Grendelgeweer onklaar maken

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door CollectorWo2 »

Dat is toich belgisch onklaar gemaakt dacht ik ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Erik »

Andre1983nl schreef:Hoe zit het met bodemvonds grendel geweer?

Er komen genoeg op MP(enfields / k98) voorbij en kan duidelijk zien dat er nog niet aan gelast of geboord is.
Hm? Hoe kan jij dat zien dan? Alle lassen en boringen zouden zich achter het houtwerk (lade) moeten bevinden...
Andre schreef:Ongeveer word het volgende gedaan met onklaar maken:
Gaten onderin de loop, loop dichtgelast aan uiteinde, een pen die de kamer vult en de trekker + grendel word vast gelast.
Om helemaal compleet te zijn: http://members.chello.nl/j.vandriel4/art18/2.htm
Andre schreef:Nu heb ik trouwens genoeg geweren in handen gehad waarvan de trekker nog beweegd en zelfs met certificaat.

Ik zit zo te denken over een bodemvonds er zou nog een patroon in de kamer zitten dan heb je volgens mij ook een probleem als die afgaat.
Een bodemvondst is per definitie geen "definitief voor eigenlijk gebruik onklaargemaakt" wapen en is illegaal, al is het een bonk roest! Even melden dat je zo'n ding gevonden hebt. Mocht je er prijs op stellen je bodemvondst te bewaren kun je 'm in overleg met je functionaris Bijz. Wetten onklaar laten maken (volgens RWM 18, bijl. II)
En ja, het kan zijn dat je een geladen wapen gevonden hebt. Sowieso geldt voor gevonden wapens en munitie het rijtje "BMW":
- Blijf er af;
- Markeer de plaats;
- Waarschuw de autoriteiten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Andre1983nl »

Hm? Hoe kan jij dat zien dan? Alle lassen en boringen zouden zich achter het houtwerk (lade) moeten bevinden...
Sorry dat het onduidelijk er staat.

Ik bedoelde bodemvonds grendelgeweren die op MP langskomen.
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Erik »

Andre1983nl schreef:Ik bedoelde bodemvonds grendelgeweren die op MP langskomen.
Dan bedoel je echt de kale, roestige loop zonder lade?
Antwoord is al gegeven: zolang die niet onklaar is gemaakt conform bijlage 2 van art. 18, is het een illegaal wapen. Als jij duidelijk geen boringen, een dichtgestopte loop en lasrupsjes ziet onderlangs de afgrendel, is het gewoon een illegaal wapen. Al vuur je er NOOIT meer een kogel mee af en kun je er zelfs met de beste wil ter wereld geen geweer meer van maken!
(Ik wilde ooit eens van zo'n loop, gevonden tijdens het graven in de achtertuin van een kennis in Noordfrankrijk, een mooie papierhouder voor het schijthuis maken: op een oude pionierschop (ook bodemvondst) lassen en hup! Schijthuis in, rollen pleepapier eraan, mooi hoor! Ging niet door. Werd trouwens door de latere vrouw niet ge-apprecieerd)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door jurgen »

mooi hoor! Ging niet door. Werd trouwens door de latere vrouw niet ge-apprecieerd)
Hoe kan dat nou? Ben je eerst toestemming gaan vragen aan de politie dan?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Erik »

jurgen schreef:
mooi hoor! Ging niet door. Werd trouwens door de latere vrouw niet ge-apprecieerd)
Hoe kan dat nou? Ben je eerst toestemming gaan vragen aan de politie dan?
Ik heb dit voornemen inderdaad eerst voorgelegd bij mijn functionaris bijzondere wetten, die het overigens een mooi idee vond. Probleem was alleen om de gedachte loop vanuit Frankrijk naar Nederland te halen en hij moest op mijn verlof. Daar ik alleen bruikbaar wapentuig op mijn verlof wil en geen pleerolhouders heb ik ervan af gezien. Mijn vrouw, die ik later trof, heb ik eens van dit voornemen verteld. Ze zei mij dat dat ding dan op dag 1 dat ze bij mij zou intrekken op de mestvaalt terecht zou komen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
leoh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2013, 15:08
Locatie: Pernis

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door leoh »

Beste heren,

Hoe gaat het als een geweer heb die al onklaar is alleen zonder papieren?
Het is erg onduidelijk.

Groeten Leo
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Erik »

leoh schreef:Beste heren,

Hoe gaat het als een geweer heb die al onklaar is alleen zonder papieren?
Het is erg onduidelijk.
Aanbieden aan een wapensmid, in overleg met je functionaris bijzondere Wetten (tegenwoordig heet dat "Korpstaken" geloof ik) Even een belletje naar het politiebureau is dan voldoende, tenminste, dat was het in mijn geval een paar jaar geleden. Hij brengt dan de wapensmid op de hoogte dat jij eraan komt en hij bekijkt jouw wapen, schrijft 'm in en uit in VERONA en maakt 'm, indien nodig, helemaal goed onklaar.
Je krijgt een verklaring erbij dat het wapen is uitgeschreven (en daarmee 'vrijgesteld' is)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door racefiets »

En als die nou al voor 2005 onklaar gemaakt is? Dan hoeft die geen certificaat te hebben. Er zitten duizenden onklare wapens in Nederland die geen enkel certificaat hebben waarbij dat helemaal geen probleem is.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door hajos »

Racefiets,

Wij hebben in de Living History wereld veel met onklare wapens te maken en veel met politie regio's.

Tegenwoordig moeten wij voor elk onklaar wapen een certificaat kunnen tonen dat het conform de huidige richtlijnen onklaar is.
Al is het wapen voor 2005 onklaar gemaakt.

Elk wapen moet volgens de huidige richtlijnen onklaar gemaakt te zijn. En er word op gecontroleerd bij ons.
Je komt er soms met een waarschuwing af, maar dan heb je mazzel.
Men is momenteel erg kien om alles wat niet volgens de huidige wetgeving is aan te pakken.

Ergo.

Heb je het wapen in huis zonder certificaat zonder dat je er ooit wat mee doet.
(als enige wapen boven de schoorsteen mantel en verder niets in huis) Verwacht ik bijna geen problemen.

Aangezien we hier met verzamelaars zitten lijkt mij het verstandig om toch te zorgen dat de wapens voorzien worden van een certificaat conform de huidige regels.
Dit maakt verkoop een stuk makkelijker, en je krijgt er geen gedonder mee mocht er ooit wat gebeuren en de politie komt je huis leeg halen.

Mijn dat is slechts mijn idee.

Grt Hajo
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door puck »

..
Laatst gewijzigd door puck op 17 feb 2014, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door Erik »

puck schreef:Er is niets om je druk te maken , er zijn meer grendelgeweren zonder certificaat als met in omloop :lol:
Zó is dat! Niets om je zorgen om te maken! Kun je gewoon tegen de agent zeggen die twijfels heeft over jouw wapen! Weet hij voldoende en gaat weer weg!
:shock:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door racefiets »

hajos schreef: Elk wapen moet volgens de huidige richtlijnen onklaar gemaakt te zijn. En er word op gecontroleerd bij ons.
Je komt er soms met een waarschuwing af, maar dan heb je mazzel.
Men is momenteel erg kien om alles wat niet volgens de huidige wetgeving is aan te pakken.
Je hebt helemaal gelijk hoor enkel wil ik alleen maar laten zien hoe krom alles is. Volgens diezelfde regels hoeven wapens die voor 2005 geen certificaat te hebben. Willen ze handhaven volgens de regels dan dienen ze ook het jaartal 2005 te handhaven. Het is alleen wel een probleem om dat aan te tonen als eigenaar. Vind de politie dat het dicht lassen na 2005 gebeurd is dan dienen zij dat wel aan te tonen. Zij verwachten dat jij je aan iedere letter van de wet houd, dat mag je ook van hun verwachten......
Even een nieuwtje trouwens, er is een wapenhandelaar die goedkeuring heeft gekregen om M1 karabijntjes volgens de regels om bouwen en ze vervolgens dicht te lassen als zijnde een grendelgeweer. (met certificaat)

En nog even een kleine zijsprong, is er al iets bij jullie bekend over de 2 uitspraken bij de raad van State. Met name of er al iets gebeurd is sinds de 2 uitspraken.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door earlymb »

racefiets schreef: Even een nieuwtje trouwens, er is een wapenhandelaar die goedkeuring heeft gekregen om M1 karabijntjes volgens de regels om bouwen en ze vervolgens dicht te lassen als zijnde een grendelgeweer. (mer certificaat)
Dat is zeker een interessante ontwikkeling. Ik vraag me alleen af op welke (al dan niet technische) grond die goedkeuring gebaseerd is, en of dat de deur op een kier zet voor andere semi-automatische schouderwapens?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Grendelgeweer onklaar maken

Bericht door hajos »

En dan nog, wat heb je aan een dichtgelaste M1 carabine.
Omdat het een semi-auto is moet deze alsnog op verlof.

Of heb ik dat dan weer mis?
Zelfde met de garands, die ken ik ook als deko maar moeten alsnog op verlof.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie