Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door stukaf »

Hey guy,
bedankt voor uw reactie.
Heel informatief.
Bretellen zaten er nog bij, géén Leopoldsorde.Hoewel ik dacht dat hij als kolonel op rust gegaan is. En misschien die onderscheiding later kreeg....
Maar ze zit niet in mijn lot. Wel een stijnen pot die hij waarschijnlijk als geschenk kreeg.
En ze vorige rang en eenheidskentekens.
Het slipje in de vest is te zien, ik had er speciaal op gelet om het ook op de foto te krijgen.
mvg
|<ris
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Kris,

Inderdaad het was mij niet opgevallen. Maar daar moet inderdaad de sabelhanger door gestoken worden.

Nu een officier die zijn volledige militaire loopbaan afsluit als Kapitein commandant heeft normaal gezien ook de ridder in de Leopoldsorde gekregen en dit normaal gezien voor hij officier in de kroonorde werd. (buiten eventuele andere eretekens die hij in zijn loopbaan heeft ontvangen, denk bv maar aan buitenlandse opdrachten enz...)
Zijn de medailles gemonteerd op een baret of zitten ze los op het uniform ?
Als het van mij was, zou ik trachten een ridder in de Leopoldsorde vast te krijgen en deze dan ook op het uniform plaatsen zodat hij volledig is

Als full kolonel zou hij normaal gezien ook Commandeur in de Kroonorde moeten ontvangen hebben.
Maar dit hangt in normale omstandigheden allemaal af van de jaren dienst.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door stukaf »

Hey Guy,
de medailles zijn gewoon opgestoken.Maar hebben er blijkbaar altijd gezeten (géén andere gaatjes te zien, en zo uit de kast gehaald). Wel een identieke set medailles terug gevonden in de inboedel, waarschijnlijk bedoeld om die op het parade uniform te kunnen laten zitten, dus ook al eigenaardig dat daar ook géén Léopold's orde bij zit.
Ik hoop misschien iets wijzer te worden als ik ook de documenten kan bemachtigen, maar het is niet zeker dat die er nog zijn.
Heb ook al beslist dat ik hem niet in de collectie ga houden. Ik kom nu al plaats te kort.
grtjs
|<
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Kris,

Als je zijn naam en geboorte datum hebt of kan vinden dan kan je zijn dossier raadplagen en daar zouden dan de verkregen nationale orden zeker moeten instaan.

Ja, plaats te kort, ik kan ervan meespreken.
Heb al zo dikwijls gezegd dat ik mijn verzameling ga uitdunnen, maar als puntje bij paaltje kom kan ik van de zaken geen afstand doen :cry:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Der Blitz »

de beloofde foto's van mijn aanwinsten:

het muntstuk:

Afbeelding

de post zegels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door uniformverzamelaar »

Mooi.

De drie zegels op de eerste scan met 5/10/20 pf zijn Zhäldienstmarken en werden op 1 januari 1903 in omloop gebracht.

Deze reeks bestond uit 8 verschillende waarden en werden officieel gebruikt tot 1905

Horen in feite nog bij het oude Duitse Rijk.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Der Blitz »

uniformverzamelaar schreef:Mooi.

De drie zegels op de eerste scan met 5/10/20 pf zijn Zhäldienstmarken en werden op 1 januari 1903 in omloop gebracht.

Deze reeks bestond uit 8 verschillende waarden en werden officieel gebruikt tot 1905

Horen in feite nog bij het oude Duitse Rijk.

Zitten indd zegels bij van voor de oorlog nog, ook nog enkele van 18.. en 1947 maar meeste zijn wel 1930-1945, de oudere en nieuwere ga ik verkopen, en enkel deze van het derde rijk ga ik zelf behouden.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bert-Jan »

vandaag op een rommelmarkt gevonden 2 LW schalen en een helm pot geen idee of hij echt is maar voor was niet duur samen.

CIMG6982.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door patrickh »

Ben ik nieuwsgierig, wat is niet veel?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bert-Jan »

25,- vond ik niet veel... maar ben Nederlands pre 1940 prijzen gewend dus misschien is het wel veels te veel...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door patrickh »

Dat is echt een koopje, die schalen zijn het al waard. Helm is mee geklooid, maar kun je ook nog wel €40 op MP voor krijgen, hoor!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door yente »

Inderdaad, echt een koopje!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door patrickh »

Vandaag deze kist op de rommelmarkt gevonden, thuis ff gegoogeld, en ja hoor, een Indië ganger kist!!!

Info:

http://www.indie-1945-1950.nl/web/3-1aat.htm

3 - 1 Regiment Aan & Afvoer Troepen

Opgericht: 01-09-1946 te Harderwijk

Onderdeel van: C- Divisie “7 December”

Vertrek Indië: 24-09-1946 a/b “Boissevain”

Aankomst Indië: 10-10-1946 Batavia

Toegevoegd aan: T.T.C. West-Java

Ingedeeld bij: 2e Infanterie Brigade Groep

Actiegebied(en): Batavia, Krawang, Poerwakarta, Cheribon

Commandant: Majoor W.C. Houdkamp

Gerepatrieerd: 01-10-1949 a/b “Groote Beer” 24-10-1949 aankomst Amsterdam

Omgekomen: ? man

De AAT viel onder de Verpleging en Transportdienst (VTD). De centrale leiding van de VTD berustte bij het directoraat van de VTD. De regionale leiding was in handen van een Territoriaal Verpleging en Transportofficier (TVTO), terwijl de leiding bij de eenheden, als brigades, divisies etc. berustte bij de verpleging en transportofficieren (VTO) van de AAT. 3 -1 AAT bestond uit vijf pelotons t.w. 1 stafpeloton, 1 werkplaatspeloton, 2 transportpelotons en 1 verzorgingspeloton. In het stafpeloton waren o.a. ondergebracht, de fourier, betaalmeester, koks, motorordonnansen, administratie en het transportbureau, waar de transportofficieren alle transporten regelden en ook de verantwoording hadden van de BOS Het werkplaatspeloton verzorgde alle reparaties en het onderhoud aan de voertuigen. De transportpelotons werden voornamelijk ingezet in het zogeheten 2e lijntransport. Dit hield in, het transport van levensmiddelen, munitie, brandhout, bouwmaterialen, BOS-producten etc. van de Verbruiks- en Levensmiddelen magazijnen (V.L.M.n.) naar de aanvullingplaatsen. Dit werk was beslist niet zonder gevaar. Voortdurend was er de dreiging van sluipschutters of voor mijnen en 'trekbommen'. Het verzorgingspeloton zorgde voor de verdeling en uitgifte van de week en dagfourage op de aanvullingsplaatsen. Tevens regelde men de werkzaamheden in de bakkerij, slagerij, BOS en munitieopslagplaatsen.

Na aankomst van 3 -1 AAT te Batavia werd men ondergebracht in het complex Sipayersweg. Eind oktober begin november werd een deel van het materiaal, dat afkomstig was uit oude legerdumps en in een slechte staat verkeerde, in ontvangst genomen. Eerst in december en januari 1947 volgde de rest van het materiaal. Ondanks het tekort aan onderdelen en middelen lukte het de werkplaats de voertuigen op tijd gebruiksklaar te krijgen en begon 3 – 1 AAT aan haar taak. Deze taak bestond uit het vervoer van vracht en troepen voor o.a. de U – Brigade, de 2e Infanterie Brigade en het Britse 1st Indian Division in het rayon Batavia. In december reed de compagnie met vijftien voertuigen mee met het convooi van Batavia naar Bandoeng. Begin februari, nadat de 3e Infanterie Brigade Groep naar het rayon Tjiandjoer was verplaatst, werd er ook regelmatig op dit traject gereden.

Kort voor de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd 3 -1 AAT toegevoegd aan de 2e Infanterie Brigade Groep. Tijdens de 1e politionele actie verzorgde 3 -1 AAT de aan en afvoer (verplaatsing) van troepen, levensmiddelen en munitie tijdens de opmars van de diverse onderdelen. Na de 1e politionele actie werd 3 -1 AAT gelegerd in Poerwakarta en Wangoeredja. Vanuit deze plaatsen werd het zware werk weer hervat. Naast de bevoorrading van de troep werd de compagnie ook veelvuldig ingezet voor troepenverplaatsingen bij de vele zuiveringsacties. Aan de 2e politionele actie, op 19 december 1948 werd door 3 – 1 AAT niet actief deelgenomen.

Tot aan de repatriëring bleef 3 – 1 AAT actief in het gebied van de 2e Infanterie Brigade Groep.
Bijlagen
kist.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinst. Zo af en toe kom je dit soort kisten nog wel eens op rommelmarkten tegen of zelfs in een afvalcontainer. Een kennis van mij vond er dus eentje in een afvalcontainer. Een exemplaar waar zelfs een divisielogo op was geschilderd. Eigenlijk jammer dat familieleden van zo'n veteraan dit soort objecten wegdoen. Het blijft toch een stukje familiegeschiedenis.
Het mooie van jouw kist is dat zelfs het adres van de veteraan er op staat vermeld. Geef de kist maar een mooi plaatsje.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door patrickh »

Dank je, maar past niet in mijn verzamelgebied, dus ga hem toch verkopen, kan helaas qua ruimte en budget niet alles bewaren :oops:
Plaats reactie