Musket

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Musket

Bericht door SOLDIER Wessel »

Dag allen,
Weet iemand wat voor musket dit is, welk land en van welke periode.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mvg,
Wessel
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Musket

Bericht door Erik »

Hoi Wessel!

Je laat de verkeerde foto's zien!
Dit soort wapens laat zich het best kennen door het slot: de haan, pan, evt. schoorsteentje, etc.
Wat ik zo kan zien (...) betreft het een percussiegeweer, een systeem wat gebruikt maakt van een los slaghoedje wat op een pijpje (schoorsteen) wordt geplaatst en 'afgeslagen' wordt door de haan. Kan het echter niet te best zien.
Mocht een percussiegeweer zijn ligt de leeftijd zeer waarschijnlijk tussen 1840 en 1890. Ook dit weer onder voorbehoud natuurlijk. Er zijn vuursteenslotwapens omgebouwd naar percussie die dus ouder zijn dan het slot wat ze voeren. En ongetwijfeld zijn na 1890 nog steeds percussiewapens gebouwd. De bloeitijd van dit systeem echter is grofweg de tweede helft 19e eeuw.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Musket

Bericht door SOLDIER Wessel »

Hey Erik, bedankt voor de informatie.
Hier zijn wat betere foto's:
Afbeelding
Afbeelding
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Musket

Bericht door Erik »

Inderdaad percussie. Ik vraag me af of het een legergeweer betreft. Denk zelf van niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Musket

Bericht door Janssen »

Het gaat hier inderdaad op een percussieslot geweer. Staan er toevallig ook stempels/merken op het geweer ? Dan zou ik je eventueel wel kunnen helpen met identificeren.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Musket

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik kan verder geen stempels vinden.
Volgens mij zijn de tekens op foto 2 de initialen.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Musket

Bericht door Janssen »

Dankjewel voor de info. Ik heb niet zoveel verstand van musketten maar aan de hand van een stempel kan ik er meestal wel achter komen wat voor musket het is. Met alleen initialen wordt het wat te moeilijk ;-)
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Musket

Bericht door Gijscollector »

Zo te zien is het een, weliswaar antieke, "Khyberpass" kopie van een Brits model percussiegeweer. Deze wapen werden (en worden nog steeds) gemaakt in landen als Pakistan en India.

Zie hier een kort filmpje over dit soort wapens en hoe+waar ze gemaakt worden (weliswaar iets modernere, met name britse, wapens): http://www.youtube.com/watch?v=_VGpPUzzIio
"Op den bresch voor Nederland"
Plaats reactie