Fakes

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Beter gezegd: verkeerde schouderstukken i.c.m. het hele jasje ;)
Schouderstukken voor de rang majoor-kolonel (met 1 ster voor majoor, zoals laurens jan al schreef, tot 3 voor kolonel) - jasje is parade- of uitgaansuniform voor Soldaten "Auf Zeit" (niet-beroeps). Wollen stof wijst daar op.
Het Achselschnur werd ook nooit door Soldaten (of zelfs onderofficiers) gedragen - alleen door officieren...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Een grappige, moeilijke fake, maar toch echt ook gewoon een fake:

Afbeelding

Het lijkt, van veraf, inderdaad op een uniform zoals dat werd gedragen door officieren van de Deutsche Volkspolizei in de vroegste jaren van de DDR (tot ongeveer halverwege de jaren '60) - zoals je ze ook op de foto's rond de Mauerbau ziet!
Maar eigenlijk is het gewoon een uniformjasje voor officieren van de Volkspolizei uit de jaren '80 - met een "nieuwe" (origineel of niet, geen idee) kraag gemonteerd. De stempels zullen waarschijnlijk wel "uitgewassen" zijn - maar verschillende dingen wijzen er op. Laatste vorm schouderstukken, de overall-look (van dat goedkope, plastic-achtige materiaal wat ze in de laatste 20 jaar van hun bestaan in de uniformen verwerkten): gewoon niet aankomen dus! Met een "bieden vanaf"-prijs van €180 zal de animo ook wel meevallen - maar je weet maar nooit.

De Tschako schijnt trouwens ook niet goed te zijn: is West-Duits (en dat voor "maar" €400!). Ook de andere items van deze verkoper (Verkehrspolizei-pet en -jasje) zijn niet in orde.

http://www.ebay.de/itm/321059270599?ssP ... 1436.l2649
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jesse184
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2013, 19:59

Re: Fakes

Bericht door jesse184 »

Hey, bij deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/637400151
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De pet is niet correct en het jasje klopt niet, op de mouw zit een enkel streep, wat betekend 'Auf Zeit', maar de stof is Gabardine, wat je alleen kreeg als je beroepsmilitair werd?

Correct me if I am wrong.
jesse184
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2013, 19:59

Re: Fakes

Bericht door jesse184 »

Nog eentje,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/635354784

Verkeerde schouderstukken en aiguillette. Het is een manschappen parade uniform met verkeerde schouderstukken en een aiguillette wat manschappen nooit dragen.

Hij vraagt er ook een behoorlijke prijs voor: €60,-

Grappige is dat hij ook nog zegt 'Tegenwoordig zeldzaam te vinden' xD
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

jesse184 schreef:Hey, bij deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/637400151
Afbeelding

De pet is niet correct en het jasje klopt niet, op de mouw zit een enkel streep, wat betekend 'Auf Zeit', maar de stof is Gabardine, wat je alleen kreeg als je beroepsmilitair werd?

Correct me if I am wrong.
Bij deze ;)

Pet is inderdaad niet correct bij het jasje en werd alleen gedragen door Officieren (Unterleutnant en hoger + Fahnriche). Het jasje is daarentegen wel degelijk in orde :mrgreen:
Bepaalde elite-eenheden hadden altijd, voor ieder lid van welke rang ook, uniformen uit Gabardine. Alle wachregimenten (FED, F.Engels, NVA) vielen daar onder, maar ook Zivilverteidigung, het Erich-Weinert Ensemble en de Grenzubergangsstelle. Zeker bij die uniformen was het nodig door middel van zo'n "winkel" aan te geven of een soldaat beroeps, of niet-beroeps was. Volgens mij gebruikte het wachgrt.FED deze enkelwinkel zelfs tot 1990, al ben ik daar niet zeker van - de rest hield op met het gebruik rond 1986.

Al met al best een leuk setje. Uniformjasje is van voor 1982 (gezien de Armelpatten voor parade-gelegenheden) - maar ik denk niet veel vroeger dan 1980 (het kaartje wat er op zit zegt "78.4.22"- misschien de datum?). 50 euro waard? Misschien, net aan. Op ebaai zijn ze goedkoper, maar dan betaal je je weer blauw aan verzendkosten :zapped:

Het tweede uniform dat je plaatste staat toevallig ook op de vorige pagina (en volgens mij heb je die daar zelf geplaatst ook :lol: ) - en is inderdaad niet helemaal correct. Zeker geen 60 euro waard. Achselschnur doet zo'n 20, jasje 15-20 (grote maat) en schouderstukken zonder sterren hooguit 2.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Direct ook een voorbeeld van hoe het NIET moet met de "winkel" bij de NVA:

Afbeelding

Ok, geen "fake" zoals je die bij WOII-militaria ziet. Maar die heb je bij NVA-spul dan ook bijna niet. Het jasje is origineel, en alle onderdelen an sich ook.
Helaas zit hier wat fout. De eerste gedachte was: een jasje met doppelwinkel (voor beroepsonderofficier) EN gesloten kraag? Onmogelijk! Beroepsonderofficieren hadden in de regel altijd, net als officieren (dan gaat het over de tijd van de "blanke" kraag) een open kraag, en niet de mogelijkheid om deze tot boven toe te sluiten.

Bij "nadere inspectie" bleek al snel dat de "doppelwinkel" eigenlijk een "dreiwinkel" (of hoe je dat ook zou moeten noemen) is. En laten ze die nu NOOIT gebruikt hebben bij de NVA. Deze is afkomstig van de Volkspolizei (wat hij daar betekende, geen idee, is niet mijn gebied) en hoorde op de linkerarm. Al met al zit je dus met een leuk jasje, bijna zeker verpest door deze winkel. Je zal altijd de sporen blijven zien als je 'm er af haalt...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Nu heb ik in "slechts" bijna 4 jaar al veel voorbij zien komen, maar deze kende ik nog niet:

Afbeelding

Let op: goud (!) op blauw... Gouden metalen insignes, gouden omranding. In zilver bestaan ze natuurlijk - in goud niet. Vreemd: heeft iemand veel moeite in gestoken. En, toegegeven, ze zien er wel erg goed uit! Hoe mooi zouden ze hebben gestaan op het veldgrijze uniform van een hoge officier! Helaas dat het toch echt "fakes" zijn...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Er zweven dezer dagen wat fakes rond op de Amerikaanse ebaai!! Weest gewaarschuwd!

1. FJ-baret voor officieren.
Nou - ziet er allemaal van buiten best netjes uit. Maar goed, deze items worden nu eenmaal nagemaakt, dus het is in dit geval erg handig dat de verkoper (die claimt dat dit ding "the best for last" is) ook een foto van de binnenkant heeft meegegeven. Eerst wist ik niet precies wat er nu fout was. Dat duurde echter niet lang. FJ-baretten hebben een ruit als zweetschild - geen ruit-met-ronde-top, zoals bij deze te zien is. Die zaten namelijk in de Schirmmutzen van NVA/MdI/enzovoort. Dus - wat doet dat ding in een baret?? En dan nog een dingetje: de datering ("A") is voor 1977, terwijl de baret met FJ-patch naast de kokarde pas vanaf 1986 werd gedragen. Het kaartje met "name" erop komt vaker voor in, vooral, moderne kopieën van Generaals-Schirmmutzen. Lekker laten liggen dus!!

2. FJ schouderstukken; Offiziersschuler 5. en 6. Studienjahr.
Hier kan ik heel kort over zijn: die bestonden gewoon niet. 5. SJ bestond alleen voor Ruckwartige Dienste en Nachrichten - 6. SJ alleen voor Ruckw. Dienste. In andere kleuren zijn deze "nicht original"!
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-09-16 om 12.05.57.png
Schermafbeelding 2013-09-16 om 12.05.52.png
Schermafbeelding 2013-09-16 om 11.59.56.png
Schermafbeelding 2013-09-16 om 11.59.37.png
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En nog 1!

Verkocht voor maar liefst €90 op de Duitse eBaai!!

Dit is een verknipt uitgaansuniform voor een Oberst van de Luftstreitkrafte. Volgens de verkoper een "spencer"-jasje voor de Militarattache - wat niet klopt. Ze worden ook wel eens aan obers enzovoort toegeschreven. Maar het zijn hoogstwaarschijnlijk (laten we zeggen, 99%) "gewone" jasjes, aangepast door Sturm. Want ja, dit soort jasjes zijn in normale staat niets waard - knip er wat af, en het kost €90. Toegegeven, ik wil er ook 1. Maar niet voor dat geld... :zapped:
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-11-24 om 18.42.22.png
Schermafbeelding 2013-11-24 om 18.42.07.png
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En dit... Tja, dat schreeuwt gewoon "FALSCHUNG!"
Bijlagen
$_57.JPG
$sdf_57.JPG
34$_57.JPG
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En het is weer eens zover! Deze bekende verkoper behoeft voor DDR-verzamelaars geen introductie meer: de manier waarop de foto is genomen doet bij iedereen waarschijnlijk een heel stel bellen ringelen.

Hoe dan ook, dit volgende uniform heeft hij vandaag te koop (loopt in veilig over een paar uur af, later vanavond) - en het staat nu al op €146,00:
Schermafbeelding 2014-03-16 om 18.46.10.png
Schermafbeelding 2014-03-16 om 18.46.18.png
Nu zijn uniformen voor Hauptfeldwebel (met "Kolbenringe", vergeleken met Spiess van tijdens WOII) sowieso al zeldzaam - al komen ze van LuSK en LV vaker voor. Volksmarine-uniformen voor Hauptfeldwebel zijn echter heel lastig aan te komen. Er is fotografisch bewijs dat ze bestaan (hebben), en ondergetekende heeft een correcte overjas voor een Volksmarine Stabsobermeister/Hauptfeldwebel in zijn verzameling, maar daar blijft het volgens mij wel bij.
In het midden, als vaandeldrager, een Hauptfeldwebel der Volksmarine - waarschijnlijk in overjas.
In het midden, als vaandeldrager, een Hauptfeldwebel der Volksmarine - waarschijnlijk in overjas.
Het uniform "in kwestie", echter, zou ik lekker zo links mogelijk laten liggen. Deze krijtstreepjes vielen mij na een paar keer kijken ineens op (met rood gemarkeerd, hierboven in het origineel ook te zien):
Schermafbeelding 2014-03-16 om 18.46.18 2.png
Mijn theorie: deze streepjes zijn gezet op de hoogtes, waar de insignes volgens de regels horen te zitten - waarna hij, zij of 1 van de medewerkers (wie weet hoe groot het bedrijfje is!) de Kolbenringe en rangstrepen perfect volgens de regels heeft kunnen aanbrengen. De kans dat dit jasje ooit in het leven is gekomen als Hfw-jasje lijkt me daarmee 0,0%.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Fakes

Bericht door Volkspolizei »

Ja ja, U und E, ons allen bekend!
Toch heb ik regelmatig ook bij U & E gekocht.
Er zijn natuurlijk meer verkopers van samengestelde uniformen, maar U & E leveren in ieder geval wel de beste kwaliteit!
Bij de anderen wordt alles gewoon door de voering genaaid, bij U & E ziet het er altijd keurig uit.
De te mooi om waar te zijn aankopen bij U & E beschouw ik als museumaanmaak.
Als ze iets hebben wat mij aanstaat zal ik niet aarzelen om het te kopen, voorlopig heb ik ff geen budget (crisis en andere verzamelgebieden)
Ben benieuwd wat de uiteindelijke verkoopprijs van dit stuk zal zijn...........

Is uiteindelijk verkocht voor € 201,-- !! Pfffffff........
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

€201 is hoe dan ook veel te veel geld - museumaanmaak of niet, het blijft een bijeengeraapt uniform. En ik heb toch ook het vermoeden dat hij/zij de uniformen probeert te verkopen op het randje van fatsoen: hinten dat het origineel is, maar het niet met zoveel woorden zeggen.

Wat wel is, is dat U&E mooi spul levert. Elke week weer, dat wel - maar mooi spul hoe dan ook. Heb zelf ook meerdere malen wat bij ze gekocht, en nooit iets te klagen gehad. Maar dat ging dan over "simpele" uniformen - niet zulke bijzondere als deze hierboven.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Fakes

Bericht door Volkspolizei »

Jan Klaassen schreef:€201 is hoe dan ook veel te veel geld - museumaanmaak of niet, het blijft een bijeengeraapt uniform. En ik heb toch ook het vermoeden dat hij/zij de uniformen probeert te verkopen op het randje van fatsoen: hinten dat het origineel is, maar het niet met zoveel woorden zeggen.

Wat wel is, is dat U&E mooi spul levert. Elke week weer, dat wel - maar mooi spul hoe dan ook. Heb zelf ook meerdere malen wat bij ze gekocht, en nooit iets te klagen gehad. Maar dat ging dan over "simpele" uniformen - niet zulke bijzondere als deze hierboven.
Inderdaad!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Plaats reactie