeleverd onder de naam FODOR. L.Albers had in 1924 de fotozaak, in Rotterdam, FOKA (Foto Optiek Kino Albers) opgericht.

Info gevonden op de website De Nederlandse camera.

We kunnen constateren dat de verrekijker gemaakt is in Japan, na de oorlog, en geimporteerd door een Nederlands bedrijf.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie