Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door platoz »

Een gesigneerd exemplaar van Mein Kampf is voor ruim 47.000 euro verkocht tijdens een online veiling. Het veilinghuis Nate D. Saunders in Los Angeles had een opbrengst van tussen de 14.000 en 18.000 euro verwacht.

Adolf Hitler gaf dit exemplaar van het boek in de jaren 30 als kerstcadeau aan zijn volgeling Josef Bauer. Die deed in 1923 mee aan de mislukte staatsgreep van Hitler. In de gevangenis schreef Hitler Mein Kampf (Mijn Strijd). Josef Bauer werd later SS-officier.

Van Mein Kampf zijn miljoenen exemplaren verspreid; zo kregen in de jaren 30 veel Duitsers het boek cadeau als huwelijksgeschenk. Gesigneerde exemplaren zijn zeldzaam.

Elf mensen boden op het boek tijdens de veiling. In 2012 was het al eens geveild voor zo'n 18.000 euro.


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door Joep »

Tja, je hoort het veel mensen zeggen als je iets over een richtprijs hoort: 'Het is maar wat de gek er voor geeft'.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door Mr Mojo Risin »

Nou, ik kan in eer en geweten zeggen: de staff van wo2forum.nl zat er deze keer voor niets tussen. :lol:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door Kugelblitz »

platoz schreef:Een gesigneerd exemplaar van Mein Kampf is voor ruim 47.000 euro verkocht tijdens een online veiling. Het veilinghuis Nate D. Saunders in Los Angeles had een opbrengst van tussen de 14.000 en 18.000 euro verwacht.

Adolf Hitler gaf dit exemplaar van het boek in de jaren 30 als kerstcadeau aan zijn volgeling Josef Bauer. Die deed in 1923 mee aan de mislukte staatsgreep van Hitler. In de gevangenis schreef Hitler Mein Kampf (Mijn Strijd). Josef Bauer werd later SS-officier.

Van Mein Kampf zijn miljoenen exemplaren verspreid; zo kregen in de jaren 30 veel Duitsers het boek cadeau als huwelijksgeschenk. Gesigneerde exemplaren zijn zeldzaam.

Elf mensen boden op het boek tijdens de veiling. In 2012 was het al eens geveild voor zo'n 18.000 euro.


Bron: nos.nl
Ik vraag me vaak af wat zulke weetjes (zoals in het rood gemarkeerd) nou precies toevoegen aan zo'n artikel. Je mag aannemen dat vrijwel iedereen in Nederland weet wat Mein Kampf is en waar en door wie het geschreven werd. En wat voegt het toe om te weten dat Bauer later SS-officier werd, zo'n bijzondere rang is dat ook weer niet.

Tevens vind ik dit soort berichten in het nieuws sowieso altijd een beetje apart. Dit is in Amerika gebeurd, waar Mein Kampf schijnbaar wel vrij te verhandelen en bezitten is. Denk dat dit soort 'nieuws' de meeste mensen niet echt interesseert, maar hoogstens weer een anti-nazi/Duitsland gedachte aanzwengelt. Dat moeten immers ook wel neonazi's geweest zijn die zo'n boek kopen, is het niet? Met zo'n bericht provoceer je naar mijn mening alleen maar in plaats van zinvolle informatie te verstrekken. Net als met de berichtgeving over het Zyklon B blik dat hier werd aangeboden. De meeste mensen krijgen immers al rode oortjes van het woord Hitler of het zien van een hakenkruis, laat staan dat iemand ruim €47.000 neerlegt voor zo'n 'gevaarlijk' boek.

Voor mijn gevoel is dit meer sensatiemakerij en het provoceren van kritische/negatieve geluiden jegens de koper (of het verkopen van zulke items in het algemeen), dan puur en objectief nieuws te brengen.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door panzer lehr »

Veel geld voor een boek. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door Jan Klaassen »

"Buy the item, not the story", zeggen ze dan... 11 mensen hebben niet naar die tip geluisterd :evil:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door patrickh »

Jan, ik denk haast dat deze dan gesigneerd is, dus dat het verhaal wel te achterhalen valt.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Gesigneerde Mein Kampf geveild voor 47.000 euro

Bericht door platoz »

Kugelblitz schreef:Ik vraag me vaak af wat zulke weetjes (zoals in het rood gemarkeerd) nou precies toevoegen aan zo'n artikel. Je mag aannemen dat vrijwel iedereen in Nederland weet wat Mein Kampf is en waar en door wie het geschreven werd. En wat voegt het toe om te weten dat Bauer later SS-officier werd, zo'n bijzondere rang is dat ook weer niet.

Tevens vind ik dit soort berichten in het nieuws sowieso altijd een beetje apart. Dit is in Amerika gebeurd, waar Mein Kampf schijnbaar wel vrij te verhandelen en bezitten is. Denk dat dit soort 'nieuws' de meeste mensen niet echt interesseert, maar hoogstens weer een anti-nazi/Duitsland gedachte aanzwengelt. Dat moeten immers ook wel neonazi's geweest zijn die zo'n boek kopen, is het niet? Met zo'n bericht provoceer je naar mijn mening alleen maar in plaats van zinvolle informatie te verstrekken. Net als met de berichtgeving over het Zyklon B blik dat hier werd aangeboden. De meeste mensen krijgen immers al rode oortjes van het woord Hitler of het zien van een hakenkruis, laat staan dat iemand ruim €47.000 neerlegt voor zo'n 'gevaarlijk' boek.

Voor mijn gevoel is dit meer sensatiemakerij en het provoceren van kritische/negatieve geluiden jegens de koper (of het verkopen van zulke items in het algemeen), dan puur en objectief nieuws te brengen.
Klopt helemaal wat je zegt Kugel. De redactie van de NOS bestaat volgens mij alléén máár uit personen die rode oortjes krijgen van alles wat maar met Nazi-Duitsland of Hitler te maken heeft gehad en moet het daardoor wel meteen "nieuws" zijn. Ik neem vaak berichten over van de NOS en heb inmiddels dus wel een idee hoe die artikelen opgeschreven worden. Ook ik denk telkens weer van "tjonge jonge, wat een duiding weer", maar ja, wat doe je er aan he... Ik denk dan altijd maar dat ik er gelukkig zelf wat meer nuance aan kan geven.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie