Het bruggetje van St Jan

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Het bruggetje van St Jan

Bericht door joeri681 »

Het Bruggetje van St Jan is een brug in de Biesbosch en overspant de Sloot van St Jan.

Afbeelding

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was Zuid-Nederland bevrijd, maar Noord-Nederland nog niet en lag de Biesbosch hier tussen in. Het gebied werd gebruikt door Duitsers om naar Noord-Nederland te komen en voor joden en gestrande piloten om naar Zuid-Nederland te komen. Deze verbinding werd verzorgd door line-crossers. Daarbij werd regelmatig het bruggetje over de Sloot van Sint Jan gepasseerd. Het verzet onderschepte in de buurt van het bruggetje veel Duitsers.

Afbeelding
Op het bruggetje is een plaquette aangebracht waarmee dit herdacht wordt.
Op dit plaquette staat de volgende tekst:

'Symbool van het verzet, door onderduikers, hun helpers & line-crossers.
Punt van ontwapening 75 vijandelijke soldaten door onderduikerscommando'

Bron { http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugje_van_St_Jan }
Foto's zijn zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Het bruggetje van St Jan

Bericht door patrickh »

Bedankt voor het plaatsen!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Het bruggetje van St Jan

Bericht door coco »

Leuk :-) ligt zo'n beetje in mijn achtertuin.
Ik ken een van de line crossers persoonlijk, veel joden zijn er niet overgezet hoor, Voornamelijk medicijnen (dit was het belangrijkste) voedselbonnen en af en toe een neergeschoten piloot.

Personen overzetten was HEEL risicovol ten eerste omdat de personen verraders konden zijn, maar ten tweede ook omdat er absolute stilte en rust verwacht werd van de passagiers, als men dan beschoten werd raakte er nogal eens personen in paniek wat vaak dramatisch eindigde.

Vlakbij het bruggetje hangt een mandje, dit mandje had een zeer belangrijke rol;

"Werkendam naar Drimmelen: deze ging eerst een stukje over land. Dan per kano over het Steurgat, langs de polder Pauluszand naar het eiland Spijkerboor en dan langs de Biesboschkant de Amer op. Daar hing tegenover restaurant 't Voske en tegenover de haven van Drimmelen ergens een mand om aan te geven wanneer overgestoken moest worden. De mand werd verder omhoog gehesen als er crossers aankwamen"


Enkele weken geleden is er op omroep Brabant een mooi stukje geweest over de verzetstrijder die ik ken, hij vertelde beknop zijn verhaal was weer erg interessant, als ik het kan vinden plaats ik het.

Edit dat vond ik sneller dan verwacht, nu wel de goede: http://www.omroepbrabant.nl/?epg/906547 ... geten.aspx
Laatst gewijzigd door coco op 06 mei 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Het bruggetje van St Jan

Bericht door joeri681 »

Bedankt voor deze aanvulling!

Edit; Coco ik heb hier de goede aflevering: http://www.omroepbrabant.nl/?epg/906547 ... geten.aspx
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Het bruggetje van St Jan

Bericht door coco »

Ik had inderdaad de verkeerde, excuses nu staat wel de correcte erbij. :-)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Het bruggetje van St Jan

Bericht door joeri681 »

coco schreef:Ik had inderdaad de verkeerde, excuses nu staat wel de correcte erbij. :-)
Geen Probleem!
Plaats reactie