verzameling Mathias

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

Prachtige medaille ...Mathias.. :) en de informatie de je al hebt.. :) ..nu nog verder zoeken :) :)
Spannend he...... 8) 8)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

Merci, Swa, zijn militair dossier heb ik al, samen met nog wat andere documenten. Ik heb al een vermoeden hoe hij gestorven is, al is dit puur giswerk.
Een de siege eenheden, gaven steun aan onder meer de RFC. Deze zette rond de 4de de aanval in bij Arras, enkele dagen later zou de 'echte' Slag van Arras daar plaatsvinden.
Volgens mij is hij toen, op de 4de gesneuveld, terwijl hij steun, dekking zat te geven aan de RFC. En is hij doen door een voltreffer geraakt, waarbij niet alleen hij maar ook nog andere mannen van zijn eenheid stierven.
Maar dit is natuurlijk een vermoeden, wat vast staat is dat er nog minstens 4 man van zijn eenheid die dag sneuvelde, en dat dit in de regio Arras gebeurde.
Nu zoek ik vooral nog wat info over zijn eenheid, maar daar is helaas bitter weinig over te vinden.

EDIT: Het ergste van al is misschien nog dat hij zijn vrouw en 2 kinderen alleen achter laat.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

mathiasaerts schreef:Merci, Swa, zijn militair dossier heb ik al, samen met nog wat andere documenten. Ik heb al een vermoeden hoe hij gestorven is, al is dit puur giswerk.
Een de siege eenheden, gaven steun aan onder meer de RFC. Deze zette rond de 4de de aanval in bij Arras, enkele dagen later zou de 'echte' Slag van Arras daar plaatsvinden.
Volgens mij is hij toen, op de 4de gesneuveld, terwijl hij steun, dekking zat te geven aan de RFC. En is hij doen door een voltreffer geraakt, waarbij niet alleen hij maar ook nog andere mannen van zijn eenheid stierven.
Maar dit is natuurlijk een vermoeden, wat vast staat is dat er nog minstens 4 man van zijn eenheid die dag sneuvelde, en dat dit in de regio Arras gebeurde.
Nu zoek ik vooral nog wat info over zijn eenheid, maar daar is helaas bitter weinig over te vinden.

EDIT: Het ergste van al is misschien nog dat hij zijn vrouw en 2 kinderen alleen achter laat.
Inderdaad Mathias...bij vele van deze verhalen ..was er zeker geen Happy end ..en inderdaad veel vrouwen en moeders en kinderen ...bleven verweest achter :( :( :(
Daarom zeg ik altijd deze herinneringen moeten steeds naar boven gehaald worden..dat iedereen blijft beseffen..dat oorlog iets vreselijk is.... :(
Maar nietemin ..ben echt benieuwt naar het vervolg van dit verhaal...top maatje :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

SInds gisteren een nieuwe Vicotory medal in mijn collectie :) Nogmaals eentje van het ASC, maar ditmaal een andere number perfix en dus ook een ander onderdeel.
Deze diende dus bij de bervoorrading :)
Wootton3.JPG
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

Weer een heele mooie...Mathias...top maatje... :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

Bedankt Swa :)
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

mathiasaerts schreef:Aanschouw hier mijn eerste aanwinst van 2014. (met dank aan Michiel) Een victory medal, van Gunner Thomas Jones, nummer 81214, Royal Garrison Artillery, 183rd Siege Battery.
KIA, op 4 april 1917 op 27 jarige leeftijd.Verdere info moet ik nog uit zijn service records halen, en daar zal ik nog even zoet mee zijn :)
jones thomas2.jpg
En eindelijk heb ik het verhaal van Thomas kunnen reconstrueren. Ik hoop dat het interessant is. :)
Thomas Jones werd geboren in het gezegende 1889 en was afkomstig uit Fenton, Stoke-On-Trent (Staffordshire).
Zijn vader was Thomas Jones, zijn moeder Annie Jones. Hij had één broer en zes zussen.
Zijn broer was Robert Jones, 1883 uit Torronto. Zijn zussen waren, Mary (Jones) Kirkland, 1887, Fenton, Jane Jones, 1887, ook uit Fenton, Phoobe (Jones) Salt, 1889, uit Fenton en Kathlene (Jones) Shapperd, 1901, uit Hanley. Hij had dus nog twee andere zussen dat waren twee dochters uit een andere,latere relatie van zijn vader. Ethel Jones, 1892 uit Torronto en Doris Jones 1895, ook uit Torronto.

In 1909 trouwde hij met Edna, zij was afkomstig uit het naburige Porthill. Zij schonk hem twee kinderen. Op 13 april 1912 kregen ze een zoon, Thomas Jones. En op 26 juni 1915 kregen ze een dochter, Edna Jones.

12 december 1915, Thomas tekent voor het leger. Op dat moment werkte hij bij een brouwer. Eén dag later werd hij bij het leger reserve ingedeeld. Naar eigen zeggen was hij op dat moment 26 jaar en 7 maanden, al is dit niet mogelijk. Om dat hij in 1917 zou sterven op 27 jarige leeftijd.

Op 13 mei 1916 werd hij gemobiliseerd. Hij werd ingedeeld bij de Royal Artillery, de Royal Garrison Artillery.
Op 25 mei 1916 werd hij ingedeeld bij de 145ste Siege Battery. Een Siege Battery, was een batterij die uigerust was met zware houwitsers. Hun doel was, de vijandelijke artillerie uitschakelen, depots, opslagplaatsen, wegen, en spoorwegen achter de vijandelijke linies vernietigen. Geregeld werkten ze samen met de RFC, Royal Flying Corps.

Op de 7de juli 1916 werd hij ingedeeld bij de 183ste Siege Battery. Bij deze eenheid zou hij aan het front dienen. Eind september-oktober 1916 werden ze naar Frankrijk gestuurd. Op 26 september 1916 vertrok hij in Folkstone naar Boulogne. Een vaart van meer dan 1,5 uur.
We weten dat hij diezelfde dag in Boulogne aankwam. Hierna werd hij waarschijnlijk naar de Arras sector gestuurd met zijn eenheid.

Op de 27ste oktober 1916 raakte hij twee dagen loon kwijt, doordat hij te laat was voor een parade. Dit zelfde gebeurde op de 9de januari 1917, maar toen raakte hij vijf dagen loon kwijt.

Op de 4de april, vond het noodlot plaats. Thomas Jones, was Killed in action. De exacte omstandigheden van zijn dood zijn onbekend.
De geallieerden waren toen volop bezig met de beginfase van de slag om Arras. De 4de april begon de RFC met de Duitsers aan te vallen. En werd de Vimy Ridge gebombardeerd.

De geallieerden planden een Creeping barrage op de Arras sector, het zwaar bestoken met onophoudelijk artillerie vuur. Normaal zou hij hierbij meehelpen, dit zou een beslissende factor worden van de slag.

Mogelijks stierf hij, door een vijandelijke obus die zijn battery raakte, dit is ook de meest waarschijnlijke mogelijkheid. Of hij nu stierf terwijl hij dekkingsvuur gaf aan de RFC of tijdens het bestoken van de Duitse linies of terwijl zij gewoon hun posten bemanden is onbekend.

Op 4 april 1917 stierven ook deze mannen van de 183rd Siege battery. (Mogelijk stierven ze samen met Thomas Jones omdat ze hetzelfde kanon bemande.)
Albert Voller, gunner 81225
James Ernest Nuttall, Lance Bombardier, 92121
Walter Smith, gunner 112948
W. Betteley, gunner 85624
George J Gough, gunner 92842
Robert Pritchard Jones, gunner 92372
Hij en deze andere dappere mannen stierven tijdens de vroegste fase van de Slag om Arras. Wat één van de grootste Britse offensieven zou worden aan het westelijk front.

Het rapport van zijn dood zou pas twee dagen later opgesteld worden. Zijn persoonlijke bezittingen die gerecupereerd konden worden werden terug gezonden naar zijn vrouw. Dat waren twee pijpen en 5 munten. Als schrale troost kreeg zijn vrouw een oorlogsuitkering van 22 pond en 11 pence de week.
Ze verhuisde naar Porthill in 1922.

Faubourg D’Amiens, werd zijn laatste rustplaats, daar bij alle andere die hun vaderland niet meer zouden terugzien ligt hij in vrede te rusten, hij werd slechts 27 jaar. III N 11
De familie koos het onderschrift van zijn grafzerk als volgt; Death cannot divide, wat wilt zeggen; dood kan niet splitsen. Toch wel het beste bewijs dat hij niet vergeten zou worden. Noch door zijn ouders die hun zoon verloren, noch door zijn vrouw die haar man verloor en noch door zijn kinderen die hun vader verloren.

Op 16 juli 1922 komen de British War Medal en Victory Medal van haar man zaliger bij Edna Jones aan. Bij deze medailles zit ook zijn death plaque, een herinneringsplaat met daarop de naam van de gesneuvelde, die aan zijn nabestaanden gegeven werd.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

De eerste en momenteel enigste War medal in mijn collectie.
Na een zoektocht op de national archives, bleken er 2 kandidaten te zijn.
John Hanson, geboren in 1881/1882 te Sweden, Gothenburg
Die ook nog diende als een Able Seaman in de na oorlogse periode 1921-1941
en
John Hanson, geboren in 1887 in Senrole, Rusland
Geboren op 30 oktober 1887. Zijn rang was 1st Mate. Ook hij diende nog in de na oorloge periode 1918-1921.
Hier is een foto van de Rus die in zijn dossier zat;
John Hanson Rus.jpg
John Hanson Rus.jpg (49.27 KiB) 1425 keer bekeken
En dit is de medaille
Hanson (2).jpg
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

Mathias..maatje...dit is weer heeeeeel mooi...prachtige medaille en als ik het goed begrijp heb je de Rus zijn dossier ook...kan niet beter...echt top maatje.. :) :) :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

Bedankt Swa, en inderdaad, vandaag eindelijk zijn dossier kunnen raadplegen op Find My Past :) Helaas zat er dus bij de Zweed geen foto.
Het lint van de medaille klopt trouwens niet, want dat is afkomstig van de andere medaille die hij ontving :wink: Maar ik dus (nog) niet bezit.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

Prachtige en boeiende uitdaging Mathias...en u kennende ..ge gaat dat vinden...ik ben er zeker van.. :) :) :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

Bedankt Swa, en we doen ons best he :wink: Ik kijk toch geregeld op de sites, achter zijn medaille, dus mocht hij verschijnen :wink:
Binnenkort komt er nog een aanwinst binnen, een victory medal, van het West-Surrey regiment :)
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

mathiasaerts schreef:Bedankt Swa, en we doen ons best he :wink: Ik kijk toch geregeld op de sites, achter zijn medaille, dus mocht hij verschijnen :wink:
Binnenkort komt er nog een aanwinst binnen, een victory medal, van het West-Surrey regiment :)
Ja wadde........ge zijt heel goed bezig maatje :) ...ik ben weeral benieuwt :) :) (Morgen ik ook een groot aantal medailles in ontvangst nemen en zondag ook) :)
Als je ze hebt maatje....zeker een fotootje he.. :lol: :lol:
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: verzameling Mathias

Bericht door Millcoll »

Merci en achter die medaille zal wat meer research kunnen gebeuren, want van dit soort regimenten is veel meer bekent, 1 van de bataljons vocht trouwens in Passendale, een ander in Ieper, en nog een ander bij Gallipoli :)
Als ik ze heb zal ik zeker een fotoke posten. En wat voor medailles verwacht jij nog? :)
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Mathias

Bericht door SwaII »

mathiasaerts schreef:Merci en achter die medaille zal wat meer research kunnen gebeuren, want van dit soort regimenten is veel meer bekent, 1 van de bataljons vocht trouwens in Passendale, een ander in Ieper, en nog een ander bij Gallipoli :)
Als ik ze heb zal ik zeker een fotoke posten. En wat voor medailles verwacht jij nog? :)
Maatje je weet Belgische he... :lol: :lol: Periode 14-18 AlbertI periode en 40-45...ook nog op komst een paar specialekes..ga zeker ook fotos zetten zele
groetjes
Swa
Gesloten