Onbekende medaille of cap badge

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin_de_V
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2014, 13:57
Locatie: Amersfoort

Onbekende medaille of cap badge

Bericht door Edwin_de_V »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ben al een uur van me tijd kwijt omdat ik al helemaal meegevoerd werd door alle huidige topics. Super interessant allemaal, en een nieuwe 'fan' op het forum erbij.

Ik zit met een vraagstuk waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden, en ik hoop dat iemand hier mij wat duidelijkheid kan geven. Of een richting waarin ik verder kan zoeken.

Ik heb, uit een erfenis, een medaille of cap badge gekregen. Ik vermoed zelf het laatste, mede ook door de speld achterop. Ik ben er niet zeker van dat dit uit de tweede wereldoorlog is, maar heb wel het vermoeden hiervan. Hieronder zal ik een foto plaatsen, en mij vraag is dan ook of iemand dit herkent en mij kan vertellen waar deze van is.

Alvast bedankt voor jullie moeite!!
Bijlagen
Er zit een metalen (met een soort van twist aan de bovenkant) speld achterop.
Er zit een metalen (met een soort van twist aan de bovenkant) speld achterop.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende medaille of cap badge

Bericht door racefiets »

MLV oftewel insinge voor Militaire Lichamelijke Vaardigheid. Naoorlogs.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende medaille of cap badge

Bericht door Erik »

Dit is de Nederlandse MLV-speld, een afkorting die staat voor Militaire Lichamelijke Vaardigheden.
Die vaardigheden bestonden uit:
- 5 km loop binnen 24 minuten
- 1000 meterloop met overall en hoge schoenen
- verspringen
- 7 meter touwklimmen
- 100 meter binnen 16 seconden.

Er bestond ook een zwemproef in overall/hoge schoenen en dummy geweer. Als je die haalde kreeg je deze speld ook maar dan met het monogram in blauw (de 'blauwe MLV' of 'MLV-blauw') De speld is tot voor kort uitgereikt en veel militairen dragen 'm nog op hun DT (service dress). Op de borstzak links. De MLV is met een nieuwe sportvaardigheidstest komen te vervallen maar dat weet ik niet zeker.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Edwin_de_V
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2014, 13:57
Locatie: Amersfoort

Re: Onbekende medaille of cap badge

Bericht door Edwin_de_V »

WOW! Dat zijn wel hele snelle reacties. :)

Maar ook wel hele duidelijke reacties, thanks allebei! _/-\o_

Eindelijk duidelijkheid over wat het is, en waarvoor het staat/stond :-)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende medaille of cap badge

Bericht door Erik »

De échte uitdaging was om alle vijf onderdelen binnen 30 minuten uit te voeren, hetgeen dan ook mogelijk is. Je moet dan wel goed zijn in hardlopen en de 5 km loop omstreeks de 20 minuten lopen, anders houd je geen tijd over voor de rest. Ik ken militairen die hier een wedstrijd van maakten!
Als je de MLV gehaald had kreeg je de speld. Bij een tweede keer halen kwam daar een clipje op met het getal '2', en zo verder. Bij de tiende keer kreeg je een kroontje die je aan de bovenzijde met buiglipjes kon vastmaken.
Het MLV mocht maar één keer per jaar worden afgelegd. In de dienstplichttijd was het een streven van compagniescommandanten om binnen hun eenheid zoveel mogelijk mannen het MLV te laten halen: dat stond goed in de inzetbaarheidsrapportage van de compagnie!
De speld kom je ook nog wel tegen in opgemaakte vorm, meestal mooi ingebed op een (zwart)leren hanger.
Ten behoeve van de gevechtsjas bestaat/bestond de speld ook als stoffen badge, zwart op legergroen. Een blauwe MLV dan in blauw met zwart op legergroen. Op de badge werden de nummers en/of kronen niet weergegeven.

De MLV heeft/had een pittiger broertje: Zware Militaire Vaardigheden (ZMV), een speld met in rood de letters MLV. Sporteisen waren meer militair gericht en echt pittiger. De hindernisbaan maakte deel uit van het ZMV, evenals handgranaatgooien, 8 km run in 36 minuten en ook de 'natte hindernis': een parcours in het zwembad. Alleen de eis halen was niet voldoende: voor elk onderdeel kreeg je punten toegekend. Alle onderdelen gehaald betekende dat je voldaan had aan de eis, maar alleen als je voldoende overpunten had kreeg je de speld.
Tegenwoordig vervangen door de Militaire Vijfkamp.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
BadMuts
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:30

Re: Onbekende medaille of cap badge

Bericht door BadMuts »

De MLV proeven bestaan nog steeds.

Bovenstaande foto is er inderdaad een waarvoor de zwem proef niet vereist is.

Wat hiervoor, momenteel, wel vereist is qua proeven?

1.) 1000m tempoloop gekleed in overall met kisten. Helm op en wapen in de handen.

2.) 5000m duurloop in sporttenue.

3.) Handgranaat werpen

4.) Touwklimmen

5.) Hindernisbaan

6.) Catcrawl op de touwbaan

7.) Zwemmem (alleen voor de MLV spel met blauw belegd)

Hiervoor gelden uiteraard verschillende tijds- en afstandseisen.
Deze zijn na te lezen in:

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... VE-1KQ4kBA

Pittige eisen kan ik u uit ervaring vertellen!

Mvg
Rene
Plaats reactie