info gevraagd over Lee Enfields

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

Dag allemaal,

Ik verwacht dinsdag een originele siamese no. 1 mk III Lee enfield te krijgen. Ik heb het internet een beetje afgespeurd en kwam erachter dat die vrij zeldzaam zijn aangezien er maar 10.000 van zijn gemaakt.( ik zal foto's plaatsten als ik hem binnen heb, voor de liefhebbers)

Ik heb altijd de WO2 zeer interessant gevonden en heb uiteindelijk mijn hobby beperkt tot het verzamelen van k98. Nu wil ik Lee Enfields erbij gaan verzamelen. Voordat ik daar honderden euro's in ga pompen wil ik me eerst verdiepen in Lee Enfields.

Zouden jullie mij wat willen vertellen over Lee Enfields? Ik heb bijvoorbeeld me altijd afgevraagd: er staat altijd no. en mk...wat voor mij logisch lijkt is dat je dan zegt oke no.1 mk 1 en dan no. 2 mk 2 maar dat is dus niet het geval. Waarom hebben ze het zo genummerd? En bestaat er iets als nummergelijkheid zoals bij k98? Hoeveel soorten Lee Enfields zijn er? Wat voor prijzen hangen aan een Lee Enfield? ik weet dat een goede nummergelijke k98 nu zo rond de 400 a 500 euro kost(corrigeer me als ik het fout heb) Alle info is welkom!!!

groeten
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Opgeheven account 5919

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Hier staan heel wat leuke feitjes, weet niet of je dit al gecheckt hebt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lee-Enfield

Mooi wapen, Enfield... Qua prijs heb ik ze zelf op MP of andere sites nooit goedkoper gezien als 300€
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

Strelok schreef:Hier staan heel wat leuke feitjes, weet niet of je dit al gecheckt hebt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lee-Enfield

Mooi wapen, Enfield... Qua prijs heb ik ze zelf op MP of andere sites nooit goedkoper gezien als 300€
ik heb daar nog niet op gekeken nee :bonk:
ja als ik een beetje rond kijk vragen mensen ongeveer 300 350 maar nooit meer dan 400. zijn er uitzonderingen? laten we de snipers erbuiten laten want die gaan weg voor duizenden :lol:
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Haplo »

Een Siam moet je een liefhebber voor vinden.
Er zijn inderdaad niet zo heel erg veel van gemaakt en derhalve dus redelijk zeldzaam.
Maar zeldzaam betekend niet dat het ook gelijk duur is.
Een Brit is over het algemeen meer waard als een Siam omdat ze meer gewild zijn.

Als je echt met Lee Enfields aan de Gang gaat zou ik het boek van Ian Skennerton kopen.
edit* Boek wat Johan al aangeeft.
Mvg/Best regards, Sipke
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

Haplo schreef:Een Siam moet je een liefhebber voor vinden.
Er zijn inderdaad niet zo heel erg veel van gemaakt en derhalve dus redelijk zeldzaam.
Maar zeldzaam betekend niet dat het ook gelijk duur is.
Een Brit is over het algemeen meer waard als een Siam omdat ze meer gewild zijn.

Als je echt met Lee Enfields aan de Gang gaat zou ik het boek van Ian Skennerton kopen.
edit* Boek wat Johan al aangeeft.
dat klopt wat je zegt. ik heb voor de siamese ook onder het gemiddelde betaald van wat een Lee Enfield weg voor gaat.
ik zal even kijken wanneer ik het boek ga kopen.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

heeft de siamese no. 1 mk 3 ook een aparte bajonet? is de bajonet die bij deze Enfield hoort een Model 1907 Wilkinson?
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Erik »

Met wikipedia krijg je alleen een algemeen beeld; jij wilt meer!
Goede site over wapens, waaronder de LE .303, vind je hier: http://www.rifleman.org.uk/The_Rifle_Sh ... nfield.htm Sla maar op in je favorieten, deze site ga je nog vaak nodig hebben!
Specifiek over de LE is de volgende site, ook een hele goede infobron: http://www.enfieldresource.com/
Ook leuk maar niet te diepgravend: http://ww2-weapons.com/Infantry/Rifles/ ... e-Enfield/
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door John8 »

De Siamese Lee Enfield No1 MkIII is bijna identiek aan het wo1 exemplaar van de Britten. Deze heeft ook de bajonetadaptor, zoals van het wo1 exemplaar. Deze werd soms afgedaan bij wapens die uit het buitenland (ik denk Duitsland) komen, dit ivm een wapenwet die zei dat je geen bajonet meer mocht op kunnen plaatsen, hetzelfde verhaal heb je met geweren die enkelschots zijn gemaakt en/of het vizier die vastgelast zit, zodat je niet meer “ver” kunt schieten.
En ja Enfields hebben ook verschillende serienummers (niet elk item), vaak kan je 3 serienummers terugvinden.
De Lee Enfield No4, modellen uit de jaren eind ’40 en begin ’50 in artisanaalstaat gaan soms 500 à 600 euro (geen idee waarom).

Ook de No5 (jungle carbine) is ook een stuk duurder dan de "normale prijzen"
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

John8 schreef:De Siamese Lee Enfield No1 MkIII is bijna identiek aan het wo1 exemplaar van de Britten. Deze heeft ook de bajonetadaptor, zoals van het wo1 exemplaar. Deze werd soms afgedaan bij wapens die uit het buitenland (ik denk Duitsland) komen, dit ivm een wapenwet die zei dat je geen bajonet meer mocht op kunnen plaatsen, hetzelfde verhaal heb je met geweren die enkelschots zijn gemaakt en/of het vizier die vastgelast zit, zodat je niet meer “ver” kunt schieten.
En ja Enfields hebben ook verschillende serienummers (niet elk item), vaak kan je 3 serienummers terugvinden.
De Lee Enfield No4, modellen uit de jaren eind ’40 en begin ’50 in artisanaalstaat gaan soms 500 à 600 euro (geen idee waarom).

Ook de No5 (jungle carbine) is ook een stuk duurder dan de "normale prijzen"
http://worldbayonets.com/Bayonet_Identi ... iam_2.html

ik zie dat de originele bajonet die erop hoort een type-62 is. nu nog zoeken naar zo'n ding...na de aankoop van de Siamese heb ik even geen budget meer over om na te denken over 500/600 euro Lee Enfields :wink:
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:ik zie dat de originele bajonet die erop hoort een type-62 is. nu nog zoeken naar zo'n ding...
http://www.ebay.com in de gaten houden, zoeken op trefwoord "siamese" in "militaria". Er staan nu zeven thaise bajonetten op, helaas geen type 62. Afwachten maar dus.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:ik zie dat de originele bajonet die erop hoort een type-62 is. nu nog zoeken naar zo'n ding...
http://www.ebay.com in de gaten houden, zoeken op trefwoord "siamese" in "militaria". Er staan nu zeven thaise bajonetten op, helaas geen type 62. Afwachten maar dus.
ik heb een paar websites gemaild die die bajonet mogelijk hebben. ik heb een site gevonden waar een siamese lee enfield word verkocht voor 900 dollar...maar goed dat is ook wat zij vragen niet wat ze krijgen :P ik hou het in de gaten en mocht ik er 1 vinden dan zal ik daar ook foto's van plaatsten! morgen in de namiddag verwacht ik de Enfield dus dan die avond zal ik foto's posten
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

de Enfield is binnen. ik heb via een Amerikaanse dealer een correcte bajonet gevonden alleen de prijs bevalt me niet helemaal. ik laat het nog even weten voor als ik de bajonet ga kopen. de foto's komen vanavond online!
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

20140520_204013.jpg
20140520_204047.jpg
20140520_204120.jpg
20140520_204146.jpg
de foto van de tijger is niet goed zichtbaar omdat ik de grendel niet kan openen, maar hij is aanwezig :yes:
ik weet nog niet wanneer maar ik ga binnenkort ook een m1920 "pussycat" bajonet aanschaffen. ik heb van een dealer gehoord dat je de bajonet onder die naam moet zoeken op internet.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: info gevraagd over Lee Enfields

Bericht door Uncle_Sam »

ik ben van plan om vrijdag een correcte bajonet aan te schaffen die uit Amerika moet komen.
heeft iemand een idee wat de waarde zou kunnen zijn van een Siamese Lee Enfield in goede staat met een correcte Siamese bajonet en schede? ik heb het idee dat er minder bajonetten over zijn dan Enfields
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Plaats reactie