Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

Afgelopen Kerst kreeg ik een speciaal cadeau in handen. Iemand gaf via een forum een aantal camera's weg, waaronder deze Berning Robot II camera. En niet zo maar een Robot II camera, maar een Luftwaffe versie ook nog eens. Achterkant van de camera bevat de tekst "Luftwaffen-Eigentum" en het serienummer begint met een F.
Helaas kwam hij zonder lens en zonder de benodigde film cassettes.

Deze camera is aan het eind van de oorlog als souvenir door een Amerikaanse GI mee naar huis genomen. Zijn kleinzoon was erg blij toen hij hoorde wat ik ermee van plan was. :)
Het bedrijf Berning Robot heeft na de oorlog veel van deze camera's omgebouwd naar burgeruitvoeringen. Dat is dus met mijn exemplaar niet gebeurd, vandaar dat er geen zoekertje op de camera zit ;).

Dit type camera wordt met een dubbele veer aangedreven en kan op één keer volledig spannen zo'n 50 foto's van 24x24mm ("half kleinbeeld") achter elkaar nemen. Ongeveer 4 of 5 opnames per seconde. De burgervariant had slechts één drijfveer en kon maar de helft van de foto's maken op één winding.
Er is ook een Luftwaffe "Robot 375" variant die zo'n 375 foto's kon maken dankzij een groter filmmagazijn en elektrische aandrijving.

De Robot II camera kon in de linker vleugel worden gemonteerd van, met name, de Focke-Wulf FW-190 jagers en, minder vaak, bij de Messerschmitt BF-109. Hierbij diende hij als geschutscamera (als alternatief voor de BSK-16 16mm filmcamera's), of als luchtverkenningscamera in de verkenningsvarianten van deze jagers.
De camera kon ook gewoon door de bemanning van andere toestellen met de hand gebruikt worden.

Helaas waren de aandrijfveren van mijn Robot II gesneuveld en zat het sluitermechaniek vast. Gelukkig zit er nog een bedrijf in Düsseldorf die alle varianten van deze camera's kan repareren. De Robot-Kameradienst wist binnen twee weken mijn camera te repareren en terug te sturen tegen een schappelijke prijs. :)

Okay, een werkende camera heeft natuurlijk alleen maar zin als er ook een passende lens bij zit. Bij het napluizen van de mijn gebruikelijk leveranciers van camera goodies leverde al snel een passende "Luftwaffen-eigentum" gemarkeerde lens op....tegen een iets minder schappelijke prijs. :|

Ja, je moet er iets voor over hebben. :lol:

Daarna ook nog maar even de 2 verschillende benodigde film cassettes bemachtigd via Marktplaats en Ebay.

Filmpje van de werkende camera na de reparatie
Plaatje van lensmarkeringen (van deze Schneider 75mm f/3.8 Tele-Xenar lens)

Klaar voor gebruik:
Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend een filmrolletje overgespoeld en volgeschoten tijdens de herdenking bij het Kapelse Veer. Ik verwacht de resultaten dit weekend terug. Wij zijn benieuwd :P
Laatst gewijzigd door Mr_Flibble op 14 feb 2014, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Comrade »

Mooi ding hoor Flibble, ik moet ook maar eens wat gaan doen met mijn Preisbox :P
Hopelijk zien we snel het resultaat!
Misschien een beetje off-topic, maar ontwikkel jij zelf je foto's of laat je dat ergens doen?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door stekker »

Mooie camera!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

In geval van nood kan ik het zelf, maar zolang het nog kan breng ik mijn 35mm en Middenformaat film naar de lokale fotoboer (Die stuurt het op naar een lab in Belgie en heb ik het binnen een week terug).

De Robot is mijn tweede Duitse Military camera in mijn verzameling...nou ja, eigenlijk de eerste. De Leica IIIcK in de set is geleverd aan het Amerikaanse bezettingsleger in Augustus 1945 ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
MrExeo
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 okt 2013, 22:37
Locatie: Waregem

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door MrExeo »

Super aanwinst!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Kugelblitz »

Gaaf ding, zie je niet veel! Zou ook schitterend zijn bij een Luftwaffe display, maar door hem te gebruiken komt de camera natuurlijk nog beter tot haar recht... :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door asjemenou »

Mr_Flibble schreef: Dit type camera wordt met een dubbele veer aangedreven en kan op één keer volledig spannen zo'n 50 foto's van 24x24mm ("half kleinbeeld") achter elkaar nemen. Ongeveer 4 of 5 opnames per seconde. De burgervariant had slechts één drijfveer en kon maar de helft van de foto's maken op één winding.
Er is ook een Luftwaffe "Robot 375" variant die zo'n 375 foto's kon maken dankzij een groter filmmagazijn en elektrische aandrijving.
Mooi cameraatje. Begrijp ik nu uit je verwoording dat de camera een soort opwind mechaniek heeft om 50 foto's achter elkaar te kunnen nemen? Zeg maar een mechanische motordrive. 4 a 5 opnamen per seconde vind ik dan ook best snel voor een camera uit de jaren 40. Zeker als je weet dat mijn laatste analoge kleinbeeldcamera, een Nikon F-3 in combinatie met een electronische MD-4 motordrive 6 opnamen (boven 1/125 sec.) met opgeklapte spiegel per seconde kon maken. De Nikon F-3 is een veel geroemde professionele fotocamera uit de jaren 80.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

Inderdaad, mechanische motor drive (zie filmpje in het eerste bericht). Het vereist wel dat je voor iedere foto opnieuw de ontspanner in moet drukken, dus geen continue opname zoals bij een cine camera. Dat gebeurde door middel van een relais/solenoid aanboord van het toestel. Met de hand haal ik hooguit 2 a 3 opnames per seconde.
De opzet van de roterende sluiter en het feit dat je geen opklappende spiegel hebt zal wel wel schelen in snelheid

Ik zat afgelopen week wel te kijken naar een Leica IIIb camera met een mechanische MOOLY motor drive uit 1939....€1200 is best een redelijke prijs, toch? :|

De negatieven van de test zijn reeds gescand, alleen zijn de composities wat rommelig met het zelfgemaakte zoekertje. Zal vanavond er een paar van tonen.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

De kwaliteit van het zelfgemaakte zoekertje laat wat te wensen over (fotootjes allemaal wat bij moeten snijden om de compositie nog een BEETJE aantrekkelijk te houden).

Je zit natuurlijk ook met een negatief wat kleiner is dan een normale kleinbeeld opname. Hierdoor kun je niet heel ver uitvergroten zonder dat je scherpte verliest.

Herdenking bij het Capelse Veer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Kugelblitz »

Desalniettemin prachtige foto's. Apart om die moderne auto's door de lens van deze camera te zien, bijna alsof je in de toekomst kijkt.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

...en toen had ik er ineens twee :) (geruild voor een US Army Signal Corps PH-324 camera)

Afbeelding

De tweede (rechts) is eveneens oorlogsbuit van een GI geweest. Deze vereiste ook wat onderhoud aan het ratelmechaniek van de veeraandrijving.
En ook voor deze is een extra film cassette aangeschaft. Momenteel geladen met film voor een test :)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laatste aanwinst - Luftwaffe boordcamera

Bericht door Mr_Flibble »

Nog even ter vervollediging; Enkele test resultaten van het rolletje film geschoten met de nieuwe aanwinst.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje veel korrel en wat gloed, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de film minimaal 1 stop overbelicht heb (met gebrek aan een belichtingsmeter).
Lijkt er verder op dat deze camera ook weer een paar jaar mee kan.
In Tabulas Argenteas Refero
Plaats reactie