Britten wilden met ‘zelfmoordduiven’ vijand bestrijden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Britten wilden met ‘zelfmoordduiven’ vijand bestrijden

Bericht door Roel R. »

Britten wilden met ‘zelfmoordduiven’ vijand bestrijden

LONDEN (AP) - De Britse geheime diensten hebben tijdens de Koude Oorlog overwogen duiven in te zetten om de vijand te bestoken met biologische wapens. Dat blijkt uit dossiers die vrijdag door het Britse Nationaal Archief zijn vrijgegeven.

In de dossiers wordt een plan omschreven om duiven te bewapenen met een capsule gevuld met zo’n 50 gram aan explosieven en een ziektekiem. „Duizend duiven die ieder met 50 gram explosieven in interval op een bepaald doel landen, kunnen een erg vervelende verrassing zijn”, schreef luitenant-kolonel WDL Rayner van de Britse luchtmacht. Hij schreef niet welke ziektekiem hij aan de explosieven zou willen koppelen. Rayners idee ging niet door omdat de Britse binnenlandse veiligheidsdienst MI5 ertegen was. „Rayner is altijd al een lastpost geweest als het om duivenzaken gaat”, schreef luitenant-kolonel Tommy Robertson van MI5.
Groot-Brittannië maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog veel gebruik van postduiven om berichten door te geven aan geheime agenten op het Europese vasteland. Tegen het einde van de oorlog zetten de Britten een duivencomité op om uit te zoeken of de vogels in nog meer operaties konden worden ingezet. De Britse geheime diensten vreesden dat zij op duivengebied achter zouden komen te liggen op andere landen. Een van de ideeën aan het eind van de oorlog was om met explosieven bewapende duiven op zoeklichten af te sturen.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zou verschikkelijk geweest zijn.. als er duizende duivenlosgelaten werden zitten er altijd tussen die afdwalen..
Komen ze ergens op een speelplaats terecht ofzo..

Slecht idee zeg..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Wilden ze deze duiven dan op gewone ondschuldige burgers laten vallen? of op militaire doelen?
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik neem aan op militaire doelen.

Ik vind het idd een te riskant idee, je weet nooit waar die beesten naartoe vliegen. Maar misschien was er wel een kans op een zgn. 'duivenwedloop' ;)
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Een duif keer altijd weer naar zn hok, dus ik eerder denk dat de britten hun eigen explosiefjes terug op hun kop zouden krijgen :P
War is something human...
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Hehe, wat een idee, moest het lukken zouden ze wel eens een bompje mogen smijten op al qaeda maar die kans is klein :P
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
mauser
Lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:11
Locatie: horst

Bericht door mauser »

ik vind het erges wel grappig een duif met explosieven op zoeklichten afsturen hehehe
It's not about dying for your country. It's about lettig your enemy's die for theirs!!
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik vindt dit echt zo'n idee dat door 'Ze resistance' uit 'Allo 'allo verzonnen zou kunnen zijn. :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Sjoerd schreef:Ik vindt dit echt zo'n idee dat door 'Ze resistance' uit 'Allo 'allo verzonnen zou kunnen zijn. :D
daar hebben ze al genoeg problemen met de 'normale' duiven.

Here whe have...

A long distance duck

_/-\o_
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

I will zai ties eunly once.. i ave recieved an expleusive messege freum zie british :P
War is something human...
Plaats reactie