Onbekende stemepls FN holster

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Onbekende stemepls FN holster

Bericht door Janssen »

Hallo,

Ik zag vandaag een FN holster voorbijkomen met voor mij een onbekende stempel. Ik heb al redelijk veel originele vooroorlogse FN holsters
voorbij zien komen maar deze holster viel mij op door een voor mij onbekende stempel. Op de foto die ik als bijlage heb toegevoegd zie je dat het
wapen van de Marechaussee in de holster is gestempeld. Mijn vraag is of dit soort stempels voor de oorlog ook gebruikt werden of dat iemand
met deze holster heeft liggen te hobbyen. Zelf beschik ik ook over een stempel van het wapen van de Koninklijke Marechaussee dus ik zou dit in feite
ook gedaan kunnen hebben, vandaar dat bij mij een alarmpje ging rinkelen. Het kan ook zijn dat ik fout zit maar ik heb deze stempel nog nooit
eerder gezien. Ik beschikt zelf over meerdere vooroorlogse FN holsters en deze zijn óf CM óf Valk Lederwaren gestempeld. Of zou het misschien kunnen
dat de holster na-oorlogs of na-oorlogs gestempeld is ? Het beslag van de holster is messing, zoals bij vooroorlogse holsters.

Afbeelding


*Post Scriptum* , het valt mij nu op dat de kleur van het leer aan de binnenkant redelijk licht van kleur is vergeleken
met de vooroorlogse holsters die ik heb, die aan de binnenkant meestal donker van kleur zijn. Volgens mij heeft dit ook met leeftijd te maken ?
Bijlagen
$_85.JPG
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onbekende stemepls FN holster

Bericht door hajos »

Das leuk,

Persoonlijk denk ik dat de Adj. de Groot /Graaf nooit gedacht dat door het zetten van een dienststempel in een pistooltas tot discussie's zou leiden op een verzamelaars forum.
Dat door z'n stempel actie deze nu als fake/nep betiteld kan worden.


Ergo, nee het is geen stempel fabrieks af. Nee geen stempel van het magazijn( C.M) maar wel een leuke stempel die hoogst waarschijnlijk door de gebruiker van het holster er zelf is in gezet om zijn holster makkelijk te herkennen.

Mooie stempel trouwens.
Laatst gewijzigd door hajos op 17 mar 2014, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende stemepls FN holster

Bericht door Erik »

hajos schreef:Mooie stempel trouwens.
En met de vooroorlogse Marechausseegranaat: open vlam! Goed hoor! Kende dit stempel niet!
Maar een magazijnetui op de tas?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Onbekende stemepls FN holster

Bericht door Janssen »

Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik hier al op had gereageerd maar dat is zo te zien niet het geval.....

De stempel vond ik verdacht aangezien ik deze nog nooit eerder heb gezien maar de theorie van hajos klinkt wel aannemelijk.

De magazijnetui is volgens mij na-oorlogse aanpassing. De vooroorlogse holsters hadden dacht ik op de plaats van de magazijnetui een wapennummer
staan.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende stemepls FN holster

Bericht door Erik »

Janssen schreef:De magazijnetui is volgens mij na-oorlogse aanpassing. De vooroorlogse holsters hadden dacht ik op de plaats van de magazijnetui een wapennummer staan.
De aanpassing kost meer geld dan een nieuwe pistooltas. Hoeft ook niet, de pistooltas Nr. 1 had die koker voor een extra magazijn. Zie ook beschrijving van deze pistooltas op bladz. 219 van Talens deel 1. Pistooltas nr. 2 ontbeerde deze koker.

'k Moest het ook even opzoeken :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie