Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Bedankt.

Ja inderdaad ik was al lang op zoek naar dergelijke koorden. Maar dat ik nu de beide heb in eenmaal dat had ik nooit durven denken.
Ik wist niet dadelijk uit mijn woorden te komen toen ik de plastiek zak opende en dat valt mij niet echt veel voor. :bonk:

Ik weet nog dat we het er op de beurs in Antwerpen begin november 2013 er nog over gehad hebben en dat je me zei "dat zal nog wel eens komen".
Maar hechte er toen niet zoveel geloof aan :roll:

Nu nog de donkerblauwe voor de generaals aid de camp :roll: maar die zijn al even zeldzaam als deze van de officieren. Maar wie weet ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy...geduld is een van de mooiste deugden die een mens kan hebben :) :) :) ...en je ziet he ...het werkt.. :D
top maatje...ik ben tevreden in uw plaats... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door rammsander »

Nette uniformen Guy! Kijk altijd graag naar dit topic!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Geweldige aanwinst en tactiek!
|<
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt heren voor de complimenten.

@rammsander
Als ik zelf iets koop dat let ik toch op de kwaliteit hoor. Dit primeert bij mij.


@stukaf
Tja, ik kon het maar proberen hé.
Heb vroeger vele militaire aangschreven, en dit met wisselnde succes, maar de laatste 10 jaar heb ik dit niet meer gedaan omwille dat ik te veel van dezelfde uniformen bij elkaar kreeg en dat is dan ook de bedoeling niet.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

We hebben nog eens een buste verwisseld van uniform (moet toch regelmatig eens uit de kasten gehaald worden voor verluchting :) )

Het betreft het uniform van Luitenant Geneesheer Thomas.

Thomas trad in dienst in het jaar 1917 als vrijwilliger. (toen was hij nog geen geneesheer)
Na de oorlog heeft hij zijn studies dan vervolmaakt en dienst genomen voor een aantal jaren als geneesheer in het Belgische leger.

Het uniform is nog een model 1928 met hoge kraag en de kleuren bies op de mouwen. Het is gedateerd juni 1935. Terwijl in juli 1935 de nieuwe uniformen met open kraag in dienst werden genomen in het Belgische leger voor de officieren.
Het is mij niet duidelijk of hij een nieuw uniform (dus met open kraag, het model 1935 genaamd) heeft gekocht of hij dit is blijven dragen.

Op de rechter mouw is een kwetsuurstreep te zien. Dit wil zeggen dat hij gedurende de periode dat hij aan het front was, daar ook gewond is geworden.
Op de linker mouw draagt hij één frontstreep voor zijn dienst tijd aan het front (1 frontstreep is 1.5 jaar aan het front.

Op deze vest draagt hij de volgende eretekens.

1 Ridder in de kroonorde
2 Ridder in de Orde Leopold II met zwaarden
3. Oorlogskruis 14-18
4. Medaille voor moed
5. medaille voor vrijwilliger 1914-18
6. Overwinningsmedaille 1914-18
7. Herdenkingsmedaille 1914-1918
8. Medaille van het Belgische Eeuwfeest

Ik wil wel opmerken dat ik de lintjes heb laten vervangen, aangezien de originele bijna helemaal van kleur waren vergaan.

Naast de kepi had de Belgische militair ook zijn politie muts (bonnet de police in het frans). Waarvan hierbij ook een foto.
De gekleurde delen op de muts zijn in rode velours zoals op de kraagspiegels van de vest. Een officier droeg een gouden kwast, een onder officier een zilveren en voor de troep was de kwast in een gedeelte van de wapenkleur van het regiment waar de soldaat toe behoorde
_DSC0085_01kopie.jpg
_DSC0086_01kopie.jpg
_DSC0088_01.JPG
_DSC0089_01kopie.jpg
_DSC0087_01kopie.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Rikkert »

Echt heel mooi. :shocked:
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy...man...man...toch... :roll: :roll: :roll: :roll: ...ik heb mijn zwembandjes al aan gedaan ...het kwijl loopt hier gewoon overal... :lol: :lol: ...prachtig en die kraag is zo mooi afgewerkt 8) 8) en zijn hoofddeksel is superieur..bedankt om ons mee te laten genieten..top maatje.. :) :) :)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

Prachtig! Dit vind ik de mooiste stukken in je collectie, die van WO1 tot WO2.

Groetjes,
Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

:) Ja, Guy, waar je ze blijft halen, ik weet het niet zenne, maar je collectie is om van te smullen! Prachtige stukken, met meestal een prachtig verhaal achter.
Zo moet het zijn ;)
Bedankt om te posten :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Rikkert, Yente, Mathias en Swa voor de mooie complimenten.

@Yente
WW I en WW II is maar een zeer beperkte periode uit de Belgische uniformologie en het is in feite maar tijdens WW I dat er een grote verandering geweest is in de uniformen en de hoofddeksels. Wat toen wel noodzakelijk was om een beetje te voldoen aan de dan moderne (??) oorlogsvoering.

Nu ik moet eerlijk toegeven dat het bij mij een beetje uit de hand is gelopen en dat er telkens periodes zijn bijgekomen die ik dan toch weer begon te waarderen.
Zo blijft mijn grote voorkeur gaan naar de periode tussen 1863 en 1914 wat betreft de uniformen en hoofddeksels. Voor de hoofddeksels alleen gaat het dan tot 1830. Er worden mij wel regelmatig uniformen uit deze periode aangeboden, maar bij mij primeert toch de kwaliteit en hoe meer je er hebt hoe hoger je telelens de lat legt.
Dit wil niet zeggen, als ze mij een mooi pilotenuniform van het interbellum zouden aanbieden dat ik zou "nee" zeggen.

@Mathias
Men moet soms op de juiste plaats en het juiste moment zijn en natuurlijk veel geluk hebben.
Maar ik heb er nog een paar in de kasten hangen dus deze zullen er af ten toe ook eens uit moeten komen :)

@Swa
Beste Swa, eerlijk gezegd is er bij mij niet veel te zien hoor. Een groot schap met een paar kepies op. Enkele vitrinekasten met kepies en andere hoofddeksels, 3 mannequins (waarvan 1 vrouw en deze heeft al lang het zelfde uniform aan, en enkele bustes (die wel om de zoveel tijd van kledij wisselen). De rest zit veilig opgeborgen in kasten en hangt aan rekken goed beschermd tegen het licht en het stof.

Er is ooit een sprake geweest dat enkele verzamelaars samen een grote tentoonstelling zouden opzetten (waaronder 1 met een prachtige luchtmacht collectie, misschien wel de mooiste in heel België, maar dit is uiteindelijk afgeblazn omdat het toch aanzien werd als te veel werk.
Spijtig maar helaas.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Super!
Het model met hoge kraag staat hoog op mijn verlanglijstje....
Bedankt om te posten.
grtjs
|<ris
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kris.

Met wat geduld zal er wel eens een hoge kraag langskomen vermoed ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

uniformverzamelaar schreef:Bedankt Kris.

Met wat geduld zal er wel eens een hoge kraag langskomen vermoed ik.
Ik ben daar ook vrij gerust in! ;-)
Net een Roemeense Adriaan binnen gekregen; ik kan je niet vertellen hoe lang ik daar op gewacht heb.....
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Ik heb deze mod 28 al...;
Bijlagen
belg of 004.JPG
Plaats reactie