Vliegeniers uniform voor 1940

Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

We kunnen discussie verder voeren in dit topic.
DSCI0071.JPG
DSCI0060.JPG
DSCI0051.JPG

Samenvattend, het gaat om dit gala jasje van een Sergeant-Vlieger van de Luchtvaartafdeling.

Meningen verschillen over het jasje. De kraag schijnt niet goed te zijn, namelijk te plat en het embleem op de kraag dan ook niet goed.

Natuurlijk sta ik open voor kritiek, want ik wil wel een 100% goed jasje! :zapped:

De vliegerwing en het jasje zijn correct, hoe zit het dan met de kraag? Deze is te plat, wat betekend dat? Is het een eigenschap van de kleermaker, of gaat het om na-oorlogse productie, na-oorlogs gebruik of reproductie? Graag wat verduidelijking.

Verder klopt alles aan het jasje, 6 knopen op de rug, de knopen lijken me correct. De vliegerwing is goed en geeldraad geborduurd embleem op de kraag matcht goed bij de bananenschillen op de mouwen.

Ik heb garantie op authenticiteit, ik kan het jasje zo terug brengen. Maar dat wil ik natuurlijk liever niet.

Ben benieuwd.

Laatste drie reacties op het jasje:
emielS schreef:ik twijfel ook als de het kraagembleem zie.
hajos schreef:Alex, je weet net zo goed dat er 101 kleermakers zijn die buitenmodel maken.
Er zullen altijd verschillen zijn tussen de ene kleermaker en de andere. En net wat je er uit voor wou geven.
Ik kan niet iets zien waarvan ik denk dat klopt niet.
Alex schreef:De wing ziet er goed uit, maar de kraag met emblemen in mijn ogen echt niet. Ik heb zelf 4 LVA uniformen waar ik ze mee kan vergelijken en het lijkt niet helaas. Ik zal zo wel even een foto maken van mijn sergeant LVA. Van wat ik gezien heb is mijn mening dat de kraag niet goed is joep. Als je wil kan je wel een ander topic maken dan kunnen we daar de discussie aan gaan met elkaar
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan naar dit jasje, maar kan er maar weinig over vinden.

Op http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm heb ik even zitten vergelijken, maar het geel geborduurd embleem op het buitenmodel jasje is hetzelfde als die van mij. Mij lijkt met het embleem dus niks mis an sich.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Proos »

Dit topic hoort volgens mij thuis in Verificatie.
Verplaatst uit Algemene vragen.

Joep, wil je daar voor de volgende keer op letten?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Sorry, hier past het inderdaad beter.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Alex »

Even ter vergelijking een foto van mijn onderofficier.

20140328_101142.jpg
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door hajos »

Buiten het feit dat het nagenoeg niet voorkwam dat een galajas word nagemaakt, denk ik dat het echt aan de kleermaker ligt.
Veelal met de hand geborduurd dus nooit 100% gelijk.
denk als je een ander jasje van de zelfde kleermaker weet te vinden die toevallig ook van de LVA is dat je er een echt oordeel over kan vellen.
Het is een Galajas welke niet meer de witte inzet kraag heeft of gewoon zijn stijfheid is verloren.
Het is geen vertrekking van defensie. Dus al deze wachtmeester (rode bies om de strepen) deze propeller goed vond is het zo.(wanneer draag je een Gala jas?)
Ik zie nl ook geen kleur verschil in het zwart van de kraag en de jas, (wat ik wel bij jou jas zie welke een gewone BM is)

Maar dat is mijn bescheiden mening
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Alex »

Hajo, Bij mijn buitenmodel komt het kleurverschil doordat de jas decennia lang onder een leren jas heeft gezeten. Echter heb ik ook een LVA gala jas met een andere soort stof op de kraag dus dat wil niks zeggen. Naar mijn mening kloppen de proporties van de propeller niet. Misschien dat joep wat meer foto's van de kraag kan maken en wellicht ook de propeller van de andere zijde kan plaatsen maar van wat ik nu gezien heb had ik aan de jas voorbij gelopen.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door emielS »

Ik ben het met alex eens, hij komt verkeerd over.
En de zwarte jas van de LVA is niet echt een galajas deze droegen zij gewoon ook.

