Stuk romp Dakota C-47

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Stuk romp Dakota C-47

Bericht door peanut »

Dames en Heren,
Hier stuk romp van een Dakota C-47.
Dit vliegtuig is boven Tsjechië neergechoten.
De afmetingen zijn: 2,50 hoog en 4,50 meter lang
Aangezien ik dit nog nooit te koop heb gezien vraag ik me af wat de waarde hier van is.
Alvast bedankt,
Hidde
1-1.jpg
Bijlagen
4.JPG
7.JPG
2.JPG
11.JPG
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Alex »

Wat de gek er voor geeft?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Opgeheven account 5919

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Prachtig stuk! Dit kan inderdaad weg voor wat de gek er voor geeft! Ik kan me goed voorstellen dat een klein tot middelgroot museum dit maar al te graag zou overnemen/kopen om te verwerken in een mooi diorama. Helaas heb ik er de ruimte niet voor, anders had ik er in ieder geval wel 300-400 euro voor over. _/-\o_
_Arthur

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door _Arthur »

Plus dat ding 'hier' krijgen gaat ook wel wat kosten.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Kugelblitz »

Zoals gezegd lastig een prijs op te plakken, maar vermoed dat zo'n stuk wel voor een paar duizend euro weggaat. Je kan hier een prachtige display mee maken, het heeft historische waarde en het is iets exclusiefs, waar mensen meestal wel wat voor over hebben. Enkel een stuk plaatwerk met hakenkruis van het staartstuk van Duitse vliegtuigen gaat al voor ruim €1000 weg, laat staan zo'n groot deel van de romp met ook nog eens de originele beschildering.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door ammo »

idd Kugel zal wel rond een paar duizend euro liggen.
Is een uniek stuk, als je het graag wil hebben zou ik zeggen kopen.
Als het B 17 was geweest of iets dergelijks had ik niet lang na hoeven denken.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door asjemenou »

peanut schreef:Dames en Heren,
Hier stuk romp van een Dakota C-47.
Dit vliegtuig is boven Tsjechië neergechoten.
De afmetingen zijn: 2,50 hoog en 4,50 meter lang
Aangezien ik dit nog nooit te koop heb gezien vraag ik me af wat de waarde hier van is.
Alvast bedankt,
Hidde
Opmerkelijk object. Heb je de aanbieder van dit stuk romp ook om details ervan gevraagd? "Boven Tsjechië neergeschoten" klinkt zo algemeen. Je zou dan eerst eens kunnen naspeuren of dat het klopt dat er boven Tsjechië destijds een Amerikaanse C47 is neergeschoten. Het is immers interessant om te weten of wat een Amerikaanse C47 destijds boven Tsjechië te zoeken had. Voerde de bewuste C47 een geheime missie uit? Een wapendropping voor het Tsjechische verzet? Zijn er overlevenden van de crash? En meer van dit soort vragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Joep »

Als je Amerikaans Airborne verzamelt kan je hier een super display mee maken lijkt me! Zo te zien is dit precies het stuk romp met opstapje naar de cockpit, of de achterkant van het vliegtuig!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
_Arthur

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door _Arthur »

Joep schreef: of de achterkant van het vliegtuig!
Dit. Markering zat altijd 'achteraan'.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Jim »

Joep schreef:Als je Amerikaans Airborne verzamelt kan je hier een super display mee maken lijkt me! Zo te zien is dit precies het stuk romp met opstapje naar de cockpit, of de achterkant van het vliegtuig!
Of Brits airborne. De Britse para's sprongen geregeld ook uit de Amerikaanse C-47. Maar de laaddeur ontbreekt nog.

Een jaar of 10 geleden kon ik een halve romp met 2 raampjes kopen voor 250 euro. (Bakboord zijde) De prijs zakte toen ik weigerde naar 195.
Deze had als decoratie dienst gedaan in een Duitse bioscoop. Helaas zat ik toen wat krap in de centen want ik had er graag een gehad. En ik wilde eigenlijk stuurboord zijde hebben. Een ander groot nadeel op dat moment was ruimte!
Ik zou er behoorlijk veel vanaf moeten snijden om heb te plaatsen waar ik het graag had en dat was dan ook weer zonde. Er waren nog een paar kleinere stukken van de romp beschikbaar. Maar die waren weer te klein.
Ik had anderen nog benaderd waaronder een privé museum maar die hadden geen intresse en eigenlijk ook om dezelfde reden RUIMTE :( !

De verkoper had de cockpit gekocht die dienst had gedaan als loket.
Momenteel ben ik maar een stuk aan het nabouwen met wat orginele stukken als veiligheidsriemen, brandblusser, aeronautic first aids.
De orginele wo2 troop seats heb ik nergens kunnen vinden voor verkoop :frownno: Al een paar jaar geregeld zoeken en mailen heeft helaas nog niets opgeleverd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door earlymb »

Website van een vriend van me die veel met Dakotas doet: http://www.avionart.com/

Een paar duizend lijkt me zwaar overdreven, hooguit een paar honderd. Ik heb vorig jaar september nog geholpen om een C-47 te demonteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Jim »

earlymb schreef:Website van een vriend van me die veel met Dakotas doet: http://www.avionart.com/
Die website ken ik (al vrij lang). Ik heb daar wel eens een paar keer een mail naar gestuurd maar noooooooit een reactie gekregen. En de laatste keer toen ik hoorde dat ze de c-47 van Bevrijdende vleugels hadden gekocht nog geprobeert te contacteren maar 2x mail terug gekregen als zijnde email adres niet bekend. :frownno:

Zeg hem maar dat hij iets aan zijn bereikbaarheid moet doen.

Hij kocht, volgens de media, het toestel voor €8000,
Het toestel heeft nog als figurant dienst gedaan in de nog te verschijnen film "Oorlogsgeheimen"
Komende september gaat hij definitief in stukken.
Hier nog tijdens de verfilming in de Ardennen. Foto van Hans Wiesman de eigenaar (Alias Dakota Hunter) via website studiegroep luchtoorlog.
Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door earlymb »

Vreemd dat je geen reactie hebt gekregen, meestal is hij snel met mails. Welk adres heb je gebruikt?

Overigens is dit toestel afgelopen september al gesloopt, zoals ik al zei heb ik daar ook bij geholpen. Bijna alle onderdelen worden hergebruikt, en de cockpit wordt zelfs de eerste Dakota flight simulator ter wereld met officiële certificering om vliegers van het type te laten oefenen. De belasting op de vliegende exemplaren neemt dan af, terwijl de vliegers toch genoeg uren maken. Het is een project in samenwerking met de DDA en de KLM.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Stuk romp Dakota C-47

Bericht door Jim »

earlymb schreef:Vreemd dat je geen reactie hebt gekregen, meestal is hij snel met mails. Welk adres heb je gebruikt?

Overigens is dit toestel afgelopen september al gesloopt, zoals ik al zei heb ik daar ook bij geholpen. Bijna alle onderdelen worden hergebruikt, en de cockpit wordt zelfs de eerste Dakota flight simulator ter wereld met officiële certificering om vliegers van het type te laten oefenen. De belasting op de vliegende exemplaren neemt dan af, terwijl de vliegers toch genoeg uren maken. Het is een project in samenwerking met de DDA en de KLM.
De (o.a) info email adres van de betreffende website.
Daarvan heb ik nog een automatisch antwoord ontvangen op 6 april 2011. De rest van de mailtjes heb ik niet meer en volgens mij zelf nog via een oude email adres verstuurd.

Mooi om te horen dat de cockpit niet zomaar bewaard wordt als een display item maar nog een virtueel 2de leven krijgt in dienst van de nog vliegende exemplaren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie