Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door asjemenou »

Nederlandse bedrijven als HEMA, C&A, Wehkamp, Philips, Shell en Maxis lieten in de jaren zeventig en tachtig producten maken door politieke gevangenen in de Duitse Democratische Republiek (DDR). Dat stelt het televisieprogramma Eenvandaag.
Het programma concludeert dit op basis van het boek Knastware für den Klassenfeind waarvoor onderzoek werd gedaan in de Stasi-archieven.

Modeketen C&A verkocht sportschoenen en waarschijnlijk ook dameskousen die gemaakt werden door slachtoffers van het communistische regime in de DDR. Online warenhuis Wehkamp bestelde meubels bij een bedrijf in de plaats Güstrow en HEMA liet oranje brooddozen maken bij een bedrijf in Beierfeld.

Het was al bekend dat IKEA veel producten door de politieke gevangenen liet maken. Ook veel West-Duitse bedrijven als Volkswagen, Aldi, Otto en Neckermann blijken gebruik te hebben gemaakt van dwangarbeid. De DDR verdiende hier op jaarbasis naar schatting tweehonderd miljoen Duitse mark mee.

De republiek in het oosten van Duitsland kon het geld goed gebruiken, want het land verkeerde in constante geldnood. De DDR was een communistische staat in Europa die werd opgericht door de Sovjet-Unie in 1949. De staat bestond officieel van 7 oktober 1949 tot 3 oktober 1990. Toen trad de staat toe tot de Bondsrepubliek Duitsland waardoor Duitsland werd herenigd, http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/23/hem ... id-in-ddr/ (Bron: NRC.nl).

Zoals het nieuwsbericht al vermeld werden voor de Duitse hereniging in 1990 veel producten voor onze markt in de DDR vervaardigd. Producten "Made in GDR" waren toen heel gewoon. Hierbij enkele foto's van voorbeelden van DDR producten die destijds in Nederland te koop waren. Of deze producten ook door DDR dwangarbeiders zijn geproduceerd durf ik niet te zeggen.

Afbeelding

De NARVA zaklampen model FOCUS. Deze zaklampen zijn vele jaren te koop geweest in elektronicawinkels, warenhuizen, bouwmarkten e.d. in Nederland.
Als ik het mij goed herinner bestaat er ook een "HEMA" variant van deze zaklampen. Achterop deze varianten staat dan de naam "HEMA" inplaats van "FOCUS NARVA DDR".

Afbeelding

Afbeelding

Een houten kledinghanger. Destijds te koop bij Blokker. Ze werden verkocht in een verpakking van 10 stuks.

Afbeelding

Eén van de export paradepaardjes van de Oost-Duitse industrie en zeer veel verkocht in Nederland, de Praktica spiegelreflexcamera van het Pentacon concern. Er zullen nog genoeg van deze fotocamera's op de zolders van Nederland liggen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door Madman »

Een ander zeer bekend Oost Duits product waren de vouwwagens welke onder de naam Alpenkreuzer verkocht werden. Deze waren zeer populair in de jaren 70 en 80.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door patrickh »

Gaat weer nergens over, al eens gedacht waar nu de Adidas ballen gemaakt worden, of onze goekope textiel?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door asjemenou »

patrickh schreef:Gaat weer nergens over, al eens gedacht waar nu de Adidas ballen gemaakt worden, of onze goekope textiel?
Klopt. Over 25 jaar krijgen we te horen door wie en op welke wijze onze hedendaagse (goedkope) producten uit China werden gemaakt. Ook door dwangarbeiders.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste mensen,

Kopen jullie alleen het duurdere spul dat enkel op een rechtvaardige manier wordt gemaakt ?

Misschien toch eens iets om over na te denken :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door platoz »

Zo werkt de wereld nu eenmaal... Drie keer raden waar tegenwoordig jouw spijkerbroek wordt gemaakt? Was onlangs ook eens bij de Intertoys. Kon geen enkel speelgoedje vinden wat niet "made in China" erop geplakt had.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door asjemenou »

platoz schreef:Zo werkt de wereld nu eenmaal... Drie keer raden waar tegenwoordig jouw spijkerbroek wordt gemaakt?
Confectie is helemaal erg. Zonder merknamen te noemen, overschotten van dure (oude) collectie's van topmerken worden doorverkocht aan goedkopere winkelketens. Labels verwijderen, ander merknaampje erop en wederom klaar voor de verkoop.
platoz schreef:Was onlangs ook eens bij de Intertoys. Kon geen enkel speelgoedje vinden wat niet "made in China" erop geplakt had.
Soms denk ik weleens met weemoed terug aan het speelgoed uit mijn jeugd. Ik heb er nog iets van bewaard in een doos. Dit alles is nog "Made in W-Germany, England of France".
Wat de DDR producten op de eerder afgebeelde foto's betreft, dit zijn producten die destijds (voor 1990) gewoon in de winkel in Nederland zijn gekocht. Ik denk dat als je bij de wat ouderen onder ons in huis gaat zoeken dat je nog steeds gebruiksvoorwerpen kunt vinden die "Made in GDR" zijn. Zo heeft mijn vader nog steeds een bankschroef op z'n werkbank staan die ook uit de DDR komt. Deze heeft hij destijds ook in Nederland in de winkel gekocht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door Blastmaster1972 »

Tsja, dat is eigenlijk geen nieuws...
asjemenou schreef:Afbeelding

Eén van de export paradepaardjes van de Oost-Duitse industrie en zeer veel verkocht in Nederland, de Praktica spiegelreflexcamera van het Pentacon concern. Er zullen nog genoeg van deze fotocamera's op de zolders van Nederland liggen.
Asjemenou! Zo heb ik er ook nog ergens een... uit de jaren 70 van de vorige eeuw! M'n eerste fototoestel!

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse bedrijven deden aan dwangarbeid in DDR

Bericht door asjemenou »

Blastmaster1972 schreef:Tsja, dat is eigenlijk geen nieuws...

Asjemenou! Zo heb ik er ook nog ergens een... uit de jaren 70 van de vorige eeuw! M'n eerste fototoestel!

Mvg,

Jos
Dat verbaasd mij eigenlijk niet. De Praktica fotocamera's gingen tot halverwege de jaren 80 als warme broodjes over de toonbank. Rond 1980 kocht ik mijn eerste fotocamera, een Praktica MTL-5. Deze kostte toen zo'n 180 Gulden (81 Euro). In die tijd toch een flink bedrag. De Japanse fotocamera's waren beter maar kostte ook 2 keer zoveel. Lang heb ik de Praktica MTL-5 niet gehad. Ik had er veel problemen mee en ben toen overgestapt naar een Japans merk. Met dit zelfde Japanse merk fotografeer ik vandaag de dag nog steeds.
Een aantal jaren geleden heb ik een Pentor Super TL fotocamera (kloon van Praktica Super TL) gered van de vuilcontainer. Ik heb er toen voor de lol een fotorolletje mee volgeschoten. Het bleef echter niet bij dit ene fotorolletje en ook niet bij die ene fotocamera. Ik heb inmiddels zo'n 15 Praktica spiegelreflexcamera's met bijbehorende Pentacon lenzen. Als je jarenlang fanatiek hebt gefotografeerd en ook nog een doka hebt gehad dan blijft de analoge fotografie je toch interesseren.

Afbeelding

De Praktica B-200, een vol automatische spiegelreflexcamera. Heeft wat meer bedieningsgemak dan de half automaten uit de Praktica L generaties.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie