Onbekend geweer

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
ParB
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 jul 2013, 21:01
Locatie: Anzegem (België)

Onbekend geweer

Bericht door ParB »

Hallo,

een vriend van me heeft thuis een geweer liggen dat nog van zijn overgrootvader komt. Ik heb totaal geen verstand van dat soort zaken en ik vroeg me af of iemand weet om welk geweer het gaat.

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekend geweer

Bericht door johan willaert »

Jachtgeweer uit de eerste helft van de vorige eeuw...

Ook bekend als stropersgeweer omdat het compleet dubbel vouwt..

Lage waarde wegens de staat en niet zeldzaam
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door racefiets »

Kaliber is mogelijk .410. Stempels onderop de kamer kunnen daar duidelijkheid in geven. Ook of het geweer vrijgesteld is of niet.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekend geweer

Bericht door johan willaert »

Lijkt mij eerder 12 of 16 wat couranter is in B...

Vouwgeweren boven kaliber 20 behoren in B tot de categorie der Verboden Wapens en mogen enkel door Erkende Personen voorhanden gehouden worden (handelaars en verzamelaars)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door racefiets »

Had Belgie even gemist. In Nl worden ze vaker in het kleinere kaliber gevonden. Deze kon je vroeger aan schaffen voor schade bestrijding
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Onbekend geweer

Bericht door Uncle Goose »

Ongeacht het caliber, dit geweer is vergunnigsplichtig!!
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend geweer

Bericht door uniformverzamelaar »

johan willaert schreef:Lijkt mij eerder 12 of 16 wat couranter is in B...

Vouwgeweren boven kaliber 20 behoren in B tot de categorie der Verboden Wapens en mogen enkel door Erkende Personen voorhanden gehouden worden (handelaars en verzamelaars)
Ik heb eens gehoord dat alle vouwgeweren (deze dat je totaal kan plooien zodat je ze makkelijk onder een jas kan wegsteken) , zonder rekening te houden met het kaliber, verboden waren in België.

Is dit zo ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door Erik »

Uncle Goose schreef:Ongeacht het caliber, dit geweer is vergunnigsplichtig!!
Yep, want in Nederland categorie III. Basculerend hagelgeweer met uitwendige haan. Dient voor vrijstelling eerst definitief ongeschikt voor gebruik gemaakt te worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door racefiets »

Niet waar Erik. Als het enkel voor zwartkruit en van voor 1945 is dan is die gewoon vrij gesteld onder Art.18 in Nederland.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekend geweer

Bericht door johan willaert »

uniformverzamelaar schreef:Ik heb eens gehoord dat alle vouwgeweren (deze dat je totaal kan plooien zodat je ze makkelijk onder een jas kan wegsteken) , zonder rekening te houden met het kaliber, verboden waren in België.

Is dit zo ?
Het is inderdaad vergunningsplichtig, en het kaliber bepaalt of het al dan niet tot de categorie van de Verboden Wapens behoort...

HOOFDSTUK II. - Indeling van de wapens


Art. 3. § 1. Als verboden wapens worden beschouwd :
1° antipersoonsmijnen, valstrikmijnen en soortgelijke mechanismen, en blindmakende laserwapens;
2° brandwapens;
3° wapens ontworpen voor uitsluitend militair gebruik, zoals automatische vuurwapens, lanceertoestellen, artilleriestukken, raketten, wapens die gebruik maken van andere vormen van straling dan die bedoeld onder het 1°, munitie die specifiek is ontworpen voor die wapens, bommen, torpedo's en granaten;
4° submunitie;
5° spring- of valmessen met slot, vlindermessen, boksbeugels en blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp;
6° degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;
7° knotsen en wapenstokken;
8° vuurwapens waarvan de kolf of de loop op zich in verschillende delen kan worden uiteengenomen, vuurwapens die zodanig zijn vervaardigd of gewijzigd dat het dragen ervan niet of minder zichtbaar is dan wel dat hun technische eigenschappen niet meer overeenstemmen met die van het model zoals omschreven in de vergunning tot het voorhanden hebben ervan en vuurwapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
9° draagbare tuigen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische of diergeneeskundige hulpmiddelen;
10° voorwerpen bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen;
11° vouwgeweren boven kaliber 20;
12° werpmessen;
13° nunchaku's;
14° werpsterren;
15° vuurwapens uitgerust met de volgende onderdelen en hulpstukken, evenals de volgende onderdelen en hulpstukken afzonderlijk :
- geluiddempers;
- laders met een grotere capaciteit dan de normale capaciteit zoals bepaald door de minister van Justitie voor een bepaald model vuurwapen;
- richtapparatuur voor vuurwapens, die een straal projecteert op het doel [en nachtkijkers];
- mechanismen die toelaten een vuurwapen om te vormen tot een automatisch vuurwapen;
16° door de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken aangewezen tuigen, wapens en munitie die een [nieuwe] ernstige bedreiging voor de openbare veiligheid kunnen vormen en wapens en munitie die om die reden alleen de diensten bedoeld in artikel 27, § 1, tweede en derde lid, voorhanden mogen hebben;
17° voorwerpen en stoffen die niet als wapen zijn ontworpen, maar waarvan, gegeven de concrete omstandigheden, duidelijk is dat degene die ze voorhanden heeft, draagt of vervoert, ze wenst te gebruiken voor het toebrengen van lichamelijk letsel aan of het bedreigen van personen.
[18° inerte munitie en bepantsering die verarmd uranium of elk ander industrieel uranium bevatten.].

15° en 16° gewijzigd door art. 3 W 25.VII.2008
18° ingevoegd door artikel 1 van de Wet van 11 mei 2007 tot aanvulling van de wapenwet wat betreft het verbod op wapensystemen met verarmd uranium, B.S., 20 juni 2007

§ 2. Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd :
1° de blanke wapens, de niet-vuurwapens en de namaakwapens waarvoor geen bijzondere regeling geldt;
2° de vuurwapens met een historische, folkloristische of decoratieve waarde zoals bepaald door de Koning. Indien dergelijke vuurwapens buiten het kader van historische of folkloristische manifestaties voor het schieten worden bestemd, worden zij evenwel beschouwd als vergunningsplichtige vuurwapens;
3° de vuurwapens die, overeenkomstig de regels vastgesteld door de Koning, definitief voor het schieten onbruikbaar zijn gemaakt;
4° de vuurwapens die ontworpen zijn voor het geven van alarm of signalen, reddingsactiviteiten, slachten van dieren of visserij met harpoenen, of bestemd zijn voor industriële of technische doeleinden, mits zij alleen voor dat welbepaalde gebruik kunnen worden aangewend, overeenkomstig regels vastgesteld door de Koning. Artikel 5 is niet van toepassing op deze wapens.

§ 3. Als vergunningsplichtige wapens worden beschouwd :
1° alle overige vuurwapens;
2° andere wapens die [na advies van de in artikel 37 bedoelde Adviesraad]door de Koning bij deze categorie worden ingedeeld.
2° gewijzigd door art. 3 W 25.VII.2008


Wanneer dit wapen in het thema van een erkende verzamelaar past, mag deze het voorhanden hebben...

Wie meer dan vijf vergunningsplichtige wapens wenst te verzamelen, kan een erkenning als verzamelaar aanvragen bij de gouverneur van zijn woonplaats. De verzamelaar dient dan niet meer voor elk bijkomend wapen een bijkomende vergunning aan te vragen .

De erkenning als privé-verzamelaar is in principe enkel nodig voor het aanleggen van een verzameling vergunningsplichtige vuurwapens. Ook sommige verboden vuurwapens (b.v. automatische vuurwapens) kunnen deel uitmaken van een verzameling . Een verzameling van vrij verkrijgbare wapens (zoals b.v. vrij verkrijgbare wapens met een historische, decoratieve of folkloristische waarde), of van andere wapens dan vuurwapens (b.v. niet-vuurwapens of blanke wapens) hoeft in principe niet erkend te worden.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekend geweer

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt voor de reactie.

Ik ga dit zeker niet tegenspreken want ik ben geen wapenverzamelaar. Ik hoor enkel de zaken vertellen van mensen die toch al een serieuze wapen collectie opgebouwd hebben en die al meerdere malen zo met de gerechterlijke macht in contact zijn gekomen.
Volgens hen zijn de wetten toch soms dubbel zinnig en is het enkel de polieman (in mindere maten) of de rechter die bepaald.
Volgens mij is dit ook niet altijd rechtlijnig. :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Niet waar Erik. Als het enkel voor zwartkruit en van voor 1945 is dan is die gewoon vrij gesteld onder Art.18 in Nederland.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb vaak de neiging alleen in rookzwak nitrokruit te praten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekend geweer

Bericht door johan willaert »

uniformverzamelaar schreef:Ik ga dit zeker niet tegenspreken want ik ben geen wapenverzamelaar. Ik hoor enkel de zaken vertellen van mensen die toch al een serieuze wapen collectie opgebouwd hebben en die al meerdere malen zo met de gerechterlijke macht in contact zijn gekomen.
Volgens hen zijn de wetten toch soms dubbel zinnig en is het enkel de polieman (in mindere maten) of de rechter die bepaald.
Volgens mij is dit ook niet altijd rechtlijnig. :?
De wet is de wet, ook voor de politieman en de rechter en tegenwoordig met name de provinciegouverneurs!!... Ik heb al altijd vastgesteld dat de meeste verzamelaars de wet beter kennen dan de huis-tuin-en-keukenflik en ik heb ook altijd de wet bij (staatsblad) als ik met ze in aanraking kom....
Er is hier nog een andere lid die kan bevestigen dat rechters, advokaten en procureurs in veel gevallen zaken uit hun duim zuigen...

In ieder geval heeft de topicstarter een antwoord op zijn vraag...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
ParB
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 jul 2013, 21:01
Locatie: Anzegem (België)

Re: Onbekend geweer

Bericht door ParB »

Bedankt voor de antwoorden.

Hij weet er zelf ook niet veel over, maar het zou 13 pin zijn of zo iets (heb totaal geen idee)

Omdat het wapen nog van zijn overgrootvader is wordt het helemaal terug opgeknapt, en de vergunning wordt ook in orde gebracht ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend geweer

Bericht door Erik »

ParB schreef:Omdat het wapen nog van zijn overgrootvader is wordt het helemaal terug opgeknapt, en de vergunning wordt ook in orde gebracht ;)
Dat is leuk! Dit soort wapens zijn oude relicten, niet zozeer met een militaire achtergrond maar meer van ons 'burger'verleden. Veel mensen in de 19e en vroeg-20e eeuw beschikten over een hagelgeweer. Wie weet wat er mee uitgespookt is! Ratten schieten, stropen, etc.!
Mooi als zo'n wapen dan helemaal netjes wordt gemaakt!
Als het zover is, denk je er dan aan om nog eens een fotootje te plaatsen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie