militaire gegevens opvragen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

militaire gegevens opvragen

Bericht door panzerboy »

hallo

kan iemand mij vertellen waar ik de miltaire gegevens op kan vragen van een nederlandse militair die gediend heeft rond 1910

alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door earlymb »

Stamboekengegevens kun je opvragen bij het Nationaal Archief in Den Haag. Ik weet alleen niet zeker hoe het zit met de privacy, gezien de periode.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door Erik »

Dat is heel moeilijk.
Van militairen wordt niet standaard iets bijgehouden, al helemaal niet van dienstplichtig militairen. Hoogstens die gegevens die van belang zijn bij de vaststelling van pensioenrechten (ook de dienstplichtig militair bouwt een pensioen op tijdens zijn daadwerkelijke dienst) zijn opgeslagen bij het ABP, Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds.
Als je deze gegevens wilt inzien moet je aantonen directe familie van de man te zijn, anders wordt je niet geholpen (recht op privacy)

Van beroepsmilitairen wordt een dossier bijgehouden. Volgens mij zijn deze niet in te zien.

Naast deze gegevens bestaan er ook de ranglijsten Officieren, onderofficieren kennen iets dergelijks. Hierin staat summier iets over de militair geschreven (namelijk zijn rang- en onderscheidingsstatus, aanvang dienst en bevorderingen)

Ons leger kent niet iets wat de buitenlandse legers in de regel wel hebben: regimentsstamboeken. Daarvoor is (en was) ons leger teveel een volksleger. Je dient je plicht en geen verdere flauwekul.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door panzerboy »

erik en earlymb bedankt voor de informatie een kennis van mij is directe familie en zou graag wat meer willen weten over zijn opa maar zelfs als directe familie kun je zijn dossier niet opvragen ?

mvg ismo
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door Erik »

panzerboy schreef:.... maar zelfs als directe familie kun je zijn dossier niet opvragen ?
Ik zou niet weten bij wie je dan zou moeten zijn Ismo. Iemand die dat wel weet zijn de mensen van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) Ze hebben een website: http://www.nimh.nl (ja, weinig verrassend) Een mailtje of belletje kan veel startvragen al oplossen zo!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door hajos »

Van http://www.grebberg.nl

IVENT (voorheen DARIC)(http://www.defensie.nl/onderwerpen/arch ... onsarchief)
De volgende stap is dan het inschakelen van IVENT. IVENT staat voor de bedrijfsgroep voor Informatievoorziening en -Technologie welke diensten levert op het gebied van informatievoorziening, ICT en documentaire informatie. Onder hun hoede valt onder meer het persoonsarchief dat ruim 15 kilometer aan documentatie omvat. Via deze instantie kunt u de militaire staat van dienst van de betrokkene opvragen. Dat moet altijd schriftelijk gebeuren, IVENT geeft geen informatie op telefonische aanvraag. Aan zo'n aanvraag zijn geen kosten verbonden, wel kan IVENT (geringe) kosten in rekening brengen voor het verstrekken van fotokopieën. Het antwoord van IVENT zal minimaal zo'n 6 weken vergen. Daarnaast is de informatie uiterst summier en de informatie hoeft niet compleet te zijn. In zijn algemeen worden alleen de mutaties opgegeven van de persoon in kwestie gedurende de periode dat hij onder de krijgstucht viel. Deze mutaties waren bijvoorbeeld aanstelling in een rang, bevordering (en degradatie), decoratie, legernummer en (over)plaatsing bij/naar een zeker onderdeel en wapen (legeronderdeel). Nadere bijzonderheden worden niet gegeven door IVENT omdat dit eenvoudigweg niet is gearchiveerd.




Archieven bestuderen in de studiezaal van het NIMH in Den Haag.
Bijna altijd is op deze manier het regimentsnummer te achterhalen wat in ieder geval een ruwe inschatting geeft van waar de betrokkene tijdens de mobilisatie gelegerd was. Op basis van dit regimentsnummer kan vervolgens verder onderzoek gedaan worden. Met dit regimentsnummer is het bijvoorbeeld mogelijk om contact op te nemen met het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) in Den Haag die alle militaire gevechtsverslagen van de meidagen 1940 in haar archief bezit. In dit openbare archief kunt u deze stukken doornemen, kopiëren en evt. fotomateriaal opvragen. In deze gevechtsrapporten doen veelal officieren en onderofficieren hun relaas over de meidagen 1940 en in deze verhalen komen vaak namen van andere militairen voor. De kans dat de naam van de betrokkene in deze rapporten voorkomt is zeker aanwezig, in het andere geval geeft dit unieke bronmateriaal in ieder geval een zeer goed beeld van de gebeurtenissen bij dit legeronderdeel waarin u de eventuele verhalen van de betrokkene verder kunt inpassen. Verder kunnen op basis van dit regimentsnummer de diverse musea in Nederland bezocht worden voor nadere informatie. Was de betrokkene bijvoorbeeld ingedeeld bij de artillerie, dan is een bezoek aan het Artilleriemuseum in 't Harde een aanrader, was deze huzaar (cavalerie) dan is er het Cavaleriemuseum in Amersfoort. Verwacht hier geen details omtrent de betrokkene zelf, wel veel achtergrondinformatie die weer kan helpen bij het herkennen van andere aanknopingspunten, zowel op internet als in de "archieven".
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: militaire gegevens opvragen

Bericht door panzerboy »

erik en hajos nogmaals bedankt ik zal het er is met mijn kennis over hebben er zijn wel wat papieren in de familie maar hij zou toch nog wat meer willen weten dus zal ik hem deze site s is laten zien dan kan hij zelf een aanvraag in dienen of verder onderzoek doen

gr ismo
Plaats reactie