Oberst (KIA) operatie bagration

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Oberst (KIA) operatie bagration

Bericht door jurgen »

Op 22 juni 1944, exact drie jaar na operatie Barbarossa, lanceerden de Sovjets in Wit-Rusland een enorm zomeroffensief genaamd operatie bagration. In enkele weken tijd werd Legergroep Midden honderden kilometers achteruit geslagen en verloor de Wehrmacht honderdduizenden troepen die gedood, gewond of gevangen werden genomen.

Een tijdje terug kon ik een zeldzame bidprent op de kop tikken. Het gaat om een man die in de eerste week van dit offensief om het leven kwam. Het bijzondere is dat hij een erg hoge rang bekleed, die ik nog nooit eerder ben tegengekomen (en ik verzamel nu toch al een goede vier jaar bidprenten).

Franz Kammerer werd geboren op 5 maart 1903 in Taufkirchen (Beieren). Reeds voor de oorlog moet hij al in de Wehrmacht gediend hebben om doorheen de jaren tot deze rang op te klimmen. Kammerer was Oberst en voerde in die hoedanigheid het bevel over een compleet grenadierregiment (om en bij de 3000 man vermoed ik). Zoals de bidprent aangeeft was hij hoog onderscheiden. Hij bezat het Ijzeren kruis 2de en 1ste klasse, het zilveren VWA, Infanterie Sturmabzeichen e.a. Op 3 januari 1942, toen nog in de rang van majoor in het II./Inf.Rgt. 437, behaalde hij het Deutsches Kreuz in Gold. Eén niet nader genoemde actie was ook voldoende om hem een vermelding in het Ehrenblatt des deutschen Heeres op te leveren. Dit was enkel een vermelding op papier, maar later in de oorlog werd hier daadwerkelijk een onderscheiding voor verleend.

Op 27 juni 1944 sneuvelde hij 'aan de spits van zijn regiment' bij Slobodka op 41-jarige leeftijd.

Afbeelding __________________ Afbeelding

Ik ben eens in mijn lijsten aan het kijken geweest of er iemand bijzit die theoretisch in het regiment van Kammerer zou kunnen hebben gediend. Een mogelijke kandidaat is Max Schneider. Deze jonggehuwde man van 23 jaar was Unteroffizier in een grenadierregiment. Ook hij kwam uit Beieren (het leeuwendeel van de bidprenten trouwens). Hij sneuvelde op 29 juni, twee dagen na Kammerer, bij Studenka, ten westen van de stad Lepel.

Heeft iemand overigens een idee of ik te weten kan komen van welk regiment Franz K. op dat moment kommandant was?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oberst (KIA) operatie bagration

Bericht door coco »

Hele gave aanwinst!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Oberst (KIA) operatie bagration

Bericht door panzer lehr »

Inderdaad een mooie aanwinst. :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Oberst (KIA) operatie bagration

Bericht door laurens jan »

Kan je niet verder helpen helaas!
Maar wat een aanwinst!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Oberst (KIA) operatie bagration

Bericht door D_Dutch »

Zeer mooie bidprentjes! Je kan via de website van de Deutsche Dienststelle een zoekaanvraag indienen. Binnen twee maanden ontvang je per post een (korte) uitreksel over de soldaat met daarbij het Regiment waar degene bij diende ten tijde van zijn sneuvelen, soms ontvang je ook wat meer informatie al ligt dit maar net aan wat voor informatie ze beschikbaar hebben. Een zoekaanvraag kost (bij mij in ieder geval) €7,- maar dat vind ik het wel altijd waard. :)
Plaats reactie