Collectie NL Leger voor 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Beste Verzamelaars,

In dit topic zal ik mijn collectie laten zien van het Nederlandse Leger voor 1940. Ik zal ook een aantal documenten tonen die uit mijn eigen familie komen.
In de loop der tijd zal ik hier mijn nieuwe aanwinsten posten en hebben we de gelegenheid hierover te praten..

Ik verzamel militaire zaken en tunieken van het Nederlandse vooroorlogse leger, om exact te zijn het Nederlandse veldleger. Ik ben nu ongeveer iets meer dan een jaar bezig met verzamelen.

De getoonde foto's stammen af uit mijn eigen privé collectie.


Hoofddeksels:
foto (1).JPG
foto (2).JPG
Ik toon hierboven een Nederlandse kepie Model 1928 van een manschap Artillerie. Voorop de kepie bevindt zich een metalen kokarde wat aanduidt dat het hier om een manschap gaat. Aan de zijkant van de kepie bevestigt zich een metalen knoop die vast zit aan het riempje. Op deze knoop bevindt zich een omhoog klimmende leeuw als logo. Deze omhoog klimmende leeuw in combinatie met de roden biezen om de kepie kunnen verschillende legeronderdelen aanduiden. Ik zou hem persoonlijk onder de 'Artillerie' willen verifiëren.
Naast de getoonde kepie zie je een hulzen-setje van een Hembrug M.95 Geweer. Het gaat om de hulzen in de originele clips met het bijbehorende originele patroondoosje.

foto (3).JPG
foto (4).JPG
Hierboven zie je een Nederlandse kepie Model 1928 van een manschap Infanterie. Om exact te zijn betreft het hier een manschap Infanterie van het 3e Regiment Infanterie (R.I.). De metalen kokarde duidt aan dat het om een manschap gaat. De blauwe biezen duiden aan dat het een kepie van de Infanterie betreft. Aan de binnenzijde van de kepie staat de makerstempel van het hoofddeksel. Een makelij uit Utrecht.

Het 3e Regiment Infanterie staat vooral bekend om de slag bij Mill. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Mill
Dit was een fors gevecht in de meidagen van 1940 tussen de Duitsers die werden afgezet uit een pantsertrein en de Hollanders.
Tijdens dit gevecht is een Duitse pantsertrein ontspoort d.m.v. een aspergeversperring.



Wordt vervolgd..
Morgen meer foto's.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Jasper J »

Ziet er mooi uit Joep de kepie is in een goede conditie zo te zien mooie duidelijke foto´s :W
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Jasper, bedankt voor de belangstelling! Ik heb gister even uitgebreid de tijd genomen om mooie foto's te maken! :)
Zoals beloofd zal ik nog meer foto's posten.


Uniformering & Uitrusting:

foto (21).JPG


Hierboven toon ik het complete tuniek van een zogenaamde 'Officier van Gezondheid', in principe was dit gewoon een dokter binnen het leger. De set is compleet met jasje en broek en beide zijn op naam. De beste man: B.A. Versteeg staat vermeld in de officierslijst van 1938, onder Officier van Gezondheid 2e Klasse. Het tuniek is gestempeld Februari 1940.
Overige informatie van B.A. Versteeg; 'Geboren in 1898, in dienst getreden in 1924, in 1938 de rang van Officier van Gezondheid 2e Klasse.
Ik vermoed dat hij tussen die tijd gepromoveerd is tot een rang wat gelijk staat aan Kapitein (vandaar de drie sterren op de kraag). Ik bezit tevens de originele kleerhanger die bij dit tuniek hoort. Kledingmakelij: P. Van den Brul.
Deze tunieken zijn niet héél zeldzaam, maar het tuniek is wel in uitzonderlijk mooie staat! (Vrijwel geen schade).


foto (23).JPG
Hierboven toon ik een compleet tuniek van een Nederlandse officier binnen de Infanterie. Het gaat om 1e Luitenant Infanterie. Dit is te herkennen aan de twee sterren op de kraag en de blauwe biezen op het uniform. Dit tuniek is helaas niet op naam, het jasje noch de broek. Wel zat er in het borstzakje nog een naamkaartje waarvan dit jasje misschien de drager zou kunnen zijn.
Het gaat om Reserve 1e Luitenant; J. Schuttevaer. Ik heb verder weinig informatie over deze man, deze naam staat echter wel genoemd in het Nederlandse naamregister der Officieren (Officierslijst).
Zo te zien heeft de drager in ieder geval tijdens de mobilisatie van 1914-18 deelgenomen aan de mobilisatie. Dit is te herkennen aan de blauw met wit gestreepte baton.

foto (29).JPG
foto (30).JPG
Hierboven toon ik een compleet tuniek die ik overigens pas geleden heb aangeschaft. Deze set betreft ook een tuniek van een 1e Luitenant Infanterie. Ik heb het complete tuniek op een pop geplaatst.
Dit uniform is volledig op naam (jas+broek) en ik bezit tevens het ceremoniële tuniek van dezelfde persoon. Boven op de pop bevindt zich een Model 1934 helm. De uitrusting van de pop is nog niet compleet. Mijn plan is om nog het volgende erop te plaatsen; 'Een klewang en/of stormdolk, een officiers broodzak en een pistoolkoord voor in het holster. Ik zal jullie d.m.v. updates op de hoogte houden van de voortgang.

Informatie over de drager van dit tuniek;

1e Luitenant Baerts; Mobilisatiebestemming 20e Regiment Infanterie; Geboren in 1901; In de meidagen van 1940 ingezet als sectiecommandant van Mitrailleur Compagnie -II-44 R.I.


Speciale dank aan Johan, Edgar en Erik waar ik veel van deze informatie aan te danken heb! :)

Data bevorderingen: '2e Luitenant Jan. 1933'; '1e Luitenant Jan. 1937'.
Voor de geïnteresseerden, op de volgende link staat een compleet verslag van die Mitrailleur Compagnie, waar ook 1e Lt. Baerts genoemd wordt: http://www.grebbeberg.nl/index.php?page ... nant-g-pel
Laatst gewijzigd door Joep op 04 feb 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Ik zal overigens even helpen met een citaat uit het hele verslag, voor de mensen die Lt. Baerts niet konden vinden in de tekst (het is een vrij groot verslag).
De 1e Luitenant Baerts W.J.C.D., M.C.-II-44 R.I., deelde mede, dat hij na capitulatie het vuurplan van de Voorpostenstrook heeft gezien, welk vuurplan hem een Duitsch officier toonde. Ook de alarmkwartieren stonden op het vuurplan aangegeven, terwijl de Duitschers ook wisten hoeveel manschappen er ongeveer in de alarmkwartieren lagen. Tevens deelde een Duitsch officier aan Luitenant Baerts mede, dat ze wisten, dat de kazemat op den Bandijk een week voordat de vijandelijkheden begonnen was klaargekomen
Bekijk deze link overigens ook even voor een ooggetuigen verslag van een manschap van dezelfde Mitrailleur Compagnie:
http://www.grebbeberg.nl/index.php?page ... n-de-broek
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Amstelwijck »

Beste Joep,

allereerst wil ik even vermelden dat hetgeen je tot nu toe hebt getoond er schitterend uit ziet.
En dat in zo'n kort tijdsbestek bij elkaar verzameld.
Ten tweede blijf ik met de vraag zitten over je eerst getoonde kepie.
Je hebt het over rode biezen. Ik zie eigenlijk gouden biezen met rood stiksel.
Dit duidt mijns insziens toch op een exemplaar van een subalterne officier in plaats van een manschap ?
Dat zou betekenen dat de metalen kokarde hier niet op zijn plaats zit.
Het zou er dus één moeten zijn van gouddraad met een hart van oranje zijde.

groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Hallo Wim,

Bedankt voor je leuke reactie. Ik heb nog meer foto's om op het forum te zetten, maar ik wachtte nog even af of er belangstelling voor dit onderwerp was.
Toen ik destijds de kepie wilde aanschaffen is er een hele discussie omtrent de kepie geweest.
In het midden loopt een rode draad en boven en onder de rode draad bevinden zich twee gele draden. Ik weet dat de Artillerie o.a. rode biezen had, maar er waren veel verschillende kepies met verschillende biezen, ik denk dat het dus een speciaal legeronderdeel geweest moet zijn. Misschien artillerie manschap speciale dienst?
Het is geen gouddraad wat je wel ziet bij kepies voor de subalterne- en hoofdofficieren. Verder is de kepie ook van grove stof en geen buitenmodel zoals de officiers kepies dat wel zijn, het is dus echt een manschappen kepie mijn inziens.

Zie hier een detailfoto van de biezen.
wohb.jpg
Laatst gewijzigd door Joep op 26 feb 2014, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Aangezien er toch belangstelling is, zou ik dan ook graag de rest van mijn collectie willen tonen! :)
foto (27).JPG
foto (28).JPG
Hierboven toon ik een 1e Luitenant der Kustartillerie. Aan de rode biezen gecombineerd met de gekruiste granaten die op de kraag geweven zijn, kun je zien dat het een kustartillerist is.
Het tuniek is volledig op naam. Ik heb er een originele Nederlandse verrekijker op geplaatst, dit betreft een 'Carl Zeiss' kijker en is ingeslagen 20 R.I. en DvD (Departement van Defensie). De verrekijkertas hangt achter op de Sam Brown. De helm is gestempeld '39P (geproduceerd in 1939 door VerBliFa).

Informatie over de drager:

Naam: Meerburg, C.G.
Rang: 1e Luitenant
Datum aanmaak: November 1925
Maker: Dekker & Dijkstra, Utrecht
Onderdeel: Kustartillerie
Data bevorderingen: 1e Luitenant 24-03-34; 2e Luitenant 17-12-26
Geboren: 1905



Meer foto's zijn onderweg.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

foto (5).JPG
Hier toon ik een stilleven van wat manschappen uitrusting. Een Nederlands eetketeltje met lepel, een (gevulde) M.95 onderhoud setje en een Nederlandse veldfles met kurk! :)
foto (22).JPG
Hierboven toon ik het ceremoniële tuniek van 1e Luitenant Baerts, zie mijn voorgaande posts voor zijn buitenmodel tuniek.
Het ceremoniële tuniek is ook volledig op naam van 1e Lt. Baerts. :)
Het enige wat nog mist is een mooie fouragère en een oranje sjerp. :zapped:

foto (25).JPG
foto (26).JPG
foto (24).JPG
Hierboven toon ik een onklaar gemaakte Hembrug M.95 geweer. Het geweer is gedateerd 1911 en kolf 1913.
Inclusief pompstok. :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Jan m »

Prachtig!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door uniformverzamelaar »

Mooie collectie en blijf maar posten heb zeker belangstelling voor dit, voor mij tamelijk onbekend onderwerp.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Rikkert »

Heel mooie verzameling. :shock:
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door yente »

Prachtige collectie! Zo te zien al veel geluk gehad qua aanbod.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door ammo »

Prachtige collectie Joep, Maar haal die lege hulzen uit de clip, hoort niet doet afbreuk aan het geheel.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Ammo,

Zal ik doen. Ik snap dat een munitie verzamelaar als jij zich daar behoorlijk aan ergert. :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door zjopske »

Net gefotografeerd, iets wat nog wel eens vergeten word.

Houd er wel rekening mee dat je een verkeerde pistooltas hebt, de no. 1, deze is voor de politietroepen en de K.M.A.R. gemaakt en gedragen. De no. 2 hoort bij je kustartillerist :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie