Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Joep »

Mooi uniform.
Ik zie dat de Belgische Kraagemblemen voor de Officier der Gezondheid hetzelfde zijn als de Nederlandse. Volgens mij is dit bij de Franse ook het geval.
Vind dat persoonlijk één van de mooiste emblemen. De spiraal met slang en bladeren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Joep,

Hartelijk dank.
Inderdaad de emblemen van deze beide buurlanden van België komen in zeer grote maten overeen.
Ik vermoed dat daar ergens een logische verkering voor zal zijn :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

_DSC0092_01.JPG
_DSC0099_01.JPG
_DSC0102_01.JPG
_DSC0101_01.JPG
_DSC0100.JPG
Hier de nieuwe aanwinst van gisteren.

Het betreft een Belgische kuras van het 1ste regiment kurassiers gedateerd 1831 en goedgekeurd en gestempeld (GB) door "Gouvernement Belgique"

Vooral deze stempel moet aanwezig zijn anders kan men nog gaan twijfelen of het een frans model is.

De foto's zijn natuurlijk niet optimaal omdat ik niet dadelijk een goede buste voor handen heb.
Maar zo hebben jullie er toch een klein beetje zicht op mijn nieuwe aanwinst. :)

De achterkant is ook regiments stempel en nummer (geen foto's van.

De voorkant draagt nr 22 en dit is terug te binnen op de binnenzak (voor zijne portemonnee :lol: in te stekken) in de voorkant.
Deze binnennummers op de jutte stof komen zeer zelden voor, het is al moeilijk eentje te vinden met de volledig jutte binnenkant en meestal zijn de nummers dag gewoon weggesleten van de dracht.

Maar zo krijgen jullie toch een zich wat ik bedoelde.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

vervolg van de achterkant

De vraag blijft altijd open of je dit mooi kan vinden of niet :?
_DSC0096_01.JPG
_DSC0098_01.JPG
_DSC0095_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik vind het alleszins zeer de moeite om te zien! Ik dacht niet dat je dergelijke stukken nog kon vinden buiten musea.
Heb je nog andere bijpassende items of komen die nog? :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Ja, Guy das een top item zenne :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt mannen voor de reacties.

De cavalerie 1863 - 1914 is mijn zwak.
De kurassiers is een zeer tijdsgebonden onderdeel van deze cavalerie.
Aangezien dit voor 1863 valt verzamel ik enkel de hoofddeksels en voor de kurassiers de kurassen.

Nu mocht er iemand mij een mooie vest aanbieden van deze regimenten dan ben ik er rotsvast van overtuigd dat ik weer geen :frownno: kan zeggen hoor.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy maatje...dit is een pracht item....man ..zo mooi en in goede staat :shock: :shock: :shock: ...dit heb ik nog nooit op een beurs gezien...en ik weet het wel zele...zo iets geraakt nooit op een beurs :evil: :evil: :evil:
Maar echt top maatje.... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Swa.

Nu kurassen en helmen (vooral 2de model) kan je wel vinden op de beurzen hoor, maar het zijn meestal Franse kurassen.
In België had men 3 fabrikanten voor het eerste model van kurassen en helmen.

Het 2de belgische model troep waren oude Franse die ze overgenomen hadden, maar dan wel Belgisch regiment gestempeld, zodat je, als je op de details let, weet wat de goede zijn als men Belgische verzamelt.
Voor het 2de model helmen heb ik tot nu toe maar weet van 1 maker, namelijk "Fonson" die tot in de late jaren 1960-70 deze helmen nog heeft gemaakt voor verschillende buitenlandse (Zuid Amerikaanse) mogendheden. Maar deze waren zeker niet gedateerd en regiment gestempeld.

Uiteindelijk werden de kurassiers opdoekt en de tradities werden overgenomen door het 3de regiment lansiers
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door patrickh »

Zeer apart, heb totaal geen verstand van dergelijke zaken, maar wel interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Patrickh,

Buiten de kurassen en helmen en soms een lans, maar dan moet je nog goed uitkijken dat ze je geen rijkswacht lans in je handen stoppen is er van deze eenheid zeer weinig te vinden.
Zelfs een gewone knoop van een vest is bijna onvindbaar. :(
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

uniformverzamelaar schreef:Bedankt Patrickh,

Buiten de kurassen en helmen en soms een lans, maar dan moet je nog goed uitkijken dat ze je geen rijkswacht lans in je handen stoppen is er van deze eenheid zeer weinig te vinden.
Zelfs een gewone knoop van een vest is bijna onvindbaar. :(
Guy maatje het zou me niet verwonderen dat je de lans ook hebt :) :) :) indien ja...als je tijd hebt plaats dan eens een foto van die lanzen....
Dank bij voorbaat
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Nu moet ik je teleurstellen. :cry:

Op gebied van wapens heb ik nog een hele weg af te leggen. Heb daar in feite vroeger nooit geen aandacht voor gehad. (stom van mij, maar ik kan de tijd niet terug zetten.
Als ik er eentje zou kopen moet ze wel in zéér goede staat zijn en met originele wimpel.

Maar geen paniek, zal er ooit wel eens van komen, hoop ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy maatje ...ik ben er van overtuigt dat je ooit zo een lans en degen van de Kurrasiers...zal hebben in je verzameling.. :lol: :lol: :lol: ...en je weet he geduld is een gouden gave...alleen ik ben op zoek geweest naar een afbeelding van zo een lans...maar nog niet gevonden... :(
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

Een gelijkaardige staat momenteel op 2dehands.
http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 93619.html
183193619-orig-belgisch-kuras-met-helm-leeuwenkop-model-1914.jpg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie