USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door Ray76 »

Hoi allemaal,

Ik heb contact met een oudere man die Amerikaanse, Canadese, Engelse emblemen verzamelt.
Nu had deze man een interessant verhaal over een vlag die hij in bezit heeft.
Hij heeft deze gehad van een andere oude man, die tijdens ww2 in Duitsland bij een boer tewerk gesteld werd.
Ik zal nu zijn verhaal hier kopieren.
Kan dit waar zijn??

Nu het enigste wat ik aan Duits WWII heb is een Amerikaanse 48 sterren vlag, voor de datum van Maart 1945 gemaakt in Duitsland. En hoe weet ik dit -deze vlag gemaakt van linnen en tweezijdig bedrukt in verband met materiaal besparen-- heb ik vorig jaar van een oude man 88 jaar gekregen, deze vlag was vanaf 1945 in een houten kist bewaard gebleven.
Het verhaal bij de vlag was, dat de man in Noord Duitsland te werk was gesteld bij een boer, maar had daar een goed leven gehad. Tegen het einde van de oorlog in maart 1945 mocht hij van de boer terug naar huis, want de Canadese en Poolse bevrijders waren in aantocht. Maar daar in noord Duitsland in het dorp was een grote schuur waar kleding en dergelijke was opgeslagen dat niet in handen van de Canadezen en Polen mochten komen en kon hij gratis van alles meenemen.
Nu hij had een paar onderbroeken, een Duitse Hakenkruisvlag, 5 Kriegsmarine Signaalvlaggen en een Amerikaanse vlag meegenomen, dat was eind Maart 1945.
De onderbroeken hebben ze bij de grens in beslag genomen en de rest heeft hij in een vlag gewikkeld en vlak voor de grenspost in het veld ergens achter gelaten, later in de nacht heeft hij het opgehaald.
Bij thuiskomst in Bedum hebben ze van de Duitse Hakenkruisvlag in stukken geknipt en voor kleding gebruikt, de 5 Duitse Signaalvlaggen en Amerikaanse vlag heeft hij in een houten kist opgeborgen en is dat vergeten.
Totdat ik voor een paar jaar terug met hem in contact kwam via een vriend van de man, waarvoor ik een diorama heb gemaakt van een stukje afrastering met wachttoren van concentratiekamp Vught (deze diorama is te zien op website http://www.jodenvervolgingbedum.nl/ ) waaraan ik de diorama heb geschonken voor hun kleine museumpje.

En zodoende kreeg ik toen de 5 Kriegsmarine Signaalvlaggen (heb ik inmiddels niet meer) en de Amerikaanse 48 sterren vlag, deze vlag met als bijzonderheid een Duitse tekst van het type vlag op de witte rand gedrukt, ook zit er een dik stuk touw of koord aan bevestigd, het zelfde type dik koord zat ook aan de Kriegsmarine Signaalvlaggen, maar de Duitse tekst Kriegs-u. Nat.-Flg. U.S.A. 1,0 X 8,7 geeft ook aan dat het Duitse aanmaak is. Maar de maat wat op de vlag staat komt niet overeen met de werkelijke maat van de vlag, plus dat de Amerikanen geen oorlogsvlag hebben, maar het is duidelijk een stempel dat er op gedrukt staat.

Maar navraag bij verschillende museums hier in Nederland weet niemand want dit voor een vlag is, veel denken dat het na-oorlogs is ---maar dan zou het verhaal van de oude man niet kloppen en dat lijkt me vreemd. Maar verder ben ik nog niet gekomen met mijn onderzoek. Maar het is wel vreemd dat Duitsers een Amerikaanse vlag hebben gemaakt in oorlogstijd.

Mail nr 2 met de foto's erbij

Nu hierbij een paar foto's van de Amerikaanse vlag met Duits stempel. Alleen wat de vreemde maten op de vlag betekenen, ik zou het niet weten, want de werkelijke maat van de vlag is 97 cm breed en 190 cm lang. De vlag is gemaakt van linnen en tweezijdig bedrukt. Ik weet dat aan het eind van de oorlog door materiaal schaarste vlaggen van linnen werden gemaakt om materiaal te besparen.
Niet op de foto is een dik wit katoenen koord (doorsnede ca 10 mm) waar de vlag mee aan een vlaggenmast gehangen kon worden.
Maar het is inderdaad wel een interessant verhaal vanwaar deze vlag van afkomstig is. De persoon is voor een paar jaar geleden nog met een jongere vriend naar dat dorp in Noord Duitsland geweest, de schuur was er nog steeds, alleen was het nu een Lidl winkel.
Nu ik heb zelf hier in Nederland navraag gedaan over deze vlag bij het Airborne museum, Liberty Museum Overloon, Leger- en Wapenmuseum in Delft, maar niemand kon mij verder helpen. Men denkt dat het een vlag is van na 1945 in Duitsland gemaakt -maar dat is dus beslist niet het geval.
Misschien dat je via een forum verder kunt komen.
Maar ik heb dus ook Duitse signaalvlaggen gehad en daar zaten dezelfde dikke katoenen koorden aan bevestigd en van die signaal vlaggen waren enkele gemerkt vanwaar die waren gemaakt- ik denk dat ik die gegevens nog wel ergens heb bewaard.
U.S. Flag -48 Stars -1-.JPG
001.JPG
002.JPG
003.JPG
Weet zou hier iets meer over kunnen vertellen?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door johan willaert »

Ray76 schreef: Men denkt dat het een vlag is van na 1945 in Duitsland gemaakt -maar dat is dus beslist niet het geval.
Nochtans denk ik dat ook...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door hajos »

Vergeet men dat de VS pas eind 1941 begin 1942 betrokken was in de oorlog?
Dat tot december 1941 het misschien normaal was om de vlag van het land dat je met je schip bezocht ook in top hees?


Als het kriegmarine vlag is, zou het heel goed uit de begin periode kunnen stammen. Dus tot het tegendeel bewezen is ga ik voor vlag van ver voor 1945.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door Ray76 »

Dat is inderdaad een goede theorie Hajos.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door coco »

Het zou kunnen dat deze vlag gebruikt is door Duitse schepen in Amerikaans water, zover mijn kennis over de scheepvaart rijkt ben je min of meer verplicht de vlag van een gast land te voeren.

Ik weet niet of Duitsland een directe lijn naar Amerika had, zoals de Holland-Amerika lijn? Dexe vlag zou voor zoiets prima gebruikt kunnen zijn.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door patrickh »

Een schip vaart altijd onder de staat waar het geregistreerd staat.
Laatst gewijzigd door patrickh op 23 feb 2014, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door hajos »

Patrick,
Daar is denk ik deze vlag nooit voor gebruikt.

Er zullen waarschijnlijk meer vlaggen geweest zijn in die set.
Een marineschip dat een vreemde haven aandoet in vredestijd zal de vlag van de natie die zij bezoeken ook voeren in een mast.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door patrickh »

patrickh schreef:Een schip vaart altijd onder de staat waar het geregistreerd staat.
Moet mezelf corrigeren: Bovenstaand geldt voor koopvaardijschepen, en dan wordt het een handelsvlag genoemd.
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door Ray76 »

Bedankt dat er mee over nagedacht word :) :)
Nu had ik de man al gemaild over de theorie van een scheepsvlag in het begin van de oorlog.
Ik krijg net de volgende mail van hem terug.
Dit werpt eigenlijk alles weer omver mbt het scheeps vlag verhaal :+
Hier volgt de reactie

hallo Raymon


Het is wel leuk bedacht die theorie over de vlag.
Het is geen scheepsvlag, want een scheepsvlag heeft verstevigde metalen ogen (meestal van een zinklegering of messing), waar haken aan vast werden gemaakt waaraan een koord, deze vlag heeft boven een lus van het koord en er onder een lang koord om de vlag op te hangen aan een vlaggenmast.
Normale Amerikaanse vlaggen waren van wol gemaakt en bestond veelal uit losse aan elkaar genaaide banen rood-wit-rood enz. mijn vlag is van linnen gemaakt, werd aan het eind van de oorlog gedaan daar er een materiaal schaarste was ontstaan. Dus het is wel een vlag van in het laatste jaar aangemaakt, je zou moeten weten wanneer het materiaal in Duitsland schaars werd.
De Kriegsmarine signaalvlaggen die ik heb gehad waren allemaal van katoen gemaakt, alleen het koord was hetzelfde, maar aan deze KM signaalvlaggen waren speciale haken aan bevestigd want signaalvlaggen zijn letters en daar werd een woord van gemaakt en zo aan de mast opgehangen, had ik nooit geweten, maar dat is dan wel weer het leuke al je dingen gaat uitzoeken

Wat ook nog mogelijk is dat de vlag gebruikt is bij het begraven van Amerikaanse bemanningsleden van neergeschoten bommenwerpers in Noord Duitsland, want dan werd er wel een Amerikaanse vlag over de kist gelegd (met militaire eer begraven) -gezien de vlag wel die afmeting heeft. Maar ja aan die vlaggen zit weer geen ophang koord.

:) Mooi hoor, vind het echt een interessant iets, laat maar komen die brainwaves.
Groetjes Ray
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door hajos »

overheden is soms erg vasthoudend in werkwijze.
Als bij een set vlaggen men zegt dit en dit hoort er in. dan zal men die zet vlaggen ook maken. en uitleveren. al is het 16 april 1945..

Denk dat het een het ander niet uitsluit. Kan voor graf diensten gemaakt zijn of voor op een schip.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door asjemenou »

Leuk verhaal maar het is niet te verifiëren zolang je het niet uit de eerste hand hebt, en dan nog kan het een leuk verzonnen verhaal zijn. Weten we het nog; koop het object, niet het verhaal!
Dat er een Duitse tekstaanduiding op de rand van de vlag staat zou er inderdaad op kunnen wijzen dat de vlag in Duitsland is geproduceerd maar het exacte jaar van fabricage kan je daar niet uit opmaken. Echter gelet op de 48 sterren zal het wel voor 1960 zijn geweest. Mogelijk is de vlag toen in onbruik geraakt en zodoende in het bezit gekomen van een eerste verzamelaar.
Dat de vlag van linnen is gemaakt wil niet per definitie zeggen dat dit uit materiaalschaarste (oorlogsperiode?!) is gedaan.
Het is wel opmerkelijk dat het verhaal wil dat de US vlag voor de capitulatie van Duitsland in 1945 aldaar word gevonden in een schuur. Na de oorlogsverklaring met de US in 1941 was het immers levensgevaarlijk en vast ook verboden om zo'n US vlag in Duitsland in huis te hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: USA 48 sterren vlag Duitse makelij WO2?

Bericht door Jim »

Het is helemaal niet zo apart. In Engeland zijn tijdens de oorlog ook Hakenkruis vlaggen gefabriceerd. Kompleet met Britse fabrikant en datum.
Hoewel tijdens de oorlog de vlaggen van vijandelijke landen niet heel veel publiekelijk gewapperd hebben. Zijn vlaggen veel gebruikt voor militaire begrafenissen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie