Man steelt kanon

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Man steelt kanon

Bericht door Joep »

Inwoner Deventer betrapt op stelen van kanon
Een 44-jarige inwoner van Deventer is donderdagmorgen betrapt, toen hij een kanon van het Wellepad in zijn woonplaats wilde stelen.


Toen hij met een slijptol bezig was om het gevaarte van de sokkel te zagen, grepen agenten hem in de kraag.
Een getuige tipte de politie dat het kanon rondom bijna helemaal was losgeslepen. Agenten verstopten zich in de buurt en wachtten tot de Deventernaar weer met zijn slijptol aan de slag ging.

De man zei bij zijn aanhouding dat hij het kanon wilde hebben voor zijn verzameling legermateriaal. Hij heeft een proces-verbaal gekregen.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3725490/inw ... kanon.html
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: Man steelt kanon

Bericht door panzerboy »

hahaha je hebt er gekke bij :lol:
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Man steelt kanon

Bericht door Charly1975 »

De wereld draait door, terwijl de mens doordraait ...

Hoe sneu ben je dan eigenlijk? Of hoever ben je dan in je leven gezakt? Niet te geloven ... :frownno:

Aan de andere kant, hij had wel een duidelijk doel en een plan van aanpak denk ik.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Man steelt kanon

Bericht door uniformverzamelaar »

Als dat weleer niet mag ? :lol:
Waar moet hij dan zo een ding nog gaan halen ?? :zapped:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Man steelt kanon

Bericht door panzer lehr »

uniformverzamelaar schreef:Als dat weleer niet mag ? :lol:
Waar moet hij dan zo een ding nog gaan halen ?? :zapped:

Van Milweb. :lol:
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Man steelt kanon

Bericht door stekker »

Poten af van andermans spullen!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Man steelt kanon

Bericht door Charly1975 »

De man heeft overigens het kanon niet gestolen, het was poging tot diefstal. Viel me ineens op qua berichttitel.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Man steelt kanon

Bericht door Joep »

Hij was betrapt op het stelen van een kanon, in mijn ogen steel je het voorwerp dan al. Of je bent er mee bezig het te stelen..
Wat er in mijn ogen overigens verder weinig toe doet, het is met voorbedachte rade gepland de dader moet gewoon van monumentale voorwerpen afblijven!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Man steelt kanon

Bericht door earlymb »

Joep schreef:Hij was betrapt op het stelen van een kanon, in mijn ogen steel je het voorwerp dan al. Of je bent er mee bezig het te stelen..
Wat er in mijn ogen overigens verder weinig toe doet, het is met voorbedachte rade gepland de dader moet gewoon van monumentale voorwerpen afblijven!
Dat zijn wet en rechter gelukkig niet met je eens, want van (voltooide) diefstal is hier dus geen sprake en kan ook niet bewezen worden. Gevolg is dan vrijspraak.

Ze hebben hem dus wel op poging tot diefstal. Ze hadden ook kunnen wachten tot hij het kanon achterop z'n fiets had gebonden en er mee was weggefietst, dan heb je een voltooid delict. Maar dit is proces-technisch een risico terwijl ze hem hier ook voor kunnen pakken.

Maar inderdaad, die kerel is diep gezakt. Helaas zijn er genoeg verzamelaars die geen problemen hebben om gewoon te jatten wat ze willen hebben...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Man steelt kanon

Bericht door Joep »

Dat zijn wet en rechter gelukkig niet met je eens, want van (voltooide) diefstal is hier dus geen sprake en kan ook niet bewezen worden. Gevolg is dan vrijspraak.
Juridisch gezien is hij nu in het voordeel, maar de daad zelf is sowieso al heel triest. Ik vraag me af of de politie überhaupt bevoegdheid heeft om te wachten tot hij het delict voltooid en hem dan te pakken, lijkt me een vorm van uitlokking.
Maar inderdaad, die kerel is diep gezakt. Helaas zijn er genoeg verzamelaars die geen problemen hebben om gewoon te jatten wat ze willen hebben...
Mijn inziens is iemand die een poging tot diefstal doet, net zo sneu als een dief (iemand die het delict dus voltooid heeft).
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Man steelt kanon

Bericht door earlymb »

Joep schreef: Ik vraag me af of de politie überhaupt bevoegdheid heeft om te wachten tot hij het delict voltooid en hem dan te pakken, lijkt me een vorm van uitlokking.
Inderdaad. Dat is dus ook het proces-technische risico waar ik het over had. :wink:
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Man steelt kanon

Bericht door Charly1975 »

Joep schreef:Hij was betrapt op het stelen van een kanon, in mijn ogen steel je het voorwerp dan al. Of je bent er mee bezig het te stelen..
Wat er in mijn ogen overigens verder weinig toe doet, het is met voorbedachte rade gepland de dader moet gewoon van monumentale voorwerpen afblijven!
Feit is gewoon dat de daadwerkelijke diefstal gelukkig niet heeft plaatsgevonden en de titel daardoor dus niet juist is. Dat hij vergevorderd is en sowieso al het bespottelijke plan had om het te gaan stelen doet er dan niet toe. Voor diefstal kan hij niet veroordeeld worden (tenzij jij de rechter zou zijn blijkbaar) maar wel voor de poging tot.

Men dient niet alleen van monumentale voorwerpen af te blijven, men dient van alles af te blijven wat niet van hen is: openbaar of privé.

Maar het viel me gewoon even op, bedoel er verder niets mee, het is fijn dat je het artikel gedeeld hebt.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Man steelt kanon

Bericht door Joep »

Feit is gewoon dat de daadwerkelijke diefstal gelukkig niet heeft plaatsgevonden en de titel daardoor dus niet juist is. Dat hij vergevorderd is en sowieso al het bespottelijke plan had om het te gaan stelen doet er dan niet toe. Voor diefstal kan hij niet veroordeeld worden (tenzij jij de rechter zou zijn blijkbaar) maar wel voor de poging tot.
Op dat moment was hij een kanon aan het stelen, dus de titel klopt gewoon. Er zit een verschil in 'Man steelt kanon' (uitvoerende daad, nog niet voltooid) en 'Man heeft een kanon gestolen' (uitgevoerd delict, wordt vervolgens diefstal ten laste gelegd).
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Man steelt kanon

Bericht door uniformverzamelaar »

uniformverzamelaar schreef:Als dat weleer niet mag ? :lol:
Waar moet hij dan zo een ding nog gaan halen ?? :zapped:

Heren,
Deze post was als grap bedoeld.
Hiermede wil ik duidelijk zeggen dat ik zeker dit initiatief of hoe je het ook mag noemen niet goed spreekt.

@stekker

Je hebt 100 % gelijk, met moet van iemands andere spullen afblijven

MAAR ; ik zal eens de advocaat van de duivel spelen :!:

Is er hier al gesproken over de beweegreden dat deze man dit kanon zou/wou stellen ?

Misschien wou hij door deze daad wel stellen om een wantoestand aan te klagen ?

IK veroordeel zeker niet op basis van een eenzijdig artikel in een krant. Men moet het verhaal langs 2 kanten bekijken en dan krijg je misschien een heel ander inzicht in deze zaak.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Man steelt kanon

Bericht door patrickh »

Bij de eerste post stond toch de beweeegreden:

De man zei bij zijn aanhouding dat hij het kanon wilde hebben voor zijn verzameling legermateriaal.
Plaats reactie