Vragen over een K98

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vragen over een K98

Bericht door coco »

Ik spreek nergens over maten?
Helaas hebben de noren besloten al hun K98's uit te slijpen voor langere munitie, wapens zijn zover ik weet nooit daadwerkelijk gebruikt buiten wat oefenen om.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Vragen over een K98

Bericht door Blastmaster1972 »

coco schreef:Ik spreek nergens over maten?
Jij spreekt inderdaad nergens over maten... maar .30-06 was geen NATO standaard munitie!

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Vragen over een K98

Bericht door John8 »

Gladstone schreef:Zo weinig voor een nummergelijke in uitstekende staat verkerende? Dat had ik niet verwacht.
Wat zijn die na-oorlogsse stempels dan?
Er zijn kleine adelaartjes te zien inderdaad, met minihakenkruisjes als je goed kijkt. Ook staan er kleine getallen onder de adelaartjes (18, 1, 221 en 28 als ik het goed zie) en volgens mij ook een enkel herbreeuws (?) tekentje (zo'n vreemde 'n')?
Hallo, je mag je niet blind staren op bedragen die je soms hoort of leest.
Sommige exemplaren gaan inderdaad rond de 1000 euro of meer, maar steeds moet je nog die gek vinden die dat wilt betalen.
Ook zijn de prijzen steeds gebaseerd op vraag en aanbod.

Er zijn veel mensen die een exemplaar willen die 100% origineel is. Dit is dus nummergelijk, niet doorgebruikt, geen ongewenste stempels, weinig gebruikssporen,...
Een na-oorlogse stempels is vb de caliberaanduiding, die stond nooit op originele exemplaren.

Soms (niet altijd) staat er op de kamer (waar kogel in zou zitten bij grendelen) een adelaartje met een hakenkruisje. Bij verder gebruikte exemplaren slijpen ze dit vaak weg.

De vogeltjes met een code eronder noemt men WaA stempels (waffenamt) en is de code van de fabriek die het onderdeel maakt. Bij die vogeltjes staat geen hakenkruisje.

Echter blijft het natuurlijk een geschiedenis hebben en een leuk stuk wat velen ook wel zouden willen hebben :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vragen over een K98

Bericht door Erik »

Blastmaster1972 schreef:... Het zal dus inderdaad de .30-06 geweest zijn, metrische aanduiding 7.62x63mm.
De standaard NATO munitie in 7,62 had een lengte van 51 mM. Niet 63. Dat is inderdaad van de (US) 30.06 munitie, in 1954 vervangen door de NATO-patroon 7.62x51.
Het kaliber van de standaard 30.06x63,35 (Springfield) is 7,85 (.309 inch)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Vragen over een K98

Bericht door racefiets »

Volgens de SAAMI specificaties heb je gelijk. Er is alleen geen herlader die op zoek gaat naar .309 kogels voor de .30-06 of de .308 Winchester. De 7,62x51 zou wel .308 moeten zijn. Alle bronnen, zelfs SAAMI en CIP zeggen echter dat de patronen, op max druk en kleine headspace verschillen, uitwisselbaar zijn qua afmetingen. Het drukverschil tussen de .308 en de 7,62 x51 komt door een dikkere hulsvoet, en daarbij kleiner intern hulsvolume, van de 7,62x51 om afgescheurde hulsvoeten bij gebruik in machinegeweren te voorkomen.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Vragen over een K98

Bericht door rammsander »

John8 schreef:
Gladstone schreef:....
De vogeltjes met een code eronder noemt men WaA stempels (waffenamt) en is de code van de fabriek die het onderdeel maakt. Bij die vogeltjes staat geen hakenkruisje.
Dat is niet zo! Ik weet niet dat het altijd zo is, maar bij deze stempels zitten meestal gewoon kruisjes onder de adelaar!

Kijk hier eens als voorbeeld!
images.jpg
images.jpg (7 KiB) 1012 keer bekeken
naamloos.png
naamloos.png (26.88 KiB) 1013 keer bekeken
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Vragen over een K98

Bericht door John8 »

rammsander schreef: Dat is niet zo! Ik weet niet dat het altijd zo is, maar bij deze stempels zitten meestal gewoon kruisjes onder de adelaar!
Sander
We leren bij! Bedankt voor die info!

Op de exemplaren die ik in handen gehad heb was het nogthans steeds zonder hakenkruisje.
Deze werden echt gebruikt op de k98´s? Of enkel op "grotere objecten"
Want op een vijsje is al niet veel plaats voor een gewone code, laatst staan nog eens een kruisje :wink:
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Vragen over een K98

Bericht door pistole38 »

Een Adelaar met alleen een swastika eronder is een stempel wat aangeeft dat die de schietproef doorstaan heeft.
Een Adelaar (met of zonder swastika) met daaronder een letter/cijfer combinatie is een algemeen inspectie-stempeltje.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie