hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

hallo ik woon in arnhem en daar is veel gevochten des tijds en nou had ik de vraag hoe je kan zien of de bom op scherp staat,
ik zou het graag willen weten zodat als ik er een tegen kom pressies weet hoe en wat.. ik wil tevens ook graag bij de eod willen werken als dat mogenlijk is later en daarom is het wel handig dat ik weet hoe en wat
ik zou graag willen weten van de volgende bommen en granaten hoe je het kan zien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blindganger
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steelhandgranaat
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... sal36b.jpg
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... 23mkII.jpg
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... _Mills.jpg
http://www.inetres.com/gp/military/infa ... _M29A2.gif
M6A1 Bazooka rocket
M6A3 Bazooka rocket
en tot slot deze: http://world.guns.ru/grenade/de/panzerfaust-e.html
........
deze zijn het meest gebruikt die tijd volgens mij, correct me if i'm wrong
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door hajos »

Meest makkelijke, en verstandigste is gewoon laten liggen en de politie bellen.
Spul is 70 jaar oud en onstabiel
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door Joep »

Het is verboden om op voormalige slagvelden te gaan zoeken met een metaaldetector, voor als je dat van plan was.
Buiten dat is het ook niet verstandig, als je dan toch scherp vindt; afblijven, plaats markeren, politie bellen.

Niet terug begraven en laten liggen voor de volgende vinder..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

hallo bedankt voor de reactie

ik ga er ook niet naar zoeken maar ik vroeg het me gewoon af
weten jullie het misschien?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door racefiets »

Dat kan je zo niet zien. In principe moet je er bij bodemvondsten vanuit gaan dat ze gevuld zijn met springstof en dat de ontsteker geplaatst is. Als je de vraag nu moet stellen geeft het al aan dat je kennis beperkt is op dit gebied. Het is je niet in 5 minuten aan te leren. Vaak is het van buiten ook niet te zien
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door uniformverzamelaar »

De gouden raad is hier al gegeven.

Afblijven en de nodige bevoegd diensten informeren, want jaarlijks gebeuren er met dergelijke zaken ongevallen met blijvende handicap tot gevolg en soms zijn er daar ook doden bij te betreuren.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

okey bedankt!

ik weet wat de handelingen zijn maar ik wou er graag meer over weten dus van daar maar voor als nog bedankt

en nog een vraagje bij de mills is het toch zo dat je het kan zien aan de onderkant of er een dop in gedraait is dat is namelijk de ontsteker of niet?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door racefiets »

Nee, die dop is de ontsteker niet. Die zit daar weer onder.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door hajos »

Superbeertje,

Wat wil je?

Wat wil je met deze vragen bereiken?

Dacht je echt dat een lege Mills handgranaat mag hebben?

Doe daar eerst eens onderzoek naar, voordat je gaat vragen of een bodemvonst scherp is of niet.

Het is altijd scherp, want je kan en mag het niet zien.

Politie bellen, die nemen de verdere actie's

En tja je hoeft niet te luisteren, we kunnen het ook wel in de krant lezen dat er wat gebeurt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

@hajos ik wil er niks mee bereiken en ik weet dat ik dan de handelingen moet doen ect en ik ga er ook niet naar zoeken dat is tenslotten verboden in deze gemeenten dus.

maar van waar deze vraag omdat ik wat meer wil weten over de explosieven omdat ik graag wil leren voor de eod :D

en nogmaals ik ga er niet naar zoeken.
bedankt!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door Jan Klaassen »

superbeertje schreef:maar van waar deze vraag omdat ik wat meer wil weten over de explosieven omdat ik graag wil leren voor de eod :D
Hmm, zal ik deze open deur even intrappen dan? Leren vóór de EOD doe je vooral bíj de EOD (of een officiële opleiding daarvoor of -van). Vanuit je enthousiasme begrijp ik het helemaal, maar leren voor de EOD is net even iets te levensgevaarlijk om aan je keukentafel te doen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door hajos »

@superbeertje.

Als je hier voor wilt leren ga je bij het leger.
Maar als jij vergaande interesse hebt voor het demonteren, durf in niet te zeggen dat je er voor geschikt voor bent.

Doe wat militairen ook doen. Blijf er bij weg en bel de professionals.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:
superbeertje schreef:maar van waar deze vraag omdat ik wat meer wil weten over de explosieven omdat ik graag wil leren voor de eod :D
Hmm, zal ik deze open deur even intrappen dan? Leren vóór de EOD doe je vooral bíj de EOD (of een officiële opleiding daarvoor of -van). Vanuit je enthousiasme begrijp ik het helemaal, maar leren voor de EOD is net even iets te levensgevaarlijk om aan je keukentafel te doen.
Uitgaande van je reacties ben je wel met munitie bezig. Oorlogsmunitie is wel iets anders dan het vuurwerk dat je rond oud- en nieuwjaar kunt kopen. Werken bij de EOD lijkt misschien avontuurlijk en romantisch maar ongevaarlijk is het allerminst. Ik heb het al vele malen op dit forum vermeld, mijn oom heeft bij de EOD gediend en is zodoende vaak genoeg in jouw woonplaats geweest.
Hij had een grote hekel aan mannetjes met metaaldetectors die in het wilde weg aan het speuren waren op plaatsen waar in WOII strijd geleverd was. Niet zelden mocht hij de door hen opgegraven munitie opruimen met gevaar voor zijn eigen leven en die van zijn collega's. Hij heeft deze waaghalzen capriolen zien uithalen met munitie wat hij met al zijn ervaring nog niet eens zou durven. Wellicht begrijp je zodoende zijn afkeer voor "relichunters".
Of jij geschikt bent voor het werk van de EOD kan ik zo niet zeggen maar één ding is zeker, je moet het niet als een opwelling zien want zoals mijn oom altijd zei; "weet dat je geen fout kan maken want je eerste fout is ook je laatste fout."
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door Erik »

superbeertje schreef:maar van waar deze vraag omdat ik wat meer wil weten over de explosieven omdat ik graag wil leren voor de eod :D
Een nobel streven Superbeertje.
Ga eerst maar eens het leger in en zorg dat je bij de Technische Dienst (TD) komt. Daar zitten de explosievendeskundigen. Dan een paar jaartjes leren, dan hetzelfde maar 'on the job' en dan ben je explosievenruimer. En dan nog gaat het wel eens verkeerd.
Is een raar gezicht hoor, een sergeant-majoor munitietechnicus die van baan AT3 wordt weggedragen nadat een 66 mm vlak voor z'n gezicht is gesprongen omdat hij die moest onschadelijk maken. De man leeft nog trouwens. Zonder gezicht en zonder armen.
Dus: BMW! Dat leer iedere militair! Blijf eraf, Markeer de plaats, Waarschuw de autoriteiten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

@asjemenou

ten eerste respect voor je oom, en bedankt voor je uitleg ik denk er nu wel anders over ja.
en ik ga niet zoeken met een metaal detector ik vindt dat zelf ook link, ik zoek altijd met het bloten oog naar kogels maar dat is het dan ook.
en @erik bedankt voor de uitleg van hoe en wat het in elkaar zit, ik denk er nog even over na of ik het doe ja of nee....
en wat ik niet snap dat jullie gelijk denken dat ik met een metaal detector ga zoeken en dingen ga opgraven ect
het was puur om intressen ;)
weten jullie niet een boek bijvoorbeeld een handboek of zow? ik heb ge google't maar kan niks vinden

mvg superbeertje
Plaats reactie