Onbekende militaria

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende militaria

Bericht door asjemenou »

Wie kan mij meer vertellen over de volgende objecten. Allen zijn afkomstig uit een militariaverzameling.

Afbeelding

Naar het schijnt zou dit een KNIL kledingklopper zijn. Vooroorlogs, naoorlogs, ik heb geen idee. De nummering op de "kledingklopper" is lastig te lezen.
Mogelijk is het nummer; 33 VC 23233.

Afbeelding

Uitgaande van het zoolbeslag, zou ik denken een paar Duitse laarzen. De schachten van de laarzen zijn van bruin leder. In de laarzen staan wel stempels maar deze zijn niet te lezen.

Afbeelding

Een paar sporen. Aan de binnenkant van de sporen staat de inscriptie "Rostfrei" en een logo (zie foto onder) van vermoedelijk de fabrikant van de sporen.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door Erik »

De eerste is een kleedingklopper, in het dagelijks spraakgebruik ook aangeduid met 'karwats'. Was onderdeel van de uitrusting van de NLD soldaat, in ieder geval in een aantal gevallen tot in de jaren vijftig (het betrof dan vooroorlogse kleedingkloppers) Of-ie bij het K.N.I.L. ook in gebruik was weet ik niet; ik veronderstel van wel.
Een vijfcijferig nummer duidt in de regel "Marine" aan.

Het paar laarzen herken ik ook als Duits; kan er verder niets over zeggen.

De sporen zijn zg. radsporen en bedoeld voor dagelijks gebruik. Sporen als deze vind je over de hele twintigste eeuw, je zou de fabrikant moeten opsporen om te zien wanneer deze serie gemaakt is.
Sporen vormden ook wel onderdeel van het ceremonieel tenue maar die waren in de regel zonder rad (tandwieltje) Volgens mij zijn ze tegenwoordig niet meer toegestaan in de ruiterij.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door rammsander »

Erik schreef: Volgens mij zijn ze tegenwoordig niet meer toegestaan in de ruiterij.
Niet helemaal! In ruitersport en veel bij de western worden ze zeker nog gebruikt!

Een aantal nette stukken heb je Asjemenou!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door Erik »

rammsander schreef:
Erik schreef: Volgens mij zijn ze tegenwoordig niet meer toegestaan in de ruiterij.
Niet helemaal! In ruitersport en veel bij de western worden ze zeker nog gebruikt!
Met een tandradje? Geloof er niets van. Wel de stompe sporen (met een bolletje), mijn vrouw rijdt er ook mee. Ik heb het niet nodig; mijn paard gaat hard genoeg op de enkele hak.
Bij de western (ik ga ervan uit dat je de geschiedenisuitbeelding bedoelt) kan ik 't mij voorstellen, puur om het juiste plaatje neer te zetten. Ook hier kan ik mij niet voorstellen dat een ruiter ze daadwerkelijk gebruikt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie reacties.

Wat de Duitse laarzen betreft, ik ken eigenlijk alleen de geheel zwarte variant en deze zie ik dan ook afgebeeld in referentieboeken. Grappig om te vermelden is dat er in de laarzen gedroogde polletjes van één of ander kruid zitten. Nu ben ik niet zo'n botanicus maar ik herken ze in ieder geval niet. Misschien is het de moeite waard om zo'n polletje eens aan een kenner voor te leggen. Het zou iets kunnen zeggen over het land/gebied waar de betreffende soldaat is geweest.

Van paard rijden of van sporen heb ik eerlijk gezegd geen kennis van zaken. De sporen zijn afkomstig van een Duits WOII verzamelaar die ze zeer lang in z'n verzameling heeft gehad. Mijn vermoeden is dat de oorsprong van deze sporen dan ook in Duitsland ligt. Een Waffenambt stempeltje o.i.d. zou het dan eenvoudig maken maar die staan er dus niet in. Ik heb al gezocht op de inscriptie "L F" maar kan niets vinden.
Verstrekte het Duitse leger sowieso sporen aan cavaleristen e.d. of waren dit privé meegebrachte stukken?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door rammsander »

Nee hoor, ik rij samen met mijn vriendin western ruitersport, we dragen gewoon de sporen met het radje. Deze worden nog steeds verkocht binnen de ruitersport. Bij western trails (wedstrijden) is het zelfs verplicht van het dragen van de sporen! De wielen mogen niet kleiner zijn dan 15 mm!

Zie hier eens:
http://www.westernspul.nl/index1.html
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door Erik »

rammsander schreef:Nee hoor, ik rij samen met mijn vriendin western ruitersport, we dragen gewoon de sporen met het radje. Deze worden nog steeds verkocht binnen de ruitersport. Bij western trails (wedstrijden) is het zelfs verplicht van het dragen van de sporen! De wielen mogen niet kleiner zijn dan 15 mm!
Is écht voor het eerst dat ik dit hoor! Zo leer je weer wat!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende militaria

Bericht door asjemenou »

Ik heb een nieuw topic geopend in de rubriek asmogendheden militaria omtrent de eerder vermelde voorwerpen. Zie; viewtopic.php?f=85&t=35619 . Het lijkt mij daar beter op z'n plaats. Dus mag deze topic dicht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie