kraagembleem duits???

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

kraagembleem duits???

Bericht door emielS »

Goedendag heeren,

Weet iemand misschien wat voor kraagembleem dit is??
Het is geen nederlands militair of knil.
Afbeelding
Afbeelding
BVD emiel
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: kraagembleem duits???

Bericht door stekker »

De sterren doen mij toch een beetje denken aan de NSB, zie deze prachtige site: http://www.home.zonnet.nl/gijsen5/Uniform.htm
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: kraagembleem duits???

Bericht door hajos »

Is het niet gewoon staatspolitie Emiel?

Afbeelding

Hier 1 ster, jij hebt er 3.
Grt Hajo
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: kraagembleem duits???

Bericht door Jonasj »

Niet dat ik iets van NSB ken, maar de sterren op de kraagspiegel van Emiel hebben 4 punten en die van op de foto van Hajo 6... dus dat komt niet echt overeen. De sterren die op de site, die stekker heeft gepost, te zien zijn lijken identiek te zijn aan die van de kraagspiegels van Emiel.
Dus puur afgaande op uiterlijke kenmerken zou ik ook NSB zeggen, maar nog eens, ik ben een leek op het vlak van NSB.
gr
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: kraagembleem duits???

Bericht door hajos »

Idd,NSB Kringleider
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: kraagembleem duits???

Bericht door emielS »

heeren.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Maar kringleider heeft een blauwe achtergrond en deze zwart...Lijkt dan maar op lijfwacht.
Nog effe verder zoeken , en natuurlijk Arie afwachten.


grt emiel
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: kraagembleem duits???

Bericht door hajos »

De hopman :-p lijkt de padvinderij wel
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: kraagembleem duits???

Bericht door arie »

Het gaat hier om een NSB Rang, Kwartier-Schout

In 1943 is er een overleg begonnen om een nieuw eenvoudiger NSB rangenstelsel in te gaan voeren.
In 1944 bereikte het een stadium van invoering en er zou een vereenvoudigt rangenstelsel van de grond komen maar door andere bezig heden op dat moment (D-Day) is het niet meer hellemaal van gekomen.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Plaats reactie