Clinton: Putin is geen Hitler

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

De Amerikaanse oud-minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton heeft president Poetin niet met Adolf Hitler willen vergelijken. Ze wilde mensen alleen wat historisch perspectief bieden, zegt ze.

Gisteren werden opmerkingen uit een toespraak van Clinton op een besloten benefietavond in Long Beach (Californië) door een regionale krant gepubliceerd. Clinton zei volgens de krant onder meer dat Poetins pogingen om etnische Russen buiten Rusland te beschermen vergelijkbaar zijn met Hitler, die in de jaren 30 zei dat hij Duitsers buiten de landsgrenzen wilde beschermen.

Poetin benadrukte deze week dat Russisch ingrijpen op de Krim tot de mogelijkheden behoort. "Ik doe er alles aan om mijn volk te beschermen", aldus Poetin.

"Dat klinkt bekend", zei Clinton op de benefietavond. "Hitler bleef maar zeggen dat Duitsers niet goed werden behandeld. 'Ik moet mijn volk beschermen'. Daar werd iedereen nerveus van", zei Clinton volgens de krant.

"Van het verleden leren"

Vandaag zei de oud-minister op de University of California in Los Angeles dat ze Poetin niet wilde vergelijken met Hitler, maar mensen alleen wat historisch perspectief wilde bieden.

"Ik stel alleen voor dat we kunnen leren van deze tactiek, die in het verleden al eens is toegepast", aldus Clinton.


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

Als Clinton zegt van het verleden te leren, dan moeten de Amerikanen zelf ook eens achter hun oren krabben en wat soldaatjes gaan sturen. Duitsland annexeerden ook gewoon gebieden (met of zonder referendum) en dat werd door Hitler in de jaren '30 nog politiek en diplomatiek "opgelost".

Als Putin er mee weg komt om de Krim te annexeren en dat diplomatiek op te lossen, dan herinnert mij er dat slechts weer aan dat de Amerikanen na 75 dus ook niets geleerd hebben... Wederom zullen de economische belangen van de yankees zwaarder wegen dan de 1 miljoen Oekraïners en teruggekeerde Tartaren die gedupeerd worden door Putin's buitenlands beleid.

Maar ik voorspel dat de Amerikanen, als puntje bij paaltje komt, het gewoon laten varen, zoals dat in Georgië met Zuid-Ossetië en Abchazië ook gebeurde.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jim »

Het is de schuld van de Amerikanen als het fout gaat?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door johan willaert »

platoz schreef:Wederom zullen de economische belangen van de yankees zwaarder wegen dan de 1 miljoen Oekraïners en teruggekeerde Tartaren die gedupeerd worden door Putin's buitenlands beleid.

De Europese economische belangen zijn wellicht groter dan die van de VS...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijk hoe mensen kunnen veranderen, of beter gezegd gehersenspoeld. De beelden van de staatsgreep in Rusland van augustus 1991 staan mij nog helder voor de geest. Na het neerslaan van deze staatsgreep werden standbeelden van Lenin omvergetrokken, Sovjet vlaggen verbrand en vervangen door de Russische 3-kleur. De Sovjet-Unie had afgedaan. Men had er genoeg van.
In 2014 zie ik met verbijstering hoe er op de Krim een pro-Russische demonstratie word gehouden bij een Lenin standbeeld. Tussen de talrijke Russische vlaggen waarmee men zwaait ontwaar ik ook Sovjet bloedvlaggen. Je zou zeggen dat men toch van het verleden geleerd zou moeten hebben. Zeker in Rusland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

Jim schreef:Het is de schuld van de Amerikanen als het fout gaat?
Dat zeg ik niet. Maar de VS, bij monde van minister van BuZa Kerry, heeft wel de grootste mond om te zeggen dat wat de Russen doen de soevereiniteit van Oekraïne schendt en dat dat indruist tegen alle internationale wetgeving. Als de Amerikanen het echt zo goed voor hebben met de Oekraïners, dan zend je dus hulptroepen in plaats van geld.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jim »

Nee hoor, verschillende andere (Europese) landen hebben dat soort geluiden ook laten horen. B.v. de Polen en Tjechen zijn het helemaal eens met de vergelijking.
En er is tochgeen woord van gelogen?
En de Europese belangen zijn groter als die van de Amerikaanse.
Mijn mening is dat je Amerika er nogal selectief uithaald.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jasper J »

Amerika Rusland het maakt niets uit na wo2 zijn dat de landen die het altijd weten te verzieken voor alle anderen , kinderachtige spelletjes worden er gespeeld wie heeft de grootste piemel Rusland of Amerika ik walg en kots er van .
Trots zijn dat je de grootste raket hebt met 10 kernkoppen :r .
Poetin, Obama ik heb ze het liefst allebei niet :full: .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

Jim schreef:Nee hoor, verschillende andere (Europese) landen hebben dat soort geluiden ook laten horen. B.v. de Polen en Tjechen zijn het helemaal eens met de vergelijking.
En er is tochgeen woord van gelogen?
En de Europese belangen zijn groter als die van de Amerikaanse.
Mijn mening is dat je Amerika er nogal selectief uithaald.
Bovenstaand artikel gaat over Amerika (uitspraken van mevrouw Clinton), dus dan lijkt het me logisch dat we het over Amerika hebben. Dat de Europese belangen groter zijn als die van Amerika valt denk ik heel erg mee. Oekraïne is een 'gerespecteerd' partner van de NAVO, en gaat daarom zowel Europa als Amerika aan. Qua handelsbelangen zal het wel meevallen denk ik zo. Bovendien is al uit meerdere onderzoeken gebleken dat veel Europeanen helemaal niet zitten te wachten op een lidmaatschap van Oekraïne bij de EU. De corruptie, het wanbeleid en criminaliteit is daar zo wijdverbreid dat je niet eens moet willen dat ze zich bij de EU aansluiten. Mijn standpunt is alleen maar dat als je zegt solidair te zijn met de Oekraïners, je dat ook echt alleen meent door ze bij te staan met hulptroepen. Dat zou echter een totale escalatie tot gevolg kunnen hebben, en dus gebeurt het niet. Dat is ook precies wat Poetin beseft en stelt het Westen wederom voor een voldongen feit. De Russen zitten er al, dus wat ga je er aan doen? Bij de kwestie "Georgië" gebeurde het net zo. Rusland speelt poker met matige kaarten, maar het Westen laat zich nog altijd wegbluffen. Geloof mij maar dat Poetin, linksom of rechtsom, winnend uit deze strijd gaat komen. Clinton kan zeggen wat ze wil, het zal alleen bij woorden blijven. Blaffende honden....
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door asjemenou »

platoz schreef:Bovendien is al uit meerdere onderzoeken gebleken dat veel Europeanen helemaal niet zitten te wachten op een lidmaatschap van Oekraïne bij de EU. De corruptie, het wanbeleid en criminaliteit is daar zo wijdverbreid dat je niet eens moet willen dat ze zich bij de EU aansluiten.
Dat zijn juist de redenen waarom de Oekraïners in Kiev de straat op zijn gegaan. Ze zijn het meer dan zat om onder een corrupte overheid te moeten leven. Ze willen verandering en wie weet gaan ze dat bereiken.
Poetin en veel van zijn landgenoten is het nog steeds een doorn in het oog dat de Sovjet-Unie in 1991 uit elkaar viel. Het liefst willen zij terug naar de oude landsgrenzen van deze Sovjet-Unie. Waarom zou je dat niet kunnen bereiken doormiddel van een illegale annexatie en een schijn referendum. Veel Russen verlangen terug naar de oude status die de Sovjet-Unie destijds had. Dat het een dictatuur was dat nemen ze dan maar op de koop toe.
De vraag is alleen tot welke prijs zijn zij bereid om dit te bereiken. Zo maakten de Baltische staten tot 1991 ook deel uit van de Sovjet-Unie. Inmiddels zijn deze drie landen lid van de EU en de NATO geworden. Zou Poetin bereid zijn om hier een oorlog voor te riskeren?
In 1991 waren we blij dat de Koude oorlog voorbij was. Het begint er op te lijken dat deze periode gaat herleven. Het IJzeren Gordijn loopt dan niet dwars door Duitsland maar door de Oekraïne.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Loopvogel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2014, 11:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Loopvogel »

Ik ben toch zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, die Poetin lijkt me tot alles in staat.
Van Hilary Clinton lijkt me dit geen goede zet geweest, gezien ze weer aan de race naar het presidentschap gaat meedoen. Dan zal ze, als ze gekozen wordt toch met die man aan tafel moeten gaan zitten.
Maar zoals altijd is de gewone burger toch weer het slachtoffer van dit machtsspel.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Schijnwerper »

America kan beter niet te hoog van de toren blazen, als ook een van die groot machten die veel verdragen aan hun laars lappen als het zich uit komt.. Denk aan kortgeleden Irak. Zuid-Amerika jaren 70( Vietnam drama) en 80 Nicaragua.
En Venezuela en Cuba zit ze ook nog niet lekker.
Neem ze nog nauwelijks serieus.
Zit ook niet te wachten op Oekraïne laat ze eerst zelf maar orde op zaken zetten met wat hulp.
Hebben nog geen eens een gekozen regering, maar zich zelf tijdelijk benoemd.
Vroeger werkte ik mede voor het welzijn voor pakweg 15 miljoen mensen nu bijna 17 miljoen, maar met al die landen die zich aanmelden toegelaten worden loopt het op tot wel 350 miljoen mensen.
Zo voelt het wel eens meer, corrupte banken en boeven bende in Brussel.
Kunnen die Russen Roemenië en Bulgarije ook niet innemen :roll: Grapje :)
Wat dacht je van al die verouderde kerncentrales in de Oekraïne potentiele tsjernobyls.
Weer een arme corrupte bende erbij wat we moeten saneren en opbouwen.
Snap die Russen wel, ligt in hun achtertuin en invloedsfeer belangrijke strategische plaats. Al kan het niet wat ze doen, toch komen ze er mee weg.
Niemand wil nu echt vechten of sneuvelen voor de Krim.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

Loopvogel schreef:Ik ben toch zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, die Poetin lijkt me tot alles in staat.
Nou, het resultaat hebben we vandaag gezien. Het referendum was natuurlijk een schijnvolksstemming, maar nu dus wel bekrachtigd door de Doema en daarmee doet Putin precies hetzelfde als wat Hitler deed met Sudetenland...

De VN is machteloos, want Rusland veto'ed alles.

Nothing much has changed...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jan Klaassen »

Tja, de VN... Dat is altijd al een wassen neus geweest zonder échte macht - en dat blijkt nu ook weer. De parallel met Sudentenland is misschien "gevaarlijk", maar ook minstens zo terecht. Al geloof ik dat de Krim wel echt 'oud zeer' was - en dat hij (Poetin) niet direct nog veel verder zal gaan...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door asjemenou »

Schijnwerper schreef: Kunnen die Russen Roemenië en Bulgarije ook niet innemen :roll: Grapje :)
Laten we deze uitspraak inderdaad maar als een grapje opvatten. Wie weet hebben wij de steun van deze 2 landen binnenkort hard nodig en ook van de overige Oost-Europese landen. Zij allen kijken momenteel met argusogen naar hun oostelijke grenzen. Het is niet voor niets dat deze landen NATO bondgenoten zijn geworden. Zij weten als geen ander wat het is om onder de knoet van de Russen (lees Sovjets) te moeten leven.
Jan Klaassen schreef:Tja, de VN... Dat is altijd al een wassen neus geweest zonder échte macht - en dat blijkt nu ook weer. De parallel met Sudentenland is misschien "gevaarlijk", maar ook minstens zo terecht. Al geloof ik dat de Krim wel echt 'oud zeer' was - en dat hij (Poetin) niet direct nog veel verder zal gaan...
Helemaal waar is dit natuurlijk niet. De VN is een organisatie zonder een eigen strijdmacht. Zij is afhankelijk van wat haar leden aan VN militairen willen leveren. Zodoende heeft de VN in het verleden met vredesoperaties diverse oorlogen kunnen bedwingen.

Of de Krim nu oud zeer is of niet. Rusland heeft onrechtmatig een stuk land geannexeerd van een soevereine staat. Hoe zou Poetin/de Russen het vinden als de Duitsers (of de Polen) onder de mom van "oud zeer" de Russische oblast Kaliningrad zouden annexeren? Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Oblast_Kaliningrad .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie