Hoe verzamelen jullie militaria?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Oorlogsvarken »

Ik ben pas gaan verzamelen toen ik 27 was en wat geld had liggen. Ik wilde een Duitse helm kopen en schrok me kapot omdat ze toen al zon 500 tot 750 gulden vroegen voor een helm ,met decale. Toch kocht ik een mooie helm voor zon 750 gulden met een mooie adelaar. De prijzen vond ik absurd maar de tweede pop waar ik aan begon was een falschirmjager smock die ik toen kocht voor 5000 gulden en de helm singel decale voor 5000 duitse mark.
Dat waren nog eens tijden al was het toen ook al duur. Tegenwoordig betaal je voor een smock 7500 euro hetgeen neerkomt op het driedubbele. Ik koop in amerika ook mooie stukken alleen heb ik de laatste keer dat er wat binnen kwam bij me een vet bedrag overheen moeten betalen en dat is niet leuk als je de week daarvoor een paar duizend euro hebt overgemaakt voor een zeldzaam stuk. Maar ja daar moet je dus rekening mee houden. Rommelmarkten heb ik wel eens tweede wereldoorlog dingen zien liggen maar die waren dan van een militaria bekende. Nee dingen vind je al lang niet meer en de rommelmarkt mensen weten ook dat het geld waard is. Ik heb ook vaak stukken die ik had geupgrade door helmen die ik mooier kon kopen te kopen en de oude er weer uit te doen. Een beetje schuiven en nadenken af en toe en je krijgt de beste ideeen en de mooiste collecties maar een ding is zeker. Zonder geld haat het nooitlukken dat weten alle verzamelaars ondertussen wel.

Orlogsvarken.
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik koop het meeste bij oude boekenwinkeltjes en antiekwinkeltjes.
Verder krijg ik soms ook wat van ouderen uit mijn buurt, die het leuk vinden dat ik verzamel.
Ik zoek geen specifieke spullen, maar van alles wat.
Je moet er gewoon tegen aanlopen.
Ik heb bijvoorbeeld nu contact met een mevrouw die een oud boekwinkeltje heeft.
Ze slaat zo nu en dan documenten uit de oorlog in, die ik dan voor een leuk prijsje kan overnemen.
Juist in kleine boeken/antiekwinkeltjes vind je de leukste spullen.
Ik vraag altijd in dat soort winkeltjes of ze spullen hebben uit die tijd, want de meeste spullen liggen ergens in een hoekje verstopt.

Groeten,

Wessel
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Oorlogsvarken »

Ik ben begonnen in 1991met verzamelen. Was ik even vergeten te vertellen. Dus ben al weer drieëntwintig jaar bezig. Wat heel belangrijk is dat je documentatie aanschaft en dat is ook niet goedkoop maar kan je later heel veel geld schelen. Naslagwerken zijn belangrijk omdat je zo het kaft van het koren kan scheiden.ik kan eigenlijk alles wel opzoeken in mijn boeken maar een ding is wat het is. Je zult het nooit allemaal weten en als je de feeling niet hebt blijf je altijd afhankelijk van mensen. Handelaren zijn zeker niet allemaal te vertrouwen ook diegene met een goeie naam maken gewild of ongewild fouten. Ik heb dat meegemaakt dus ga niet blind op het woord van een bekende zogenaamde betrouwbare militaria handelaren. Het gaat om veel geld vaak en mensen blijven en zijn hebzuchtig. Altijd vragen of je garantie krijgt en het mag delen met anderen. De truc van handelaren is vaak dat ze zegen ja maar ik geef je garantie en wat een ander zegt heb ik niks mee te maken die weten het niet zo goed als ik. Het kost je vaak veel teleurstellingen en er zijn heel veel valkuilen voordat je weet hoe het zit en jezelf mooie dingen kan beoordelen op orginaliteit.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Iwan »

Normandy schreef:Vraag aan degene die wel eens uit de US bestellen, wat of wie zijn de betere militaria sites cq dealers??
dg1983 schreef:In de US is het vaak afhankelijk welke richting je verzameld.

Infantry
Airborne
Air Force
Etc.

Kan ook kijken op USmilitariaforum en je daar eerst in verdiepen let daar wel op de prijzen zijn daar vrij hoog over het algemeen
Ik doe mijn aankopen veelal via de diverse fora of via militaria dealers, soms koop ik eens war op marktplaats, ebay en de Amerikaanse markt heb ik nog niet verkend dit omdat ik hier wat voorzichrig mee ben wat betreft betaling en levering.. Is een item wat ik in Nederland koop niet in orde dan kan ik hier mee er terug of eventueel bij de koper langs maar komt iets uit de US dan wordt t toch wat ingewikkelder. Dus vandaar ook mijn vraag wie de meer betrouwbare dealers zijn (in mijn geval op t gebied van US militaria)..
Gebruikersavatar
Patrick.S
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2007, 09:44
Contacteer:

Re: Hoe verzamelen jullie militaria?

Bericht door Patrick.S »

Voor US is dit ook wel een goede: http://www.baystatemilitaria.com/
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
Plaats reactie