Veldfles?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Veldfles?

Bericht door pionier »

Naar mijn mening een na-oorlogse fles. Begin periode DDR.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Veldfles?

Bericht door Jan m »

Bedankt, mijn excuses dat ik het bericht pas zo laat zie. Ik weet helemaal niets van stoffen, maar mijn moeder zegt dat het absoluut geen kunststof is.

Jan
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Veldfles?

Bericht door Bundeswehr »

Hoi Jan,

pionier heeft gelijk!
Het lijkt verwarrend aangezien er zowel Duitse als Russische elementen in zitten, maar als je de afkomst weet is dat makkelijk te verklaren.

Het is idd een na-oorlogse veldfles gebruikt door het toenmalige Oost-Duitsland. Zeer waarschijnlijk door de KVP (kasernierte volkspolizei), de voorloper van de NVA het leger van de DDR in de jaren '50. Maar ook door andere eenheden zoals de Grenztruppen begin jaren '60 (zie foto, daarop zie je rechtsonder zo'n veldfles).
Ook een foto van mijn versie (met gestikte berieming) van de DRK, het Rode Kruis.

Wat de waarde betreft moet ik je teleurstellen, die is bij DDR materiaal vaak laag (minimaal vergeleken met Wo2).

Groet,
Bundeswehr
Bijlagen
Bundesarchiv_Bild_183-85458-0003,_Berlin,_Mauerbau,_Kampfgruppen,_NVA,_VP.jpg
DSC01029.JPG
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Veldfles?

Bericht door Jan m »

Toch heel erg bedankt. Ik snapte het eerst inderdaad niet.

Jan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Veldfles?

Bericht door asjemenou »

Bundeswehr schreef:Hoi Jan,
Bundeswehr schreef:Hoi Jan,

pionier heeft gelijk!
Het lijkt verwarrend aangezien er zowel Duitse als Russische elementen in zitten, maar als je de afkomst weet is dat makkelijk te verklaren.

Het is idd een na-oorlogse veldfles gebruikt door het toenmalige Oost-Duitsland. Zeer waarschijnlijk door de KVP (kasernierte volkspolizei), de voorloper van de NVA het leger van de DDR in de jaren '50. Maar ook door andere eenheden zoals de Grenztruppen begin jaren '60 (zie foto, daarop zie je rechtsonder zo'n veldfles).
Ook een foto van mijn versie (met gestikte berieming) van de DRK, het Rode Kruis.

Wat de waarde betreft moet ik je teleurstellen, die is bij DDR materiaal vaak laag (minimaal vergeleken met Wo2).

Groet,
Bundeswehr
Hallo Bundeswehr,

Wat voor een veldfles zit er in jouw DRK foedraal? Kan je daar een foto van plaatsen?

Misschien een overbodige opmerking m.b.t. de bovenstaande archieffoto. De twee middelste personen zouden inderdaad tot de NVA of Grenztruppen kunnen behoren. De andere twee personen met de petten (met klep) zijn milicien behorende tot de Kampfgruppe der Arbeiterklasse.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Veldfles?

Bericht door Bundeswehr »

Beste Asjemenou,

Erg bedankt voor de extra toelichting/correctie ivm de manschappen op de foto.

Hierbij nog een paar foto's van de DRK fles en stempels:
Bijlagen
IMG_20140601_225441[1].jpg
IMG_20140601_225536[1].jpg
IMG_20140601_225647[1].jpg
IMG_20140601_225745[1].jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Veldfles?

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de foto's. Ik heb inmiddels al ontdekt dat ik in mijn eerdere reacties ten onrechte heb vermeld dat de aluminium veldfles Russisch zou zijn. Zo op het eerste gezicht lijkt dit ook zo te zijn. Bij nader inzien zie ik dat de schalmen van het kettinkje, welke de dop met de veldfles verbind anders zijn dan bij de Russische veldfles. De veldfles op de foto's van Jan is dan ook DDR aanmaak. Zie; http://flaechentarn-kraus.npage.de/feldflaschen.html . Voor een voorbeeld van een Russische veldfles, zie; http://frankieflood.blogspot.nl/2013/08 ... nteen.html .
Ik sluit overigens niet geheel uit dat deze vroege DDR aluminium veldflessen ook aan het Sovjet bezettingsleger in Oost-Duitsland kunnen zijn geleverd. In het vroeg naoorlogse Oost-Duitsland werd wel meer voor het Sovjet bezettingsleger gefabriceerd. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de Sovjet knopen, die aan de achterzijde "RZM" gestempeld zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie