Onklare wapens

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dutch3945NL
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2013, 18:16

Onklare wapens

Bericht door Dutch3945NL »

Hallo, weet iemand een beetje hoe de regels met onklare (vuur)wapens zit?
Want een onklare enfield mag ik zo hebben, maar een onklare colt m1911 niet.
en hoe zit het met bijv. een ak-47?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare wapens

Bericht door Erik »

Het forum zit vol met discussies over wapens verzamelen, wat wel of wat niet mag.
Even een tip:
Als de wetgever spreekt over "onklaargemaakte wapens" kan zij zowel blank firing wapens bedoelen (die op verlof moeten) of vrijgestelde wapens. De laatste categorie is wat jij zoekt. Vrijgestelde wapens.
Op dus naar de wetgeving!
We kennen de Wet Wapens & Munitie, het Reglement Wapens & Munitie en de Circulaire Wapens & Munitie. De laatste (de CWM genoemd in afkorting) is het document waar je het meeste uithaalt!

En die staat hier:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0032774/v ... 19-02-2014
Ga naar artikel 1.3.2. en lees je in, volg de linkjes!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Onklare wapens

Bericht door Joep »

Wat ik uit de hele wapenwet en discussies begrijp en waar ik me ook zo aan houd is het volgende.

Onklaargemaakte grendelgeweren van voor 1945 zijn vrijgesteld, mits ze volgens de Nederlandse wapenwetgeving onklaar gemaakt zijn. Dit houdt meestal in, loop is dichtgelast, grendel vastgelast, trekker vastgelast, kortom je kan er niks meer mee behalve iemand de hersens in slaan.. :zapped:

Zwartkruitwapens zijn, hoewel ik daar 0 verstand van heb, ik verzamel het namelijk ook niet, maar zijn mijn inziens altijd vrijgesteld. Volgens mij praten we dan over oude musketten..

Een pistool kan niet onklaar gemaakt worden zoals ze een grendelgeweer wel onklaar kunnen maken, een pistool kun je alleen (volgens de Nederlandse wet) onklaar maken door hem in de lengte door midden te zagen en hem dan op een metalen plaat te lassen, maar daar schiet je ook niks mee op.. :roll:

Een Ak-47 is geen grendelgeweer en van na 1945 en daar moet je dus allerlei papiertjes voor hebben om hem zo te mogen bezitten.
Laatst gewijzigd door Joep op 20 feb 2014, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onklare wapens

Bericht door hajos »

Joep,

Je hebt het goed gelezen.
Het geen leuk nieuws, maar het klopt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare wapens

Bericht door racefiets »

Bijna. Ook een grendelgeweer van na 1945 kan je onklaar laten maken door dicht te lassen.
Het verhaal m.b.t. de AK heeft ermee te maken dat het geen handmatig bediende grendel actie is. Dit is in de wet niet beschreven en zou daardoor niet op die wijze onklaar gemaakt kunnen worden. Dan rest enkel maar in de lengte door de helft. Mocht je risico durven nemen en een rechtszaak niet uit de weg gaan dan kan je een proefproces aan gaan. Er is de laatste tijd wat leuke jurispundentie ontstaan waardoor en mogelijk nog wat andere invalshoeken zijn. Ik weet niet of je het verhaal van een paar jaar geleden nog weet vvan die bulgaar met een stapeltje onklaar gemaakte RPD's achter in zijn busje. Die man is door de rechter vrij gesproken en er is door de rechter wat leuks verteld waar je op voort zou kunnen gaan borduren. Een ding is zeker en dat is dat je daarvoor bij de rechter terecht komt en dat je hele goede en dus ook prijzige assistentie in zal moeten roepen.
Verder loopt er ook nog wat anders wat voor de toekomst nog wat mogelijkheden zou kunnen bieden. Momenteel is dat alleen nog niet bij een AK geprobeerd.
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Onklare wapens

Bericht door Tim98 »

En de Nederlandse wapenwet maakt ook geen onderheid tussen een wapen in (nieuwstaat) of een verrotte bodemvondst.
racefiets schreef:Bijna. Ook een grendelgeweer van na 1945 kan je onklaar laten maken door dicht te lassen.
Het verhaal m.b.t. de AK heeft ermee te maken dat het geen handmatig bediende grendel actie is. Dit is in de wet niet beschreven en zou daardoor niet op die wijze onklaar gemaakt kunnen worden. Dan rest enkel maar in de lengte door de helft. Mocht je risico durven nemen en een rechtszaak niet uit de weg gaan dan kan je een proefproces aan gaan. Er is de laatste tijd wat leuke jurispundentie ontstaan waardoor en mogelijk nog wat andere invalshoeken zijn. Ik weet niet of je het verhaal van een paar jaar geleden nog weet vvan die bulgaar met een stapeltje onklaar gemaakte RPD's achter in zijn busje. Die man is door de rechter vrij gesproken en er is door de rechter wat leuks verteld waar je op voort zou kunnen gaan borduren. Een ding is zeker en dat is dat je daarvoor bij de rechter terecht komt en dat je hele goede en dus ook prijzige assistentie in zal moeten roepen.
Verder loopt er ook nog wat anders wat voor de toekomst nog wat mogelijkheden zou kunnen bieden. Momenteel is dat alleen nog niet bij een AK geprobeerd.
Racefiets bedoelt u dat de wapenwet voor onklare wapens in de toekomst zal veranderen in positieve zin dus dat er meer mogelijk is?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare wapens

Bericht door racefiets »

Daar hoef je niet direct op te rekenen. Er gaan wel stemmen op daarover enkel is er nog geen enkel zicht op of, en wanneer dat zou gebeuren.
Andere route is via de rechter en daarvoor zal je aardig wat financiële middelen moeten hebben om de juiste experts in te huren. En rekening houden met een traject wat meerdere jaren kan gaan duren.
Plaats reactie