grt E
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Als ik het zo eens vergelijk ben ik toch van mening dat Hajo er het dichtst bij zit. De proporties van het embleem kloppen, de vleugels zijn wat knullig uitgevoerd maar verder klopt het wel. Borduren is handwerk dat door vele mensen in den lande werd gedaan waardoor je verschillen krijgt.
Daarnaast: wie heeft er belang bij het naborduren van dit embleem op een jasje? Degenen die wel eens een embleem hebben geborduurd (present!) weten dat dit veel moeite is en waarom? Om de verkoopwaarde van het jasje te laten stijgen? Dan zou ik mijn tijd liever steken in het naborduren van een wieltje o.i.d. op de kraag.
Daarnaast: als het latere aanmaak is moet eerst de kraag van het jasje want je kunt niet direct op de kraag borduren. Je moet dus sporen zien dat de kraag (de bekleding van de kraag) opnieuw is aangebracht. Omdat de kraag als eerste wordt ingenaaid met de voering moet de gehele voering dus uit het jasje, anders krijg je het niet goed in elkaar. En dat voor een embleempje?
Ga er gerust van uit dat het allemaal klopt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Alex »

Wie er baad bij heeft om het embleem na te maken? Ik denk de verkoper... Waar een normaal gala jasje 100 euro op brengt was deze 6 keer zo duur. Tel uit je winst! En er zijn meerdere voorbeelden in omloop waarvan de emblemen nagemaakt zijn. Onder andere een gala vlieger met gouden kraag. De propeller leek erg op dit exemplaar. Ook is er een wielrijders variant bekend al hebben sommigen daar hun twijfels over.

Wat mij ook opvalt aan dit jasje is dat de lusjes voor de medailles erg ver uit elkaar lijken te staan. Zou dus op minimaal 3 medailles moeten duiden. Niks is onmogelijk maar dit lijkt mij erg veel voor een sergeant vlieger.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Alex schreef:Wie er baad bij heeft om het embleem na te maken? Ik denk de verkoper... Waar een normaal gala jasje 100 euro op brengt was deze 6 keer zo duur. Tel uit je winst! En er zijn meerdere voorbeelden in omloop waarvan de emblemen nagemaakt zijn. Onder andere een gala vlieger met gouden kraag. De propeller leek erg op dit exemplaar. Ook is er een wielrijders variant bekend al hebben sommigen daar hun twijfels over.
Ik geloof je op je woord, maar blijf het onwaarschijnlijk vinden. Het is echt veel werk. Daarnaast moet het te zien zijn aan de binnenzijde van de jas.
De stof van de kraag is in de regel met Arabische gom gelijmd aan een stuk kraagsingel, om het zo zijn stijfheid te geven. Als de stof 'los' op de kraag zit kan dit een aanwijzing voor mutaties zijn.
Een replica jas met geborduurd wieltje is ook in mijn bezit.
Alex schreef:Wat mij ook opvalt aan dit jasje is dat de lusjes voor de medailles erg ver uit elkaar lijken te staan. Zou dus op minimaal 3 medailles moeten duiden. Niks is onmogelijk maar dit lijkt mij erg veel voor een sergeant vlieger.
Drie medailles zit je zomaar op, ook (vooral) als onderofficier. Medailles waar je makkelijk aan kon komen als militair en die häufig voorkwamen waren Trouwe Dienst (alleen onderofficieren), Mobilisatie '14-'18, Herinnering Watersnood 1916, Herinnering Watersnood 1926, Wandelvierdaagse. De Indiëgangers werden ook regelmatig bedacht.
Een batonregel van drie is al 12 cM breed.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Alex »

Over het algemeen genomen was de LVA een select groepje waar je echt niet zo snel bij kwam. Alleen de beste gingen door. Het was mogelijk om vanuit de infanterie of artillerie gedingen naar de LVA over te stappen. Een vlieger met de rang sergeant had dan ook net zij opleiding afgerond en net begonnen aan zijn ( vlieg ) carrière. De door jou vaak toebedeelde medailles lijken mij hier dan ook niet van toepassing. Zeg nooit nooit maar het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk.

Aan joep de vraag om wat meer foto's van de kraag te posten. Dan kunnen we dat even nader bekijken. Bij mijn genoemde nagemaakte emblemen was er ook niks te zien aan de binnenkant van de kraag. Als je van een simpel jasje je geld kan verdubbelen of zelfs verdriedubbelen dan wordt het interessant om er nep emblemen op te zetten.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Alex schreef:... Een vlieger met de rang sergeant had dan ook net zij opleiding afgerond en net begonnen aan zijn ( vlieg ) carrière. De door jou vaak toebedeelde medailles lijken mij hier dan ook niet van toepassing. Zeg nooit nooit maar het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk.
Wederom geloof ik je op je woord. Maar een sergeant die al langer in dienst was (en het was in die tijd niet uitzonderlijk als je een jaar of twintig in de rang van sergeant diende) kon met gemak die medailles in bezit hebben. Van de watersnood 1926 zijn al ongeveer 1200 medailles verstrekt. Het mobilisatiekruis moest zelf worden aangeschaft maar mocht op de uniform worden gedragen (legerorder 396, 1924)

Ben benieuwd naar de bevindingen! Borduren op een gegomde kraag lijkt mij errug moeilijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Joep »

Het jasje is dus niet na-oorlogs, geen na-oorlogse aanpassingen e.d. dan zou ik zeggen een 100% vooroorlogs jasje. Maar er zijn twijfelgevallen over de kraag?
Als de wing en het jasje verder kloppen, lijkt me dat al een goede indicatie dat het jasje gewoon moet kloppen. Er zitten geen sporen van epauletten op het jasje en ook geen naaisporen aan de kraag of de binnenvoering. Het kan dus niet zo zijn dat er een gala jasje van 100,- is gebruikt om een lva jasje na te maken van 600,-
Klerenmaker was een vakkundige ambacht, een verzamelaar of iemand met slechte bedoelingen kan dat niet zomaar eventjes zo mooi namaken.
Ik denk niet dat de verkoper de kraag nagemaakt heeft, ik heb het gekocht van een al wat oudere man, met een antiekzaakje en hij verzamelde vooral 10-daagse veldtocht. Ik sluit het natuurlijk niet uit, maar het is onwaarschijnlijk.

Ik snap dat de kraag in eerste instantie een beetje afwijkt van wat je vooral veel ziet, maar als de vliegerwing en het jasje verder kloppen, zonder sporen van aanpassingen, is dat een indicatie van vervalsing? Waarom zou het geen kenmerk kunnen zijn van de kleermaker?


@Alex:


Ik zal vanavond wat meer foto's van de kraag posten. Wat hoop je precies te vinden?

Ik snap dat je twijfels hebt over de kraag, maar wat moet het dan zijn? Nagemaakte kraag en het jasje wel goed?
Als ik logisch ga nadenken, er bestaan maar weinig replica's in gala jasjes, het jasje klopt verder wel, dan lijkt me de kraag gewoon bijhorend en origineel.
Daarbuiten zag ik ook wat bekende verzamelaars meebieden op marktplaats.

Ik heb garantie van de verkoper, ik heb daar speciaal nog om gevraagd. Maar er lijkt me tot nu toe weinig reden het jasje terug te gaan brengen?
Ik ga hem sowieso even op wat andere fora's zetten.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegeniers uniform voor 1940

Bericht door Erik »

Joep, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Zeker wil ik niet het verhaal van Alex aan de kant schuiven. Alex heeft meerdere jaren van intensief verzamelen in z'n tas en heeft de bekendste en oudste verzamelaars in zijn kennissenkring.
Toch denk ik, net als jij, dat dit eigenlijk geen replica kán zijn. Probeer 's een voor de gein een borduurnaald in een stijve kraag te steken en trek je conclusie. Kragen werden geborduurd en daarna verwerkt tot kraag, niet omgekeerd (eerst de kraag en dan proberen er een borduursel op te zetten) Als niet blijkt dat het stiksel van de kraag veranderd is of dat de voering er opnieuw is ingezet, kun je er vanuit gaan (denk ik) dat de kraag en daarmee het borduursel wel authentiek is.
Omdat je niet weet wanneer in z'n carrieregang deze sergeant zijn galajasje gekocht heeft (meteen na de opleiding of veertien jaar later) zegt de wijdte van de draadpassanten voor de batonrij ook niet zoveel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie