Knoop

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
GoldFish
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:30

Knoop

Bericht door GoldFish »

Beste,

Ik heb laatst een knoop gevonden maar er staat niks op, misschien dat jullie iets meer weten over deze knoop. Ik heb ook wat foto's toegevoegd voor jullie dus hopelijk kunnen jullie me er wat informatie over geven.

Groetjes, Bram. :)
Bijlagen
27042014491.jpg
27042014488.jpg
27042014484.jpg
27042014482.jpg
27042014480.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Knoop

Bericht door Haplo »

Met deze foto,s is daar niks van te zeggen helaas.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Knoop

Bericht door Erik »

Haplo schreef:Met deze foto,s is daar niks van te zeggen helaas.
Sluit ik me bij aan. De hoogte van de knoop is niet na te gaan, net als de diameter.
Als je vermoedt dat het om een militaire knoop gaat (hetgeen niet onwaarschijnlijk is gezien de achterzijde) moet je eens nagaan wat waarschijnlijk is. In Nederland hebben we de afgelopen eeuw maar een paar soorten koperen/metalen knopen gedragen. De knoop uit de 'blauwe periode' die hoog en helmvormig is, vaak zonder militair embleem maar soms ook met, en de bekende leeuwenknoop. Andere militaire knopen uit de 20e eeuw Nederlands leger zijn er eigenlijk niet of tenminste, dermate weinig voorkomend dat het wel heul bijzonder is als je die vindt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Knoop

Bericht door uniformverzamelaar »

Een knoop vinden is in feite op zich niets speciaal.
Men kan er nooit achterkomen hoe die bepaalde knoop op die plaats is terecht gekomen.
Men kan vermoedens hebben of aanwijzingen, maar zekerheid heb je bijna nooit.
Er kunnen 1001 reden daarvoor geweest zijn.

Zo is er een verhaal bekend van een belgische legerknoop die in Zweden uit de grond is gekomen.
Goed wetende dat er nooit Belgen in die buurt gevochten of gelegerd geweest zijn.

Is deze knoop per toeval ooit eens meegenomen door een bezoeker aan ons land ? Is deze knoop in der tijd door een Belgische emigrant daar ooit achter gelaten ?

Wie zal het zeggen, maar 1 ding is wel duidelijk, Het was en is een Belgishce knoop die daar toen gevonden geweest is.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
GoldFish
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:30

Re: Knoop

Bericht door GoldFish »

Beste,

Bedankt voor de vlugge reacties ik zal is kijken of ik betere foto's kan maken, maar het is natuurlijk moeilijk om te zien (voor mij) of het uit de Tweede Wereldoorlog komt of juist niet, hopelijk kunnen jullie me wat meer vertellen als ik de foto's geplaatst heb.

Mvg, Bram.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Knoop

Bericht door SwaII »

Bram wij zijn in blijde verwachting :) :) ...ook mischien eens kijken of er op de achterkant letters of iets dergelijks staat en ook de diameter van de knoop eens meten...knap man :)
groetjes
Swa
GoldFish
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:30

Re: Knoop

Bericht door GoldFish »

Beste,

Mijn excuses dat ik pas zo laat reageer, hier toch nog de foto's, hopelijk kunnen jullie hier wat meer mee.
De diameter van de knoop is trouwens 2,2 cm.
En helaas kon ik geen letters of cijfers vinden op de knoop zelf...

Groetjes, Bram. :)
03052014512.jpg
03052014511.jpg
03052014504.jpg
03052014524.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Knoop

Bericht door Erik »

Ik ken 'm niet als Nederlandse militaire knoop.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie