Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door Aart »

Mag ik jullie wat voorleggen ?

Deze week heb ik volgens mij een Poolse wz29 karabijn gekocht maar dat staat dus nergens op. Normaal staat op de buitenkant van de kamer/begin van de loop RADOM of P.F.K. maar hier staat aleeen maar het serienummer op.

Het wapen is helemaal nummer gelijk, ook de kolf en het bovenhout zijn gestempeld. Is dit misschien een wapen wat voor voor export was bedoeld en nooit is gestempeld ?

Zou ' I 38' het jaartal kunnen zijn; januari 1938 ?

Willen jullie de foto's bekijken en mij laten weten wat jullie mening is.

Vast bedankt,

Aart
Bijlagen
BILD0008.JPG
BILD0010.JPG
BILD0011.JPG
Laatst gewijzigd door Aart op 11 apr 2014, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Poolse wz29 karabijn ?

Bericht door Aart »

en hier nog een paar pics
Bijlagen
BILD0001.JPG
BILD0003.JPG
BILD0004.JPG
BILD0006.JPG
BILD0009.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door asjemenou »

Mooie karabijn Aart en zover ik het kan zien is het inderdaad een Poolse wz.29 Mauser. Hoewel ik geen wapenkenner ben kan ik toch wel een suggestie bedenken waarom er geen fabrikantsnaam, -logo en zelfs geen Poolse adelaar op de kamer staan afgebeeld.
Na de capitulatie van Polen in 1939 zijn deze Poolse Mausers door meerdere strijdende partijen door gebruikt waaronder het Poolse verzet. Mogelijk hadden zij de capaciteit om een versleten loop van zo'n geweer te vervangen door een eigen fabricaat en lieten zij een naam of vermelding weg. Het verzet in Polen was erg divers. ik kan mij zo voorstellen dat de communistische Poolse strijders liever ook geen gekroonde adelaar op hun geweren hadden staan. Zo was het in het Poolse Volksleger verboden om gekroonde adelaars te voeren. Een kroon was immers een symbool van de aristocratie en dat zagen de communisten (lees Sovjets) liever niet. Om die reden had de Poolse adelaar van de Volksrepubliek Polen tot aan 1990 dan ook geen kroon.
Nogmaals het is maar een suggestie van mijn kant. Je zou de foto's van de Poolse Mauser ook eens kunnen plaatsen op het Warrelic forum; http://www.warrelics.eu/forum/ . Dit forum heeft een eigen Poolse rubriek en zodoende zitten er dan ook Poolse verzamelaars op het forum. Wellicht kunnen zij je meer over de karabijn vertellen. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door Aart »

Hallo Asjemenou,

Allereerst bedankt voor je reactie.

ja, dat van dat vervangen van de loop had ik ook al bedacht maar het hele wapen is nummergelijk dus dat lijkt niet zo logisch. Behalve als er een splinternieuwe loop is opgezet en die dan hetzelfde serienummer als de rest van het wapen heeft gekregen.

Maar als de loop idd uit 1938 is, lijkt het niet aannemelijk dat de loop in de oorlogsjaren al is versleten.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de stempels op de loop/receiver bij verkoop aan het buitenland helemaal werden weg gepolijst.

Ik zal hem op warrelics zetten, misschien komt daar iets uit. Ik hou je dan op de hoogte.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door asjemenou »

[
Aart schreef:Ik heb ook wel eens gelezen dat de stempels op de loop/receiver bij verkoop aan het buitenland helemaal werden weg gepolijst.

Ik zal hem op warrelics zetten, misschien komt daar iets uit. Ik hou je dan op de hoogte.

Aart
Mijn reacties zijn dan ook puur suggestie. Mogelijk dat sommige landen bepaalde logo's van wapens verwijderen wanneer deze internationaal worden doorverkocht.
Ik ken voorbeelden waarbij het ook niet is gedaan. Zo heb ik meerdere Mosin Nagant geweren gezien die door Duitsland aan Finland zijn doorverkocht. Deze zijn op de kolf en op de kamer voorzien van een WWI "Deutsches Reich" stempel.

Wellicht krijg je een antwoord op het Warrelics forum.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door hajos »

Hebben ze de loop aan de kamer vast gelast?

moet niet gekker worden met de onklaar regels....
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door Erik »

hajos schreef:Hebben ze de loop aan de kamer vast gelast?

moet niet gekker worden met de onklaar regels....
Kennelijk.
De wetgever spreekt alleen over een gat ten minste 10mM breed in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de schroefdraadverbinding huis/loop (ref. CWM2013, Bijlage II, Beschrijving 3, pt. 4)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door racefiets »

Staat toch echt in de richtlijnen:
Beschrijving 4 - Meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens)

Een nagenoeg kamervullende, stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.

Een nauw passende stalen pen, ter lengte van ten minste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.

Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.

De loop elektrisch vastlassen aan het huis, hetzij ter plaatse van de achterkant van de loop en het inwendige van het huis, hetzij door middel van een te boren gat met een diameter van minimaal 10 mm in het huis en de loop ter plaatse van de schroefdraad. In het eerstgenoemde geval de voorkant van de grendel inkorten om deze te kunnen sluiten.

De grendel/afsluiter elektrisch vastlassen aan het huis over de gehele lengte, aan beide langszijden van de magazijnopening.
En de loop is niet aan de kamer vast gelast. De kamer zit in de loop. De loop is aan het huis vast gelast.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door Erik »

Dit is een meerschots grendelgeweer (repeterend wapen)? Dan klopt omschrijving 4.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Poolse wz29 Mauser karabijn ?

Bericht door Aart »

Heren,

Ik heb hem idd op warrelics.eu gezet en het ziet er naar uit dat het een WZ29 is die voor de export is geproduceerd, mogelijk naar Spanje.

Bedamkt voor jullie inbreng.

groeten,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie