Identificatie shells Normandië

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

Hallo,

Ik heb al een tijd een aantal hulzen/shells liggen die ik in Normandië heb gekocht.
Destijds heb ik gezocht op het internet maar ik heb eigenlijk nooit gevonden waar deze shells precies van zijn welk kanon/tank en ik vermoed afweergeschut.
Als iemand kan helpen dan graag :yes:

Hier de foto's:
in het zwart: AMM LOT ROP-5-90, SUPER en er in gedrukt: 75MM M18 LOT 22982- 114 C.B.&C.CO.1943
in het zwart: AMM LOT ROP-5-90, SUPER en er in gedrukt: 75MM M18 LOT 22982- 114 C.B.&C.CO.1943
Hier de 75MM in zijn geheel. Ik lees al veel dat het van een M4 Sherman kan zijn maar ook van evt. artillerie. M18 Hellcat kan het niet zijn want die heeft een 76MM kanon.
Hier de 75MM in zijn geheel. Ik lees al veel dat het van een M4 Sherman kan zijn maar ook van evt. artillerie. M18 Hellcat kan het niet zijn want die heeft een 76MM kanon.
Moeilijk te lezen: 40MM K.2?? (w) 1 - 1944 ??
Moeilijk te lezen: 40MM K.2?? (w) 1 - 1944 ??
40MM in zijn geheel
40MM in zijn geheel
40MM V LOT 91 RM/C 1943 (Deze huls lijkt precies op de andere 40MM behalve de stempel dus)
40MM V LOT 91 RM/C 1943 (Deze huls lijkt precies op de andere 40MM behalve de stempel dus)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Erik »

En als er nu gedrukt staat 'AMX' in plaats van 'AMM'? Ik weet dat de eerste AMX-tankjagers Duitse 75mm verschoten! 't Is maar een schot in het duister hoor, ik kan er verder ook niet zoveel over vertellen. Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

Erik schreef:En als er nu gedrukt staat 'AMX' in plaats van 'AMM'? Ik weet dat de eerste AMX-tankjagers Duitse 75mm verschoten! 't Is maar een schot in het duister hoor, ik kan er verder ook niet zoveel over vertellen. Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.
Ik denk niet dat er AMX tankjagers in 1943 actief waren haha :P
Maar ik ben er ook wel zeker van dat het een Amerikaanse huls is, van de twee 40mm hulzen weet ik dat niet.

Ik hoop er gewoon achter te komen waar deze munitie in gebruikt werd :)
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door ammo »

Zal straks wel ff antwoordgeven, op alle vragen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:Zal straks wel ff antwoordgeven, op alle vragen.
Dat zou mooi zijn :yes:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door ammo »

@ Erik Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.

Waar slaat dit op ?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:@ Erik Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.

Waar slaat dit op ?
SUPER staat voor armor piercing rounds geloof ik dus in dat opzicht heeft hij een punt :mrgreen:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door ammo »

1) 75 mm huls (US) voor de 75 gun, gebruikt in de M3 Lee , M3 Grant , M4 Sherman, en de Britse Churchill tank.
AAM lot = ammunition lot

Super heeft te maken met de voortdrijvende lading Super charge, gebruikt voor oa HE , APC en patronen,
en je had verder nog normal en reduced charge.

2) 40 mm huls (US) gebruikt in de 40 mm AA gun.

3) 40 mm huls (Canadian) gebruikt in de 40 mm Bofors AA gun.

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:1) 75 mm huls (US) voor de 75 gun, gebruikt in de M3 Lee , M3 Grant , M4 Sherman, en de Britse Churchill tank.
AAM lot = ammunition lot

Super heeft te maken met de voortdrijvende lading Super charge, gebruikt voor oa HE , APC en patronen,
en je had verder nog normal en reduced charge.

2) 40 mm huls (US) gebruikt in de 40 mm AA gun.

3) 40 mm huls (Canadian) gebruikt in de 40 mm Bofors AA gun.

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel.
Erg bedankt voor de info.

Je kan er dus niet vanaf lezen door welke tank het precies gebruikt is?
Of dat je bijv. aan de stempel kan zien of het U.S of Brits/Canadees is?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door ammo »

@ Youritje8 Je kan er dus niet vanaf lezen door welke tank het precies gebruikt is?
Of dat je bijv. aan de stempel kan zien of het U.S of Brits/Canadees is?

Nee , maar deze tanks zijn allemaal uitgerust met een 75 gun.

Ja , aan het bodemstempel kun je oa zien of het Brits Canandees of US is .
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:@ Youritje8 Je kan er dus niet vanaf lezen door welke tank het precies gebruikt is?
Of dat je bijv. aan de stempel kan zien of het U.S of Brits/Canadees is?

Nee , maar deze tanks zijn allemaal uitgerust met een 75 gun.

Ja , aan het bodemstempel kun je oa zien of het Brits Canandees of US is .
Dus mijn vraag nu: is de 75mm US of Brits? want dan valt bijv de Churchill en Grant al af.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door ammo »

@ Youritje8 Dus mijn vraag nu: is de 75mm US of Brits? want dan valt bijv de Churchill en Grant al af.

Goed lezen . De 75 mm huls is van Amerikaanse makelij maar de Britten en Canadezen gebruikten ook patronen van Amerikaanse makelij.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Youritje8 »

ammo schreef:@ Youritje8 Dus mijn vraag nu: is de 75mm US of Brits? want dan valt bijv de Churchill en Grant al af.

Goed lezen . De 75 mm huls is van Amerikaanse makelij maar de Britten en Canadezen gebruikten ook patronen van Amerikaanse makelij.
Ah ja ik snap het nu zoals je het zegt, ik wist niet dat de Britten en Canadezen ook echt Amerikaans gefabriceerde hulzen gebruikten.

Dank voor alles :mrgreen:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door Erik »

ammo schreef:@ Erik Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.

Waar slaat dit op ?
Ik ben bekend met de taal die in de toren van een tank gebruikt wordt. Bij het laden van het kanon (en alle handelingen die vervolgens aan het systeem moeten worden gedaan) wordt door de commandant de munitiesoort bevolen waarbij 'SUPER' staat voor de APFSDS-munitie.
In mijn kennis bestaat die term niet in WO2 of tenminste (want weet ook niet alles) ben 'm niet zo expliciet tegengekomen. Kortom, voor mij doet de term na-oorlogs aan. Vandaar mijn gedachtenspoortje!

Munitie wordt op den duur een keer gebruikt. Het is niet raar dat munitie uit de oorlog in opslag geraakt, na een aantal jaren herkeurd (en gestempeld als zodanig!) en vervolgens in de op dat moment bestaande systemen wordt gebruikt. Ik heb in 1991 tijdens de cursus lunabev (Luchtnabijbeveiliging) munitie voor de .50 verschoten uit 1953, hergeschakeld in 1978! Munitie dus van bijna 40 jaar oud. Middels stickers op de munitiedrums kon je die geschiedenis aflezen.
Het ligt in de aard van het militair bedrijf dat ook oude munitie wordt gebruikt. Toen ik de zwarte inktstempeling zag moest ik daar direct aan denken! Vandaar!

(De AMX-13 in de vorm van tankjager heeft in de jaren vijftig het systeem 75mm op de toren gehad. Later vervangen door een ander systeem.)

En graag leer ik bij! Vandaar dat ik dit soort gedachtenspoortjes hier 'neerleg' om te zien wat uit de munitiekennishoek aan wetenschap naar voren wordt gebracht! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Identificatie shells Normandië

Bericht door racefiets »

Je wilt niet weten welke munitie er in de eerste golfoorlog werd verschoten uit de Amerikaanse .50's. Het was helemaal niet vreemd om daar munitie te zien uit de oorlogsjaren. Gewoon omdat er zulke grote voorraden waren aangelegd.
Plaats reactie