WO2 forum in het nieuws.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Charly1975 »

patrickh schreef:In het oude bericht stond inderdaad de beweegredenen van het beheer, maar het is wel handig als ze hier nu ook zouden reageren voor de duidelijkheid. Geen reactie nu roept immers alleen maar vragen op.
Dank voor de uitleg, dan is mijn vraag verder beantwoord.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Proos »

Zoals te lezen in het nieuwsbericht stond er op het forum gedurende korte tijd een leeg blik Zyklon B te koop. Die blikken werden o.a. gebruikt in de vernietigingskampen om te moorden, genocide te plegen op grote groepen mensen, met name Joden. Die donkere periode in onze recente geschiedenis - waarbij er zes miljoen mensen zijn vermoord - kan en mag niet worden vergeten en is iets dat, als herinnering, wat ons betreft elke dag in het nieuws mag komen. De manier waarop dat nu is gebeurd betreuren we echter.

Op dit forum is de ontkenning van de Holocaust verboden. Neonazi's zijn niet welkom en we controleren op het naleven van de Nederlandse wet. Zo is het handelen in voorwerpen die aanzetten tot haat verboden. Daarom mogen alleen serieuze verzamelaars op dit forum handelen. Sinds jaar en dag hebben we voor de marktplaats een afzonderlijke toelating. Haat heeft namelijk alles met mensen te maken en wat je met de voorwerpen doet.

Zo zijn menig musea ontstaan uit collecties van militaria die door (amateur) historici werden verzameld als historisch materiaal. Daarnaast handelen musea en veilingbureaus ook in voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, maar niet om haat te zaaien of portretten van Nazi's te vereren. Op het forum bestaat een gedeelte van het ledenbestand uit verzamelaars die alhier digitale musea hebben ingericht. We zien er op toe dat dit netjes gebeurt.

Daarnaast worden in andere onderdelen actualiteiten en gebeurtenissen besproken die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog. Er worden verhalen uitgewisseld van veteranen en reizen langs musea en bijzondere plaatsen, waaronder ook concentratiekampen. Het nieuwsartikel typeert deze site als een marktplaats. Dat vinden we niet juist: 8,6% van de fora op deze site hebben betrekking op de handel, ruil of uitwisseling van militaria en ondersteunen daarmee de vorming van informatieve onderdelen, historische collecties en inzicht in de Tweede Wereldoorlog. Via handel kunnen objecten uiteindelijk ook bij musea terecht komen.

Spullen die herinneren aan de Tweede Wereldoorlog zijn in ieder geval een tastbaar bewijs van die periode en horen bij onze geschiedenis en erfgoed. Een bezoek aan Auschwitz-Birkenau heeft een diepe en blijvende indruk op mij gemaakt, omdat je daar een beeld kunt krijgen van de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden en de overtuiging dat je de Holocaust absoluut niet mag verbergen of verzwijgen.

Toen een van onze leden vroeg of het toegestaan is het blik te verkopen op het forum hebben we na beraad besloten dat toe te staan. Het bovengenoemde is de motivatie, sterker nog: voorwerpen toestaan van de Tweede Wereldoorlog, maar niet van de Holocaust, wekt de schijn alsof we niets van de Holocaust willen weten. Het tegenovergestelde is het geval.

Als forum kunnen we ook niemand dwingen om het weg te geven aan een museum. Zo'n voorwerp kan bij verkoop nog op een goede plek terecht komen. Als de verkoper het niet verkoopt op het forum verdwijnt het waarschijnlijk (via internationale fora) naar het buitenland.

Het blik werd geplaatst met een vraagprijs van 1250 euro. Er was vooraf niet over de prijs gesproken. Misschien was dat naïef van ons, maar anderzijds kunnen we prijzen niet beoordelen. We hebben alleen beoordeeld of het voorwerp mocht worden geplaatst op het forum. Het bedrag wekt bij het grote ongeïnformeerde publiek echter wel al snel de indruk dat er wordt verdiend aan het blik en is zelfs onderdeel van de titel van het nieuwsbericht van de NOS. Wij weten niet of dat het geval is, noch wat redelijk is. Voor ons - en de meeste forumleden - is het onbekend voor welk bedrag en kosten het blik werd verkregen en we kunnen dat ook niet verifiëren. Achteraf gezien wekt de verkoop een onbedoeld beeld op dat volledig afwijkt van wat het bestuur voor ogen had.

Naar aanleiding van twee klachten en enkele reacties op Twitter is in overleg met de verkoper zijn advertentie weggehaald. Vrijwel direct daarna verscheen er een nieuwsartikel over. Er is geen contact geweest met de NOS.

We betreuren deze gang van zaken en hopen dat eenieder die zich op enigerlei wijze gekwetst heeft gevoeld onze excuses wil aanvaarden: wij hadden namelijk een heel andere bedoeling met het toestaan hiervan dan zoals het nu via de media is overgekomen, zoals hierboven toegelicht. Het heeft er ook mee te maken dat dit forum er niet voor is om doelbewust een groot onvoorbereid publiek te schokkeren of nazisme in de hand te werken, wel om de herinnering aan de oorlog levend te houden met het idee dat we moeten leren van onze fouten door ze onder ogen te zien.

Verder willen we aan jullie melden dat de foto's in het nieuwsartikel door de NOS zonder toestemming zijn overgenomen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door patrickh »

Kijk, dit is nu duidelijk, helemaal mee eens, en harstikke bedankt voor je uitleg!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door johan willaert »

Mooie reactie, behalve die excuses... Die hadden van de andere kant mogen komen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Jasper J »

Duidelijk bedankt! Inderdaad de excuses had niet gehoeven denk ik anders moeten we straks bij ieder item waar iemand aanstoot aanneemt excuses maken.
Het lijkt mij duidelijk genoeg dat wij een zeer serieus forum zijn waar geen haat of andere ongein word geaccepteerd .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Charly1975 »

Proos schreef: Naar aanleiding van twee klachten en enkele reacties op Twitter is in overleg met de verkoper zijn advertentie weggehaald. Vrijwel direct daarna verscheen er een nieuwsartikel over. Er is geen contact geweest met de NOS.
Ben ik benieuwd met welke beheerder de NOS contact heeft gehad :?

Bedankt voor de heldere uitleg Proos.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Proos »

Die twee geknipte stukjes tekst in het artikel hebben ze overgenomen uit een verklaring onder het artikel (als openbare bron). Dat mogen ze gewoon doen, hoewel ik vind dat de kern van de argumentatie er niet helemaal uit naar voren komt en je - met name die tweede zin - nu ook anders kunt uitleggen door het knipwerk. Maar dat mogen ze gewoon doen en is hun eigen journalistieke verantwoordelijkheid. Iedereen mag over dit forum iets schrijven als hij dat wil, ook negatieve dingen.

Als ik gevraagd wordt voor een interview zal ik denk ik denk ik wel de NOS overslaan.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Pat-ton »

Zie dat meneer de Graaff ons ook gevonden heeft........
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door wvd »

Dat zal wel die heeft ook niks te doen de hele dag. Wat mij opvalt is dat deze meneer op zijn site wel overal de hakenkruizen zichtbaar heeft en niet verborgen heeft. Zijn site begint een beetje op een neo site te lijken zo met al die kruizen. (zo worden wij toch ook bekeken)

https://wo2.sharepoint.com/Pages/default.aspx
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Proos »

Ik heb zojuist zijn site vlug bekeken. Hij heeft wel een punt vind ik, hoewel hij wel af en toe iedereen over één kam scheert.

En die kruizen die hij laat zien mogen gewoon, net als hier, tenzij je ze in een andere context plaatst. Bijvoorbeeld als je 77 Nazidolk-replica's zou importeren uit Amerika en op je webshop aan internetters verkoopt. Ik lees dat in een arrest waar hij aan refereert op zijn website. Je helpt dan - bewust of onbewust - het neonazisme in de hand omdat de symbolen wel met haat geassocieerd worden als je ze aan een neonazi verkoopt. Het hakenkruis op zichzelf is niet in strijd met de wet, maar in deze context wel.

Replica's hebben ook minder historische waarde. Als je die koopt of verkoopt speel je eerder in op de symboliek dan op een historisch aspect. Op dit forum tref je soms replica's aan waarvan snel wordt vastgesteld dat ze niet echt zijn en verplaatst worden naar het archief. En hier kun je niet zoals op marktplaats.nl of in een persoonlijke webshop je artikelen aanklikken en in een winkelmandje gooien: je moet je aanmelden voor het forum en dat is een online community. Je moet jezelf hier dus laten zien en bloot geven in gesprekken met anderen en je moet je afzonderlijk aanmelden voor de groep marktplaats. Als er geen achtergrond duidelijk is, zoals een beeld of iemand serieus bezig is als verzamelaar of amateur-historicus en zich kan gedragen op het forum, laten we die persoon niet aan de groep toe. Een beetje neonazi vindt zijn rommel binnen tien muisklikken op het internet. Die heeft dat forum van ons niet nodig als je ook goedkoop namaak kunt kopen met alle mogelijke symboliek en in een fractie van de tijd.

Ik wil dan ook iedereen vragen om kritisch naar jezelf en anderen te kijken en te bezien wat jij kunt bijdragen om dit forum verder te verbeteren. Door samen scherp en alert te zijn dat wij geen zaken faciliteren die niet wenselijk of toegestaan zijn. Ik zie dat als een positieve uitkomst van het nieuwsartikel van de NOS: om onszelf eens kritisch tegen het licht te houden. Het niet beschikbaar stellen van de foto's op het marktplaats-onderdeel aan buitenstaanders is daar een goed voorbeeld van om het verder af te schermen van ongewenste personen met nazistische ideeën.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door hajos »

Ik begin het vermoeden te krijgen dat de heer A. Graaff bijna anti alles is.
Heb net z'n 2de site bekeken https://wo2.sharepoint.com/Pages/nlnazifrei.aspx
En daar word ik niet vrolijk van. Mijn tak van sport Living History/ Re-enactment word daar ook gemeld als iets onwenselijk.
De groep die hij daar aanmerkt (foto) is die van fort liezelde. Dit zijn mannen die zelfs zonder echte bewapening (namaak van hout) de Belgische burger laten zien hoe het op een fort in Belgie in de eerste wereld oorlog aan toe ging voor de bezetting. Soort van levend museum. Wat dat in vredesnaam met Nazi's te maken heeft.

http://nos.nl/artikel/615545-grote-voor ... enirs.html
Over Belgie gesproken:

In België is dit weekeinde op verschillende plaatsen oorlogstuig in beslag genomen. In de buurt van Ieper stuitten agenten tijdens huiszoekingen op enkele duizenden granaten uit de Eerste Wereldoorlog.

Alleen al in de plaats Poelkapelle werden 4000 granaten en een voorraad munitie aangetroffen. De explosieven lagen opgeslagen in een schuur. De bijna honderd jaar oude granaten zijn waarschijnlijk niet meer gevaarlijk. Ze worden wel vernietigd.

De granaten zijn bovengekomen tijdens werkzaamheden op akkers in de regio rond Ieper. In de zogenoemde Westhoek is in de Eerste Wereldoorlog zwaar gevochten tussen het Duitse leger en Franse en Britse troepen.

Hakenkruisen
Ook in Tessenderlo, tussen Antwerpen en Hasselt, heeft de politie opgetreden tegen verzamelaars van oorlogstuig. Op een rommelmarkt werden onder meer SS-tekens, vlaggen met hakenkruisen en portretten van Adolf Hitler verkocht. De kraam is op last van de burgemeester gesloten en de spullen zijn in beslag genomen.
Laatst gewijzigd door hajos op 24 feb 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door John8 »

http://nos.nl/artikel/615545-grote-voor ... enirs.html
Over Belgie gesproken:

In België is dit weekeinde op verschillende plaatsen oorlogstuig in beslag genomen. In de buurt van Ieper stuitten agenten tijdens huiszoekingen op enkele duizenden granaten uit de Eerste Wereldoorlog.

Alleen al in de plaats Poelkapelle werden 4000 granaten en een voorraad munitie aangetroffen. De explosieven lagen opgeslagen in een schuur. De bijna honderd jaar oude granaten zijn waarschijnlijk niet meer gevaarlijk. Ze worden wel vernietigd.
Hier een link met het filmpje die we op het nieuws te zien kregen. Het erge is dat alle bommen duidelijk LEEG zijn... :bonk:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... boer.dhtml
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door hajos »

Snap ik, maar dat gaat weer erg of topic.
Ik snap de Belgische regering wel, er zijn afspraken over hoe er mee om te gaan.
Dat is langs de kant van weg leggen en vernietigen.
Niet in een verzameling stoppen om er geld mee te verdienen.

Soort van stropen, je neemt wat in bezit wat niet van jou is.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: WO2 forum in het nieuws.

Bericht door Proos »

hajos schreef:Hakenkruisen
Ook in Tessenderlo, tussen Antwerpen en Hasselt, heeft de politie opgetreden tegen verzamelaars van oorlogstuig. Op een rommelmarkt werden onder meer SS-tekens, vlaggen met hakenkruisen en portretten van Adolf Hitler verkocht. De kraam is op last van de burgemeester gesloten en de spullen zijn in beslag genomen.
Over dit stukje: die inbeslagname kan natuurlijk geheel terecht zijn. Het is afhankelijk van de context en omstandigheden. De moeilijkheid zit 'm er in dat objecten vaak op zichzelf niet strafbaar zijn; maar dat wel kunnen worden, afhankelijk van wat je er mee doet, hoe je ze presenteert, op welke manier ze worden verkocht en aan wie.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie