Gasmasker

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Gasmasker

Bericht door yarwest »

]Hallo, ik was laatst het web aan het afstruinen op zoek naar militaria en toen zag ik dit gasmasker voorbij komen, en nu vraag ik mij af of hij uit wo2 komt en of ie echt is, voor zover jullie dat kunnen zien.
Alvast dank
groeten Yarwest
het gasmasker
het gasmasker
$_84 (1).JPG
$_84 (2).JPG
[attachment=0]$_84 (3).JPG[/attachment
Bijlagen
$_84 (3).JPG
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Mr_Flibble »

Sovjet Burger gasmasker 1970-1989

Er zit asbest in de filter.
In Tabulas Argenteas Refero
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Re: Gasmasker

Bericht door yarwest »

Mr_Flibble schreef:Sovjet Burger gasmasker 1970-1989

Er zit asbest in de filter.
Dat is dubbel jammer, het was een koopje, zijn Russische gasmaskers uit wo2 zeldzaam?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Dit is een GP5 in zwarte versie, deze werden enkel civiel gebruikt. Russische gasmaskers uit WO2 zijn zeldzaam, er is langs de ene kant het Mod.08 gasmasker dat nog redelijk makkelijk te herkennen valt als zijnde wo2 en later is men overgeschakeld naar het Schlem Maska waarvan er 2 modellen zijn die licht van elkaar verschillen. De Schlem Maska is voor leken makkelijk te verwarren met de latere SchM-41M die na de oorlog geproduceerd is. Grootste aanwijzing dat men met een WO2 masker te doen heeft zijn de Tissot tubes (die aanslag op de glazen voorkomt) die niet in het masker zelf zijn verwerkt maar apart in het masker zitten. Er zijn nog andere kleine verschillen. Een Russisch gasmasker uit WO2 ga je niet voor een koopje vinden vrees ik.

Dat er asbest in de filter zit is nog niet 100% bewezen, er zijn echter wel sterke vermoedens hieromtrent en er is nog steeds veel discussie rond dit tussen verschillende gasmaskerverzamelaars. Het zou er ook van afhangen van wanneer de filter gemaakt is. Zolang je de filter niet gebruikt of openbreekt is er sowieso geen gevaar.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Re: Gasmasker

Bericht door yarwest »

Oke bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Mr_Flibble »

Uit onderzoek door een Asbest Lab is in October 2013 onherroepelijk vastgesteld dat de katoenlaag in de filter van de GP-5 gasmaskers 7.5% Asbest bevat! Just saying.
In Tabulas Argenteas Refero
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Mr_Flibble schreef:Uit onderzoek door een Asbest Lab is in October 2013 onherroepelijk vastgesteld dat de katoenlaag in de filter van de GP-5 gasmaskers 7.5% Asbest bevat! Just saying.
Momenteel is het nog altijd een claim zonder dat men harde bewijzen heeft gelanceerd. De vraag is dan nog welk type van filter men heeft getest, er zijn immers heel veel verschillende Russische filters en zoals ik al zei, het zou afhangen van het productiejaar, latere filters hebben mogelijk geen asbest alhoewel dat natuurlijk allemaal niet zeker is. Sowieso is het gebruik van elke filter af te raden als het niet nodig is. Asbest is overigens niet het enige waar je je zorgen moet over maken bij een filter, filters zijn ook gevoelig voor schimmels. Schimmels zijn echter een pak gevaarlijker dan asbest want schimmels zijn levende organismen die zich vermenigvuldigen eens ze in je longen terecht komen en zijn vaak heel moeilijk te behandelen (en sommigen zelfs ronduit dodelijk). Wil je persé een filter gebruiken koop dan gewoon een nieuwe filter.

Trouwens, iets dat velen niet weten, alle Belgische gasmasker van voor WO2 bevatten allemaal asbest, zowel de militaire als de civiele.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Mr_Flibble »

maar, maar, maar, Wikipedia zegt't dus het MOET waar zijn ;)

Andere melding die ik vandaag gelezen heb voor de standaard container is dat het 30-50% wit asbest bevat.
Een gasmaskerforum geeft aan de GP-5 filters 'mogelijk schadelijk' zijn.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Gasmasker

Bericht door Haplo »

Maak een mix van het standaard witte houtlijm en water.
En giet dit aan beide kanten in het filter.
Dit droogt kleurloos op en bind alle vezels.
Dit doe ik zelf ook altijd.
Laatst gewijzigd door Haplo op 30 jan 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Gasmasker

Bericht door Jasper J »

Haplo schreef:Maak een mix van het standaard witte houtlijm en water.
Dit droogt kleurloos op en bind alle vezels.
Dit doe ik zelf ook altijd.
Wel fijn dat jullie dit delen van de asbest wist ik niet je zal maar een oud gasmasker geven aan kinderen om te spelen moet er niet aan denken dank jullie allen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russisch gasmasker

Bericht door asjemenou »

yarwest schreef:
Mr_Flibble schreef:Sovjet Burger gasmasker 1970-1989

Er zit asbest in de filter.
Dat is dubbel jammer, het was een koopje, zijn Russische gasmaskers uit wo2 zeldzaam?
Zoals Uncle Goose al vermeld zijn de Sovjet Russische WOII gasmaskers vrij zeldzaam. Deze zeldzaamheid is wel enigszins te verklaren. De meeste Sovjet WOII soldaten kregen 'm simpelweg niet verstrekt. Als je de Sovjet WOII soldatenboekjes er op naleest dan zal het je opvallen dat velen niet meer kregen uitgereikt dan een jas, een broek, een kwartiermuts en een riem. Dit wil overigens niet zeggen dat er geen gasmaskers werden gemaakt voor het Sovjet leger. Ik heb WOII foto's gezien waarop stapels Sovjet Russische gasmasker te zien zijn. Door o.a. de bureaucratie kwamen de gasmaskers (en veel van de overige uitrusting) niet bij de mensen terecht waarvoor ze bedoelt waren. Daarnaast waren de Sovjet Russische gasmaskers ook nog eens van een slechte kwaliteit.
De gasmaskertassen waren overigens wel populair bij de Sovjet soldaten. Ze waren ideaal voor ze om de persoonlijke bezittingen in op te bergen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Gasmasker

Bericht door CollectorWo2 »

Dingen van Wikipedia met je niet gauw geloven.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gasmasker

Bericht door Mr_Flibble »

thunderbird schreef:Dingen van Wikipedia met je niet gauw geloven.
....blijkbaar komt sarcasme ook niet over.... :lol:
In Tabulas Argenteas Refero
Plaats reactie