Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
melvo33
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2014, 03:04

Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door melvo33 »

Hallo allemaal,

Ben hier net nieuwe op het forum, en kijk mijn ogen nu al uit.
Het zit zo ik ben al een tijd erg geinteresseerd in de vondsten die mensen doen zoals je op filmpjes ziet,
bijvoorbeeld complete duitse of russische wapen en munitie.
Nu wil ik ook graag opzoek gaan naar dit soort dingen, zoals speldjes met hakenkruisen tot aan de complete wapens! :D
Alleen dan heb ik direct zoveel vragen, zoals moet ik dan ook een mega dure metaaldetector gaan kopen of red ik het ook met een beginners detector,
waar zoeken/vinden jullie dit soort dingen en waar kan ik het beste heen gaan om te beginnen enz. enz. want ik kan weinig info vinden of goede zoek plekjes voor dit soort spul en of ik het bijv. ook red met een beginners detectortje enz.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Jan Klaassen »

Één tip: begin niet direct met een mega-dure detector!!! Wat nu als het tegenvalt? Dan kan je beter een relatief goedkoop dingetje hebben gekocht, dan een €1000+ versie ;) Want het lijkt mooi natuurlijk, die vondsten, maar het grootste gedeelte van de tijd vindt je gewoon niks of nada (in ieder geval geen Wo2-spul)... Niet dat ik je d'r vanaf wil houden, want het is een leuke hobby, maar er komt veel geduld bij kijken!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door John8 »

Wat Jan Klaassen zegt is helemaal correct! Begin met een relatief goedkoop model van detector.

En voor de zoekplaatsen, mijn tip: praat met oude mensen! Vaak kennen ze een hoop verhalen van waar "den Duits" geweest is bij jou in de buurt.
En anders, landkaarten bestuderen, geschiedenisboeken, fora...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door uniformverzamelaar »

En vooral oppassen met munitie die je eventueel bovenhaalt.

95 % is ongevaarlijk, maar als je pech hebt ..... :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
melvo33
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2014, 03:04

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door melvo33 »

in ieder geval al bedankt voor de vele reactie's! en ik zou dan ook idd beginnen met een wat goedkopere, iemand suggesties voor een merk/type?
en ik wil idd nog niet een hand kwijt raken of meer uniformverzamelaar :P dus ik zal oppassen
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Kugelblitz »

Belangrijk is ook dat je op de meeste plaatsen niet eens mag zoeken en je een bekeuring/proces verbaal krijgt wanneer ze je zien.
Daarnaast zijn veel pekken natuurlijk al helemaal kaalgeplukt, zeker aan de oppervlakte, dus leg de lat niet te hoog en wees blij met een knoopje, muntje of hulsje.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
melvo33
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2014, 03:04

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door melvo33 »

dus als ik de lat bij een helm of wapen of magazijn neer leg dan leg ik de lat wel te hoog? zijn er geen plaatsen meer waar dit nog wel gevonden kan worden? en iemand zei ook al tegen mij als ze je aanhouden op een plaats waar je niet mag zoeken gewoon zeggen dat je dat niet wist haha :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Jan Klaassen »

melvo33 schreef:dus als ik de lat bij een helm of wapen of magazijn neer leg dan leg ik de lat wel te hoog?
Ja. Helaas - maar toch "ja".
melvo33 schreef:zijn er geen plaatsen meer waar dit nog wel gevonden kan worden?
Vast wel - daar ben ik van overtuigd. Maar wie weet? En wie het weet, zegt die het door? Daarbij zal 9 uit 10 (misschien wel 9.5 uit 10) van deze plaatsen illegaal zijn wat betreft zoeken met metaaldetectoren. Denk maar eens aan al die slagvelden in België. Neem de Ardennen: lijkt een spannend gebied om met de detector de sporen van het Ardennenoffensief na te lopen, maar als ze je daar met zo'n ding tegenkomen heb je toch wel een probleem... Veel plaatsen in Nederland, Duitsland, Rusland: idem. Om van Normandië maar niet te spreken...
melvo33 schreef:en iemand zei ook al tegen mij als ze je aanhouden op een plaats waar je niet mag zoeken gewoon zeggen dat je dat niet wist haha :mrgreen:
Dat werkt 1 keer, misschien :lol: Zeker als je de pech hebt dezelfde agent of wachter 2 keer tegen te komen op dezelfde plek...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Ik zou me eerst goed informeren war je mag zoeken.

Want de verhaaltjes van "dat wist ik niet" zal waarschijnlijk niet meer pakken en ze kunnen zonder boe of ba je detector in beslag nemen en je daarboven op nog een boete geven.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Jan m »

In geen enkel bos van natuurmonumenten mag je zoeken maar dit zijn gewoon de plekken waar het meest te vinden is. Meestal doen ze er niet zo moeilijk over maar dit ligt aan je leeftijd en degene die je tegenkomt.
melvo33
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2014, 03:04

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door melvo33 »

maar ik kreeg dus idd een tip om in het reichswald te gaan zoeken maar nou lees ik overal verschillende verhalen dat er niet gecontroleerd word en soms juist heel streng... plus nog een vraag, zijn er hier veel mensen die daar als geweest zijn? want als het helemaal leeg gezocht is is het de moeite niet waard neem ik aan?
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Jan m »

Er zijn op bijna alle plekken al zoekers geweest. Als daar echt zoveel gecontroleerd wordt zou ik idd ergens anders gaan zoeken. De bossen rond mook middelaar etc liggen ook nog vol.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kunnen jullie deze beginner even helpen?

Bericht door Jasper J »

Kijk wel uit en neem geen explosieven mee naar huis .
Aude Audenda
Plaats reactie