Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Dank u! Ik zal er achteraan gaan, zodra ik met de studie in wat rustiger vaarwater kom.

Ik heb hier die ranglijsten
http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr

Dus ik moet gewoon die van 1918 kopen, of een jaar later?

Waar kan ik de randsel op de rug deel 1 vinden? is er ook een goede verkoper van Nederlands pre 40? Ik zoek namelijk een sabel/klewang drager.

Waarom vraag ik deze "stomme" vragen nou? Tot op heden heb ik Nederlands min of meer gekocht van of mede verzamelaars, of op beurzen of met puur geluk. Ik heb geen enkel boek van Nederlands, en heb het eigenlijk min of meer een beetje erbij gedaan nu ben ik van plan om inderdaad een officier van het Nederlandse leger van voor 1940 bij elkaar te gaan zoeken en dus ga ik mij er nu op concentreren, dus boeken kopen en meer oriënteren daarom stel ik soms vrij voor de hand liggen de vragen.
jager_sabeldrager.jpg
jager_sabeldrager.jpg (28.47 KiB) 1693 keer bekeken
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Bas, de vragen zijn niet stom, ze zijn echter eenvoudig door jezelf te beantwoorden. Als je echt op een dood spoor zit, ga je vragen stellen, maar eerst zelf onderzoeken!
En Nederlands verzamelen (of Brits, of Luxemburgs, of wat dan ook) leer je niet binnen drie maanden. Daar gaat heel veel tijd overheen maar vooral: veel lezen en praten met anderen, op beurzen, op uitbeeldingsevenementen etc.
Als een boek in 1918 wordt uitgebracht, hoe oud is dan de informatie die er in staat? Logisch gedacht?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Dat klopt dacht te ver door


zoals ik al zei wie heeft een sabeldrager of weet een goede verkoper van nl materiaal?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Gijscollector »

Om toch nog maar even op het jasje in te haken... Deze is een hele poos in mijn bezit geweest en heb deze een tijd terug van de hand gedaan omdat ik eens wat anders op de pop wilde. Op de kraag hebben voorheen nooit sterren gezeten want er zaten absoluut geen gaten in de kraag waar deze in gezeten zouden kunnen hebben. De rode wieltjes op de kraag (op mijn foto) zaten er ook niet netjes opgenaaid, die zouden er ook niet origineel zo slecht op zijn gezet dus die heb ik er al gauw weer afgehaald. Met dit in je achterhoofd zou ik dus geen geld in lijsten omtrend officieren steken, want het lijkt me waarschijnlijker dat er ooit rangemblemen op de mouwen hebben gezeten ipv op de kraag. :wink:

Foto van hoe ik in 2010 het uniform op de pop had (hembrug op de foto is uiteraard een art 18 RWM 'deko'):
Afbeelding
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Ransel op de Rug deel 1 ga je niet zomaar vinden. Dit exemplaar is maar vrij schaars uitgegeven en was ook in het legermuseum direct uitverkocht.
Veel marktplaats in de gaten houden, veel op beurzen kijken rondvragen en dan moet het wel lukken! Maar schrik niet, je betaalt als je geluk hebt minimaal 125,- voor het boek.
Ik heb zelf een jaar er naar moeten zoeken. Maar Ransel op de Rug gaat alleen over de uitrusting, ik zou eens beginnen met wat andere naslagwerken: De Nederlandse Stalen Helm 1916-1946, van drs. K. De Joode, het perfecte referentieboek!
Verder is het misschien wel leuk om Veldgrijs deel 2 (vooral officieren) te kopen, maar het is vooral plaatjes kijken. Als je eenmaal een tijd Nederlands verzameld heb je er niets aan. Maar 't is wel leuk om te kijken wat het Nederlandse leger zoal droeg.

- Uniformen en Emblemen van M. Talens
- Van grijsgroen naar camouflage

En er zijn nog talloze boeken, qua referentieboeken zijn er niet ontzettend veel. Maar je kunt ook veel halen aan de hand van foto's etc.

Klewangdragers vind je wel, marktplaats in de gaten houden.

Als je alleen geïnteresseerd bent in officieren in WO1, tja dan moet je die van 1918 kopen (of jaargangen eerder, maar dan heb je natuurlijk niet de officieren die in 1918 officier waren)..

Het ideaalste is als je het naamregister der officieren (officierslijst dus) van 1940 hebt, deze zijn wel zeldzaam en heel duur. Maar dat is als je geïnteresseerd bent in de mobilisatie van '39-'40.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Alex »

Eergisteren stond er een ransel op de rug deel 1 te koop op marktplaats. Geen idee of hij er nog op staat.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Die zag ik ook staan inderdaad, ik heb wel eens een kepie gekocht bij die verkoper.Volgens mij staat hij wel eens in Breda. Hij is er alleen nu wel vanaf, met zulk soort dingen moet je gewoon snel zijn.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr

Als je echt interesse hebt zou ik snel zijn met deze, want die is zo weg!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Alex »

Das dezelfde!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Een kleine update van de afgelopen tijd:
Een Canadese 1942 officieren 08 pack en een sachet signal pack 1943 helaas mist de riem.
SAM_4432.JPG
SAM_4433.JPG
SAM_4434.JPG
SAM_4435.JPG
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Vandaag een heel stel voorschriften opgehaald op Huizen.
Het zijn er 7:

1. no. 76 beschrijving en gebruiksaanwijzing kompas M.22 1926
2. no. 58a. voorschriften geweervechten 1933
3. no 34. het paard en zijn verzorging 1936
4. no 41. ontwerp-voorschrift velddienst 1915 (mooie leren kaft)
5. no 71(1) voorschrift voor gebruik van luchtstrijdkrachten 1936
6. no 662 Gezondheidsleer voor den soldaat (dr H.A. Janssen) 1914
7. landweerlichting 1918a 10e regiment infanterie aanvullingsreserve veldzakboekje van Teunissen. Hij heeft van 1912 tot 1931 gedient
SAM_4477.JPG
SAM_4480.JPG
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

leuke boekjes! :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Dank je!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Mooie werkjes heb je verworven Bas! Met name die Gezondheidsleer 1914 is een treffer! Zoals je misschien wel ergens gelezen hebt op dit forum ben ik absoluut een voorschriften-fetishist!
Maar welke periode verzamel je nu? Het pré-1940 leger begint eigenlijk pas rond 1928, als de nieuwe(re) uitrusting in gebruik wordt of is genomen. De periode ervoor is meer de uitloop van de "nieuwe uniformen" uit 1912. De periode van de zwarte voorschriftjes (zoals jouw ovs. 41) is meer iets van tot ongeveer 1922, daarna werd de reeks driftig herzien (mede doordat de doctrine was veranderd na evaluatie van de eerste grote Wereldoefening) Ook een legerorganisatie waarbij de Landweer actief is betrokken stamt uit deze "WO1"-periode (die voor ons leger en haar organisatie in feite tot 1922 duurde)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Ach, onder pre 1940 versta ik alles wat men droeg/gebruikt werd tijdens de mobilisatie en de meidagen. Zo is veel uitrusting 1917 gestempeld, liepen bv. artillerist manschappen met wo1 jasjes en werd er ook antiek geschut gebruikt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie