Kleurenfoto's

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Kleurenfoto's

Bericht door koe op zolder »

Hallo,
Heeft iemand hier ervaring met originele kleurenfoto's? Word dit veel nagemaakt?
Is het erg zeldzaam? Wat doet het met de waarde?
Alvast bedankt!
KoZ
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Kleurenfoto's

Bericht door wvd »

Hangt af van wat erop staat en wat de gek ervoor geeft. Zelf heb ik een kleurenfoto van een moederkruis in dracht en deze zijn zeldzaam.
Ik weet van een ander exemplaar in kleur in een collectie en verder nooit een gezien

http://dasmutterkreuz.com/postimgs/mknorm05.jpg
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Kleurenfoto's

Bericht door koe op zolder »

Bedankt voor je antwoord!
Prachtige foto!
Even voor mijn beeldvorming, wat zou de waarde zijn van deze foto in zwartwit en wat zou de waarde zijn van de foto in kleur? (zoals hij nu is dus)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Kleurenfoto's

Bericht door wvd »

Ik denk dat dat ook een beetje persoonlijk is. Moederkruis foto's doen normaal zo 25-35 euro maar in kleur is het een ander verhaal. Voor deze was ik ver gegaan maar zat gelukkig in een lot dus redelijk geprijsd gekregen.

Maar was die enkel geweest had ik er wel 150-200 voor willen betalen. Denk dat de meeste het niet doen dit om aan te geven hoe persoonlijk het is voor mij was dit een must have.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Kleurenfoto's

Bericht door patrickh »

Die foto is echt super :!: Maar het is zoals wvd al zegt, voor sommige onderwerpen op foto's wil je nu eenmaal wat meer betalen als het in je straatje ligt. Uiteraard hebben kleurenfoto's meerwaarde, maar hangt van vele factoren af. Standaard portretfoto's zullen in kleur heus wel meer doen, maar denk dan niet aan tientallen euro's meer.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Kleurenfoto's

Bericht door koe op zolder »

Dank voor de reacties!
Ik weet ondertussen genoeg!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kleurenfoto's

Bericht door asjemenou »

koe op zolder schreef:Hallo,
Heeft iemand hier ervaring met originele kleurenfoto's? Word dit veel nagemaakt?
Is het erg zeldzaam? Wat doet het met de waarde?
Alvast bedankt!
KoZ
Kleurenfotografie dateert al van 1869. Het duurde echter nog tot na WOII voordat het pas echt gangbaar werd voor de doorsnee foto-amateur. De WOII "kleurenfoto's" die wij o.a. kennen uit de hedendaagse boeken zijn veelal (digitale) reproducties van diapositieven.
Hoewel het gedurende WOII wel technisch mogelijk was, lijkt mij een kleurenfoto uit die periode toch redelijk zeldzaam. Met een kleurenfoto bedoel ik dan een afdruk gemaakt vanaf een kleuren fotonegatief op kleuren fotopapier.
Voor alle duidelijkheid, de "kleurenfoto's" zoals afgebeeld in de uitgaven van het Duitse blad "Signal" zijn zover ik weet oorspronkelijk gereproduceerd vanaf diapositieffilm. Het vier kleurendruk procedé was gedurende WOII al redelijk voorkomend.
Wat je tot omstreeks WOII wel veel zag waren ingekleurde zwart/wit foto's. Dit werd gedaan met Ecoline een soort vloeibare aquarelverf. Je had in die tijd mensen die ware kunstenaars waren op het gebied van het inkleuren van zwart/wit foto's. Dat men dit toen op grote schaal deed geeft min of meer wel aan of hoe ongebruikelijk de kleurenfotografie nog was.
Je vraag of dat WOII kleurenfoto's worden nagemaakt (lees vervalst) kan dan ook niet met een simpel antwoord worden afgedaan. Om een exemplaar goed te kunnen beoordelen zal je daarom enige kennis moeten hebben van de toen gebruikelijke fotografiematerialen en -technieken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Kleurenfoto's

Bericht door koe op zolder »

Aha! Ik denk dat het inderdaad om een ingekleurde foto gaat. De kleuren lijken wel op die van wvd, een beetje vaal.
Denkt je dat de foto van wvd ingekleurd is?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kleurenfoto's

Bericht door asjemenou »

koe op zolder schreef:Aha! Ik denk dat het inderdaad om een ingekleurde foto gaat. De kleuren lijken wel op die van wvd, een beetje vaal.
Denkt je dat de foto van wvd ingekleurd is?
De foto van Wvd lijkt mij ook ingekleurd. Op zich is daar niets mis mee. Tenslotte liet niet iedereen z'n portretfoto inkleuren.
Het inkleuren werd destijds ook veel bij ansichtkaarten toegepast. Omdat het dan vaak om grote oplagen ging werden de kleuren aangebracht doormiddel van een drukpers. De foto van Wvd zal handmatig zijn ingekleurd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie