Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Joep »

Drie vermeende oud-SS-bewakers van het beruchte vernietigingskamp Auschwitz die vorige maand werden gearresteerd, zijn weer op vrije voeten.


Donderdag werd het arrestatiebevel tegen de laatste die nog werd vastgehouden, ingetrokken. Het trio ontloopt strafvervolging vanwege hun gezondheid.
De mannen van inmiddels 88, 92 en 94 jaar werden verdacht van betrokkenheid bij het doden van gevangenen. In Auschwitz-Birkenau, in het destijds door de nazi's bezette Polen, zijn naar schatting 1,3 miljoen mensen vermoord, voornamelijk Joden en Polen.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3719672/dri ... -vrij.html
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door platoz »

vermeende? Het was dus nog niet eens zeker? Dan zullen ze het er inderdaad nu wel bij laten.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Joep »

Volgens nu.nl ontliepen ze strafvervolging vanwege hun gezondheids toestand. Ik weet niet wat ik er van moet zeggen, ben persoonlijk van mening dat het na 70 jaar wel verjaard is.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door patrickh »

Ongeacht of deze 3 nu wel of niet schuldig zijn, vindt ik dat MASSA MOORD nooit verjaard mag worden...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Joep »

Massa moord mag niet verjaard worden, maar wie zegt dat deze mensen zich schuldig hebben gemaakt aan massamoord? Ben je een massamoordenaar omdat je een Auschwitz kampbewaarder was?

Iemand van 94 opsluiten heeft totaal geen zin meer. Hoe lang wil je hem opsluiten? Hoogstens een jaartje..
Wat bereik je ermee? Gerechtigheid?

Je moet dan gewoon accepteren dat je hem toen der tijd niet heb kunnen berechten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door patrickh »

Ga er maar vanuit dat een kampbewaker niet in aanmerking zal komen voor de Nobelprijs voor de vrede :frownno:
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door coco »

Dat komt Poetin wel dus wat dat betreft...

Dit soort zaken verjaren niet in mijn ogen, dat mag simpelweg niet gebeuren!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Joep »

De misdaad zelf verjaard niet, maar een strafrechtelijke vervolging vind ik wat overdreven. Iemand van 94 zal niet meer leren van zijn fouten als hij levenslang wordt opgesloten, wat niet eens levenslang meer is, want dat zal maximaal een paar jaar zijn.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Iwan »

Probeer eerst maar eens te bewijzen dat men zich schuldig gemaakt heeft aan oorlogsmisdaden en dat zal aekre na 70 jaar niet meevallen, inderdaad behoren misdrijven als moord (enkel, meervoudig of massamoord) niet te verjaren maar ik kan me ook wel vinden in t geen Joep zegt (bedoel zijn vorige post)..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door patrickh »

Joep, gevangenisstraf heeft niet als doel leren van je fouten, maar als doel straffen...

@Normandy, de discussie gaat eigenlijk niet over of deze 3 schuldig zijn, maar over kampbewakers in het algemeen.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Iwan »

Ik neem aan dat als je iemand op wil sluiten je toch eerst zal moeten bewijzen of hij zich schuldig gemaakt heeft aan een misdrijf..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door patrickh »

Ja, maar waar staat dat ik dat niet vindt dan?
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Iwan »

Nergens maar er saat ook nergens dat de discussie over kampbewaarders algemeen gaat, zoals ik begrijp gaat dit topic over het niet vervolgen van 3 vermeende oud SS ers toch??
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door platoz »

Laten we voorop stellen dat iemand nog steeds onschuldig is als het bewijs van een misdaad niet hard gemaakt kan worden. Waar het mij echter om gaat is dat er drie hoogbejaarde personen zijn opgepakt waarvan slechts verondersteld wordt dat zij kampbewaarders waren. Het lijkt mij in het licht van de zwaarte van het misdrijf dat je zoiets toch eerst onomstotelijk vaststelt, alvorens je iemand in hechtenis zet.

Ik plaats dus weer grote vraagtekens waar de druk vandaan komt bij de Duitse justitie om deze personen toch een tijdje op te sluiten. Of wacht, misschien is het juist helemaal niet zo mysterieus wie daar op aansturen... :/
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Drie oud-SS-kampbewakers weer vrij

Bericht door Der Blitz »

patrickh schreef:Ongeacht of deze 3 nu wel of niet schuldig zijn, vindt ik dat MASSA MOORD nooit verjaard mag worden...

Klopt, maar een gevangenis straf zie ik meer iets om te voorkomen dat hij zijn daden niet herhaald, omdat die persoon een gevaar voor de medemens is. Mij lijkt het duidelijk dat hij dat nu niet meer is, dat hij vanaf 1945 geen moorden meer gepleegd heeft, als hij dat al gedaan heeft, (vermeende wil dus zeggen dat er onvoldoende bewijzen zijn), dan zal hij dat nu zeker niet meer gaan doen.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie