Engels na-oorlogs zakmes?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door Bas ww2 »

Ik heb dit zakmes vandaag gekocht op een vlooienmarkt, ik weet dat het Brits is, maar ik ga er vanuit dat hij na oorlogs is.
Er staan alleen wilkinson sheffield in en de broad arrow. Als ik hem vergelijk mist het zakmes de priem en er staat geen jaartal in.
Wat heb ik hier nou? Een na-oorlogs zakmes of wat anders?
Graag jullie hulp/expertise _/-\o_
SAM_3985.JPG
SAM_3986.JPG
SAM_3987.JPG
altijd opzoek naar FLAK items
the ghost
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2013, 16:12

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door the ghost »

Dit model zakmes was standaard bij de Britse troepen tot 1944, het model met de priem deed zijn intrede in 1943 en werd in eerste instantie bedeeld onder de para's en de SAS. Nadien kreeg elke Britse soldaat er zo één.
Jouw exemplaar is een beetje raadselachtig: doordat het niet gedateerd is wijst dat op een na-oorlogse productie, heel waarschijnlijk bedoelt voor de civiele markt o.a. voor jeugdbewegingen. Maar: de broad Arrow verwijst dan weer naar militair gebruik. Ik zal bij gelegenheid mijn licht eens verder opsteken of sommige Britse eenheden na de oorlog terug dit model mes kregen.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door Bas ww2 »

Hallo,
Bedankt, zou het ook kunnen dat men hem nadien is gaan gebruikten voor het leger?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door Jim »

Helaas kan men aan het model van het zakmes priem of niet geen zakmes dateren.
Vanwege de verschillende fabrikanten zijn er ook verschillen in uitvoering.
Zakmessen met priem zijn niet speciaal aan speciale eenheden uitgereikt in 1943. Ik heb zakmessen uit 1940 met priem gezien.
De royal navy had een groter model zakmes zonder die zwarte grepen. Met een grotere priem. Deze was nodig voor de matrozen die veel meer bezig warn met touw splitsen.
Een paar keer te koop gezien als zijnde SAS /Commando zakmes! Onzin!

Dit standaard model mes is ook na-oorlogs door het Belgische leger gebruikt. Echter ABL gemarkeerd.
Geen datering raadselachtig? Niet gewoon maar wel eens eerder gezien. Zo nu en dan is materiaal ongedateerd. Helaas maar het is niet anders.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door Bas ww2 »

Jim,
Bedankt,ik ga hem een beetje reinigen en dan volstaat hij voorlopig wel in de collectie,bedankt voor alle hulp!
altijd opzoek naar FLAK items
EriktenHove
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2023, 20:57

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door EriktenHove »

Ik heb ook zo'n zakmes. Was van mijn opa. 1896-1985. Geen info van herkomst. Zie ook geen merk of jaartal. Ik zou hier wel meer over willen weten.
Bijlagen
17005130306432194478323405001594.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door LDO »

Hoi Erik,

Welkom op het forum!
Leuk dat je actief post, maar wellicht handiger om een nieuw topic te openen in Geallieerde militaria: Verificatie & taxatie (geallieerd).
Dit topic stamt uit 2014 en het vaak staan oude topics vol met achterhaalde informatie of zijn de deelnemers in dat topic al lang verdwenen.
Maak een paar duidelijke foto's met je telefoon in helder (dag)licht en gebruik een zoom app, die vergroten veel beter dan de standaard apps op een telefoon. Ik gebruik zelf MagnifyingGlass-Flashlight en ben daar tevreden over voor detailfoto's.
Dan is er vast wel iemand die kan helpen!

Vriendelijke groet,
Martin
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Engels na-oorlogs zakmes?

Bericht door Jim »

Het zelfd
EriktenHove schreef: 20 nov 2023, 21:45 Ik heb ook zo'n zakmes. Was van mijn opa. 1896-1985. Geen info van herkomst. Zie ook geen merk of jaartal. Ik zou hier wel meer over willen weten.
Het Italiaanse leger na de oorlog heeft Britse uitrusting gebruikt en na-gemaakt. Kleur van de webbing is ook khaki en ik zie die ook geregeld als zijnde Brits voorbij komen. Ook op beurzen. En ook de zakmessen zijn voor eigen gebruik nagemaakt. Ongedateerd en zonder fabrikant of andere merk tekens.
eng_pl_-Italian-Black-2-pc-pocket-Knife-Like-New-16803_1.png
Te koop op o.a. een Roemeense surplus website militarysurplus. Er is ook een model met priem en die wordt door sommigen verkocht als Italiaanse marine /navy pocket knife.

Ik vermoed dat het Italiaanse leger een opruiming heeft gehouden een aantal jaren geleden. Want ineens leek hun Britse kopie materiaal overal op te duiken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie