k98 bajonet adapter

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

k98 bajonet adapter

Bericht door Uncle_Sam »

hallo allemaal,

ik heb een k98 waarvan de bajonet adapter ontbreekt. zit de adapter aan het hout vast en betekend dat dat het geen zin heeft om een nieuwe te kopen of kan ik gewoon een nieuwe kopen en die vervangen?

groeten
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Erik »

Volgens mij hebben alle K98's dezelfde Seitengewehrhalter (een adapter is een speciaal uitrustingstukje die het mogelijk maakt een bajonet, die niet oorspronkelijk bij het wapen hoort, toch te plaatsen. Zie ook de Spaanse bolo, die een adapter kent voor de Mauser)
Deze artikelen zijn gewoon los te koop! Deze verkoper heeft er 22 liggen voor een tientje 't stuk! Allen WO2!
http://www.egun.de/market/item.php?id=4945003
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door John8 »

Die kan je inderdaad gewoon van het hout halen, deze zit wel vast aan het hout met een "pen" die je er eerst dient uit te kloppen. (zie gaatje op de foto)
Afhankelijk van het hout en hoe het behandeld werd ga je dit er wel of niet gemakkelijk af krijgen (vaak geoliede kolf betekend opgezwollen hout...)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Erik S. »

kriegs1.jpg
Is het niet een Kriegsmodell? Die zijn origineel zonder de bajonet aansluiting.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Uncle_Sam »

Erik S. schreef:
kriegs1.jpg
Is het niet een Kriegsmodell? Die zijn origineel zonder de bajonet aansluiting.
het is een export naar Portugal.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:Volgens mij hebben alle K98's dezelfde Seitengewehrhalter (een adapter is een speciaal uitrustingstukje die het mogelijk maakt een bajonet, die niet oorspronkelijk bij het wapen hoort, toch te plaatsen. Zie ook de Spaanse bolo, die een adapter kent voor de Mauser)
Deze artikelen zijn gewoon los te koop! Deze verkoper heeft er 22 liggen voor een tientje 't stuk! Allen WO2!
http://www.egun.de/market/item.php?id=4945003
excuus, ik heb het verkeerd geformuleerd :oops:
de bajonet houder(?) op de k98 zelf. is dat een onderdeel van de kolf of zit hij los van het hout?
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door John8 »

John8 schreef:Die kan je inderdaad gewoon van het hout halen, deze zit wel vast aan het hout met een "pen" die je er eerst dient uit te kloppen. (zie gaatje op de foto)
Afhankelijk van het hout en hoe het behandeld werd ga je dit er wel of niet gemakkelijk af krijgen (vaak geoliede kolf betekend opgezwollen hout...)
Zelf had ik het ook verkeerd begrepen, ik had het dus over de bajonethouder!

Export voor Portugal is in 80% van de gevallen een jaartal 1937? Zowiezo geen Kriegsmodell.
Zoals in uw andere topic aangehaald is een afgezaagde bajonethouder wel vaker voorkomend, dit ivm een wapenwet die vroeger van kracht was. Maar kan je dus perfect herstellen!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:excuus, ik heb het verkeerd geformuleerd :oops:
de bajonet houder(?) op de k98 zelf. is dat een onderdeel van de kolf of zit hij los van het hout?
De Bajonetthalter (Seitengewehrhalter) is een stuk metaal met bajonethaft (ook wel eens 'doorn' genoemd) dat in het hout van de lade is ingebed en met een pen vastzit. Dat is de pen die je uit moet kloppen. Omdat deze constructie nogal breekbaar is (mocht je willen gaan geweervechten) is om het geheel een half-open of gesloten voorband geplaatst (de Duitser spreekt van "Ring")

Het gaat om de onderdelen nrs. 33 en 34, in het rode cirkeltje.

Afbeelding
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 bajonet adapter

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:excuus, ik heb het verkeerd geformuleerd :oops:
de bajonet houder(?) op de k98 zelf. is dat een onderdeel van de kolf of zit hij los van het hout?
De Bajonetthalter (Seitengewehrhalter) is een stuk metaal met bajonethaft (ook wel eens 'doorn' genoemd) dat in het hout van de lade is ingebed en met een pen vastzit. Dat is de pen die je uit moet kloppen. Omdat deze constructie nogal breekbaar is (mocht je willen gaan geweervechten) is om het geheel een half-open of gesloten voorband geplaatst (de Duitser spreekt van "Ring")

Het gaat om de onderdelen nrs. 33 en 34, in het rode cirkeltje.

Afbeelding
kijk eens aan. dit is nuttige info :) dankje!
ik denk dat ik het eerst maar zo ga laten ik wil niks kapot maken en het is decoratie dus ik ga er niet mee vechten :lol:
bedankt!
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Plaats reactie