sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Dank Auke, voor de aanvullende informatie.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door jeroen wo2 »

frei schreef:Camouflage helm overtrek ''Amoeba''

Ingevoerd omstreeks 1938 en o.a. gebruikt in de strijd tegen de japanners in mantsjoerije kort voor het begin van de oorlog.
Om de een of andere reden waarschijnlijk tijdens de tweede wereldoorlog minder gebruikt daar de helmovertrek op bijna geen enkele foto uit die periode voorkomt.
Is dit niet toevallig zo'n Helmovertrek ?
Bijlagen
cover17.jpg
Never Back Down
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Ja dit is het ''Amoeba'' camouflage patroon.
Zie je o.a. ook op foto's van duitse militairen tijdens de slag om Stalingrad.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

M1939 rugzak

Jammer genoeg mist een van de zakken, maar voor de rest compleet met nog enige slecht leesbare stempelingen.
Bijlagen
DSCI3207k.jpg
DSCI3210k.jpg
DSCI3212k.jpg
DSCI3209k.jpg
DSCI3215k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Nooit gedacht maar dan na lange lange tijd dan toch gevonden, de zeldzame tokarev svt 38.
(svt = samozaryadnaya vintovka tokareva)

De productie van dit wapen liep van 4 oktober 1939 tot 13 april 1940 toen het werd vervangen door de verbeterde versie (svt 40). Totaal productie bedroeg ergens tussen de 100.000 en 150.000 stuks.
Het wapen beleefde zijn eerste inzet tijdens de sovjet aanval op finland in de winter van 1939 / 1940.
Nadelen van dit wapen was dat de russische soldaten problemen ondervonden bij het onderhoud en het magazijn had de neiging om uit het wapen te vallen.

Dit wapen is moeilijk te vinden, ben er in al die jaren dat ik nu al verzamel maar twee tegengekomen.

Tijdens de winteroorlog van 1939-1940 maakte finland ongeveer 4000 stuks van dit type buit op de russen, die ze vervolgens zelf in gebruik namen. De meeste svt 38 zijn gedurende de 2e wereldoorlog verloren gegaan of omgebouwd naar de nieuwere svt40 standaard.
Bijlagen
DSCI3351k.jpg
DSCI3353k.jpg
DSCI3359k.jpg
DSCI3362k.jpg
DSCI3371k.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

En toen werd Racefiets een beetje jaloers.... Mooie aanwinst!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Dank je racefiets, was er al enige tijd mee bezig (contacten waren gelegd), maar had er eigenlijk helemaal niet meer op gerekend. Alhoewel hij niet helemaal mooi onklaar gemaakt is, je zit lasnaden bovenop de afsluiter, ben ik er zeer blij mee. Nu de volgende op mijn verlanglijstje; de voorloper van de ppsh, de PPD40. Maar of dat ook ooit gaat lukken, wie weet ?
Hoop doet leven !!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Erik »

Echt goede vondst! Russisch is totaal niet mijn interessegebied maar het vinden van een toch zo zeldzaam wapen vind ik toch wel een mooie gebeurtenis! Vurende staat of vrijgesteld?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

Wel heel erg jammer dat hij onklaar gemaakt is. Maar blijft een zeldzaam stuk. Heb een tijdje geleden nog met een AVS36 in mijn handen gestaan.....Jammer dat die deel uit maakt van een museum collectie.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Die zijn nog zeldzamer dan deze, de simonov AVS36 ben ik nog niet tegengekomen. Neem aan dat je die niet in een museum in nederland hebt gezien. Heb ergens gelezen dat er minder dan 70.000 van zijn gemaakt en dat de nu nog resterende exemplaren vooral in finland zijn te vinden.
Dat is er een waarvan je bijna met de volle zekerheid kan zeggen dat die zo goed als niet te vinden is.
Nog even een afbeelding van de Simonov AVS36 ;
Bijlagen
800px-AVS_36.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Weer een kleinigheidje gevonden, ditmaal een kruidzak voor een 76mm kanon uit 1927

Wat de rest van de stempeling inhoud ; geen idee !!
Bijlagen
DSCI3420kl.jpg
DSCI3422kl.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinst voor de verzameling. Blijkbaar gaat het dus om dit type geschut; http://en.wikipedia.org/wiki/76_mm_regimental_gun_M1927 .
De inscriptie op de zak heeft iets weg van een formule. Misschien dient deze om de ontsteking van de granaat o.i.d. af te stellen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

SVT bajonet

Bericht door asjemenou »

Blijkbaar wordt dit interessante topic over Sovjet militaria ook gelezen door trotse SVT bezitters. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onlangs heb ik een SVT bajonet op de kop getikt. Het is een exemplaar welke niet (naoorlogs) geblauwd is en ook niet is voorzien van een elektrisch gegraveerd serienummer. De bajonet is mij verkocht als zijnde een SVT-38 bajonet.
De bajonet heeft het snijvlak aan de bovenzijde van het lemmet en de schede is aan de onderzijde voorzien van een zg. "druppel". Uitgaande van de stempels op de bajonet is deze vervaardigd in Tula (sterretje). Ik vermoed zelf dat het om een vroeg SVT-40 bajonet gaat.
Past dit model bajonet zowel op de SVT-38 als op de SVT-40?

De foto's van de bajonet zijn genomen voor de "schoonmaak". Inmiddels ziet de bajonet er weer fraai uit. Wapenolie en een poetsdoek doen wonderen. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

Montage van de bajonet is voor de SVT38 en SVT40 hetzelfde. Enkel de lengte van het blad is langer bij de SVT38. Op het oog zou ik zeggen dat het een SVT40 bajonet is.
Zou je trouwens de schroefjes en moertjes van de greepplaatjes eens op de foto willen zetten? Ik vermoed dat die van mij vervangen zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

SVT bajonet

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het antwoord. Bijgaand de foto's van de handgreep.

Afbeelding

Afbeelding

De langere SVT-38 bajonet is mij bekend. Ik heb er onlangs één op de militariabeurs in Ciney zien liggen. Deze was echter zonder schede en er hing een flink prijskaartje aan. Ik heb daarom ook laten liggen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie