Manschappen jasje voor '40

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

Ik heb er nogal twijfels over, wat vinden jullie van dit jasje? Repro?
$_85 (11).JPG
$_85 (12).JPG
$_85 (13).JPG
$_85 (14).JPG
$_85 (15).JPG
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

$_85 (16).JPG
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door hajos »

REPRO>

Van ockhuizen China aanmaak 2009.

Geschikt als paardedenkens. evenveel waard trouwens.
Ik geef er 5 euro voor alleen voor de knopen.

Zie ook lachen en huilen met markplaats/Ebay.
Comment van Erik
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door zjopske »

hajos schreef:Ik geef er 5 euro voor alleen voor de knopen.
Plus een 10`tje voor de schillen.

Ik meen dat deze ook in het lachen/huilen topic staat.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

Dat dacht ik dus al, verkoper heeft ook nog de broek erbij, ook een repro dus. Ik zie net pas de comment van Erik.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door hajos »

Yep,

Je kan het zien aan de kleur van de stof.
Verkeerd batch aanmaak. proefmodel was goed. de Bulk levering niet.
1 size fits nobody. Tenzij je een nek hebt van 60cm omtrek
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

De kleur van de stof ziet er inderdaad anders uit. Buiten dat vind ik het al snel opmerkelijk als zo'n manschap uniform in zulke mooie nieuw staat is, nergens geen één plekje slijtage, mot of versleten wol. Het kan natuurlijk, maar je wordt er al snel alerter van.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Edgar »

Ik denk dat een originele manschappenset nog geen dag op marktplaats zou staan mits de prijs niet helemaal absurd is. Dat spul is ECHT zeldzaam, het zou al een belletje laten rinkelen in plaats van de nieuwstaat.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

Dat klopt Edgar, dit jasje (en ook de broek) staan al bijna 4 weken op marktplaats, geen hond die er op bied. Pas geleden een manschappenbroek te koop (volgens mij wel Duits aangepast), biedingen lopen in een dag met fors tempo op en aan het eind van de de dag 'gereserveerd'. Dat zegt ook al wat.

Manschappen spul is rete zeldzaam, en prijzig.. Aan de andere kant wel kicken als je wát vindt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Joep »

Bedankt voor de verificatie. Misschien dat dit topic verplaatst kan worden naar 'bekende namaak Geallieerd' ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door hajos »

Joep schreef:De kleur van de stof ziet er inderdaad anders uit. Buiten dat vind ik het al snel opmerkelijk als zo'n manschap uniform in zulke mooie nieuw staat is, nergens geen één plekje slijtage, mot of versleten wol. Het kan natuurlijk, maar je wordt er al snel alerter van.
De goede leveringen van Schipper zullen na een aantal jaren dragen net echt lijken.
Al verschillen ze qua stof van de orginele.
Het leger museum heeft nog steeds de stalen van de stoffen en draden waar de uniformen van gemaakt zijn.
voor kwaliteitscontrole toen.

Als jij een Repro maakt met originele stof en originele garen trapt bijna iedereen er in.
Zo is er in de jaren 60 een batch proefmodel uniformen gemaakt die zelfs door de microscoop test komen.

Juiste stof, juiste garen zelfs de zelfde kleermakers als toen.
Maar na oorlogs.

Is moelijk soms maar repro wat de laatste jaren gemaakt is herken ik wel omdat ik het zelf gebruik.
ook de echte foute niet bruikbare items zoals beschreven, tja paardedenkens
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Manschappen jasje voor '40

Bericht door Erik »

Schipperuiniformen zijn met viscosedraad gestikt en lichten meteen op. Bovendien zijn de stiksels aan de zijkant onder en naast de mouw niet correct. Tevens is de binnenvoering veel te mager gestikt en van de verkeerde stof.
De aangeboden reprojas wordt te koop aangeboden door Leo Gottmer, een erkende sjacheraar in repro's die als origineel worden verkocht. Het is gedragen en zeer waarschijnlijk verworven van de groep Groninger Artillerietraditie die vijf jaar lang met dit spul het veld is ingeweest.
Op de sites voor geschiedenisuitbeelding is al gewaarschuwd voor dit 'aanbod'. Troep. Slechte productie. Daarmee niet geschikt voor geschiedenisuitbeelding.
Als je een jasje wilt hebben wat er beter uitziet en net zo goedkoop: koop bij Sietsma in Heemskerk een rijksverstrekking paardedeken van blauwige stof (is meteen de correcte kleur, da's alvast 1 verbetering t.o.v. dit jasje), drink een fles wodka en ga je moeder pesten door haar naaimachine te vergallen. Het resultaat zal geloofwaardiger zijn dat dit prul.

Oh? Erik weet het beter?
Ja, sorry mannen. De man die dit heeft laten aanmaken is bij mij geweest voor adviezen. We zijn door verschillende musea geweest en hebben meerdere originele exemplaren bekeken. Kleurstalen vastgesteld. Stiksels. Alles. Veel tijd in gestoken.
Helaas is het Chinees van de aanmaker ook niet meer wat het was (en nooit geweest is) en alle adviezen zijn in de wind geslagen. Resultaat: een mooie winterjas voor iemand met een buikomvang van 140 (!!!) en een nek van 45 of groter. De broek reikt van de navel tot aan de grond en heet een driekwartbroek te zijn. Je kunt er met je vriendin instaan en nog geen seks hebben.

Voor de liefhebber van nomenclatuur: deze reproserie staat bekend als de Ockhuizen-aanmaak.
Een paar musea (w.o. het Ned. Cavaleriemuseum) hebben tijdens een bui van zeer slecht zicht zo'n ding aangeschaft en staan nu ook publiekelijk voor de bekende appendix. Cavmus heeft zelfs een pop die altijd in correct werktenue zat nu aangekleed met een Ockhuizen. Zonde zonde zonde.
Blind.
Hajo schreef:Zo is er in de jaren 60 een batch proefmodel uniformen gemaakt die zelfs door de microscoop test komen.

Juiste stof, juiste garen zelfs de zelfde kleermakers als toen.
Maar na oorlogs.
Da's de makke! Rollen vooroorlogse stof, de vooroorlogse kleermakers, vooroorlogse patronen en het vooroorlogse garen. Alleen een pollenstudie kan dan nog uitkomst bieden. Of een goede bestudering van de voering en de gebruikte Joppenhaken, die kon nog wel eens verschillen!
Deze pakken berusten overigens nog steeds bij Defensie en zijn niet op de markt. Maar als Defensie een keertje geld nodig heeft, wie weet!
Ze zijn gedragen door het Trompetterkorps Bereden Wapenen en daarvoor door de Geniekapel, die de act "Wielrijders Muziekkorps" deed.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie