Hoe verzamelen jullie militaria?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Timster »

Goedemiddag,

Ik ben wel eens benieuwd hoe de meesten van jullie aan militaria komen. Ik zelf koop het meeste in Amerika, omdat de prijzen daar wat lager liggen dan in Nederland.

Gr. Timster
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Bas ww2 »

Ik ook veel via ebay of op vlooienmarkten maar ook op beurzen, beurzen ook ik iets groots zeg maar en op vlooienmarkten koop ik dingen omdat ze soms goedkoper zijn en dan besluit om ze of te houden of ze weer te verkopen, zo bouw je gelijk budget op.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Joep »

Ik koop eigenlijk alleen maar van collega-bevriende verzamelaars. Ik bezoek ook regelmatig beurzen, maar dat is grotendeels voor de gezelligheid en om gewoon even militaria te kijken!
Ik zelf koop haast niets uit het buitenland, moet ik misschien maar eens gaan doen. Ik verzamel alleen NL pre 1940 en daarvan ligt het meeste in eigen land. Alhoewel er ongetwijfeld mooie items in het buitenland zullen zijn!

Vlooienmarkten loop ik regelmatig af, eigenlijk een beetje geluk zoeken. Hopen op een vondst wat zeldzaam is. Heb zo al een aantal keer een gelukkertje gevonden.

Verder zorg ik een beetje dat ik een netwerk heb, met goede contacten kom je soms ver.

Vind het overigens wel opvallend dat je dit bij AS-mogenheden militaria zet, dit past veel beter bij militaria algemeen. Niet alles wat er verzameld wordt van militaria is Duits hè. :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Timster »

Helemaal gelijk in. Komt omdat ik zelf alleen Duits verzamel :wink: Hij mag anders best verplaats worden.
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Ray76 »

Ik ben net gestart met verzamelen. Ik heb via marktplaats een paar mooie originele stukken gekocht en gelijk een paar contacten met mede verzamelaars gelegd. Kijk ook regelmatig op de Nederlandse sites (tarn, plaza enz) om te kijken wat er allemaal tussen staat. Ben ook al naar de beurs in Breda geweest, dit voornamelijk gedaan om info en advies in te winnen. Bestellen uit het buitenland, daar ben ik wat huiverig voor. Duitsland durf ik nog wel aan, Amerika ben ik toch terug houdend in, hoor(lees) wisselende ervaringen hiermee. Zie wel dat het qua prijzen best wat scheelt idd. Misschien toch maar eens proberen in de toekomst.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Jan Klaassen »

Topic verplaatst naar "Militaria Verzamelen" - daar past het perfect!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Timster »

Ik bestel ook alleen op de sites in Amerika die zeer goede referenties heeft. Op Nederlandse sites zie ik ook veel voorbij komen, maar de prijzen maken het toch dat ik in het buitenland op zoek ga. Beurzen en vlooienmarkten ben ik nog weinig geweest. Welke vlooienmarkten bezoeken jullie dan en waar komen jullie wel eens wat tegen. Ik kan mij daar lastig een voorstelling van maken, maar wil me hier wel eens wat meer mee gaan bezig houden.
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door joeri681 »

Timster schreef:Ik bestel ook alleen op de sites in Amerika die zeer goede referenties heeft. Op Nederlandse sites zie ik ook veel voorbij komen, maar de prijzen maken het toch dat ik in het buitenland op zoek ga. Beurzen en vlooienmarkten ben ik nog weinig geweest. Welke vlooienmarkten bezoeken jullie dan en waar komen jullie wel eens wat tegen. Ik kan mij daar lastig een voorstelling van maken, maar wil me hier wel eens wat meer mee gaan bezig houden.
Bezoek is wat rommelmarkten bij jou in de buurt :) .
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Timster »

Regelmatig gedaan met vrouw en kinders, maar nog nooit wat tegen gekomen. Misschien kijk ik niet goed genoeg natuurlijk :P
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door joeri681 »

Timster schreef:Regelmatig gedaan met vrouw en kinders, maar nog nooit wat tegen gekomen. Misschien kijk ik niet goed genoeg natuurlijk :P
Het is natuurlijk niet dat er op elke rommermarkt WO2 spullen liggen maar het is een kwestie van geluk :)
the ghost
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2013, 16:12

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door the ghost »

Ik ben begonnen met verzamelen toen ik een jaar of 17-18 was, destijds vond je in de Amerikaanse stockhuizen heel wat originele militaria voor geen geld. Het grootste gedeelte van mijn originele spullen komen dan ook uit die stockhuizen waar je vandaag soms nog dergelijke zaken tegenkomt, verder van de rommelmarkten en beurzen en via-via. Wanneer je je beweegt binnen de re-enactmentwereld waar ook heel wat verzamelaars tussen zitten ligt er heel wat in het bereik en kan je meer dan eens de hand leggen op spullen die je zo goed als nergens vind. Ik heb dan weer een voordeel dat ik als free-lance medewerker bij enkele oorlogsmusea wel eens de mogelijkheid krijgt om dubbele items te kopen die anders toch maar in het magazijn verdwijnen. Op het internet heb ik nooit originele militaria gekocht want dat vertrouw ik niet maar daar koop ik wel mooie replica's voor de re-enactment (zo blijft mijn origineel materiaal bespaard van beschadiging en diefstal)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Erik »

Eigenlijk is het maar net wat je nodig bent!
In Amerika heb ik in het verleden vaak bajonetten gekocht (een vroeger verzamelgebied van me), daar slaagde ik vaak voor nette prijzen.
Nederlands vooroorlogs vind ik erg mooi (vandaar dat ik dat ook doe in de geschiedenisuitbeelding) maar is schreiend duur en lijkt meer op investeren dan verzamelen. Ik koop wel eens wat als ik het nodig heb voor vergelijking met replica's (of omdat ik het gewoon wil hebben, zonder verzameldoel) maar meer ook niet.
Voor Duits WO1 ga ik de Duitse (eBay/eGun) markt op. Betaalbaar en vaak zijn de verkopers ook gewoon aardig.
Nederlandse voorschriften verzamel ik nog wel maar intussen denken de verkopers dat die voorschriften met gouden nietjes aan elkaar hangen. 40 EU voor een gemiddeld voorschriftje vind ik belachelijk. Gelukkig heb ik adressen van verzamelaars die wel normale prijzen hanteren. Wat the Ghost al aangaf: als re-enactor is je gebied wel eens wat breder.

Nederlandse markt is erg duur. Ik weet niet waar dat aan ligt. Als er ergens een stempeltje 'CM' op staat gaan alle alarmbellen af: Vange!!! Nogal wiedes dat er verkopers zijn die ontdekt hebben dat je voor 16 EU elk gewenst stempel kunt repliceren en ongeacht waarop je stempel kunt drukken! Iedereen kent het voorbeeld van de beroemde rode CM1939 stempeltjes die werkelijk overal op staan en in vrijwel alle gevallen de afgelopen vijf jaar zijn aangebracht. Daarnaast vind ik veel verkopers ook onkundig (lange tenen opgelet: ik schrijf dus VEEL verkopers. Niet ALLE verkopers!) en vaak alleen uit op de munten. Verzamelaars Duits WO2 zullen dit herkennen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Bas ww2 »

Verzamelen is duur en lastig maar het is een kwestie van kennis, geduld en geluk helaas zijn velen erachter gekomen dat je er eerlijk en oneerlijk een aardige boterham mee kan verdienen.
Inderdaad stijgen de prijzen de pan uit wat NL en Duits betreft.
altijd opzoek naar FLAK items
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door dg1983 »

Ik kijk voornamelijk naar US Medals en Patches/Insignia via diverse US militaria webshops en ook op ebay om deze aan te schaffen en zal ongetwijfeld nog wel wat tegen de lamp lopen maar voorlopig gaat het allemaal goed.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik denk als je wenst te verzamelen, gelijk wat, dat je eerst moet beginnen met het opdoen van kennis.

Men moet de zaken steeds met een zeer kritisch oog bekijken en U zelf telkens in vraag stellen wanneer je iets wil kopen.
Vooral de emoties van het eerste moment niet laten doorwegen, want zo maak je fouten bij de beoordeling van zaken.

Het werd hier op het forum al meer gezegd. Geduld is een mooie deugd voor de verzamelaars.

Er worden goede zaken aangeboden zowel op het internet als in de privé verkoop, maar ook veel brol en namaak en daar moet je dan aan de je opgedane kennis een oordeel mee kunnen vellen.

Ik hou mijn hart vast voor wat er gaat komen als de hype van 14-18 voorbij zal gewaaid zijn. :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie