Hoe waffenrock aan te kleden?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Ray76 »

Ik heb sinds kort een mooie waffenrock van de 29ste infanterie divisie, 15de regiment (mot.).
Op de rechter mouw zit een shirr meister insigne. De waffenrock heeft op de linker boven borst 3 loops
en links thv middel 2 loops.
In deze loops zou ik mijn verwundeten abzeichen zwart of goud kunnen plaatsen of het iab.
Wat zou correcter zijn voor de 3 loops; feldspange (baton) of een medalbar?
Zou deze dan uit 2 of 3 medailles/batons moeten bestaan?
De waffenrock is een manschappen (onder officier) jas. Dit omdat er op de schouder stukken alleen
het regiment cijfer 15 staat. Ook shirr meister insigne duidt erop dat het een onder officier betrof.
Nu zie ik 2 verschillende koorden te koop voor waffenrocks. De parade aiguillette (officier? ) en een shooting lanyard.
Ik heb een officier schirmmütze. Zou ik dan de waffenrock moeten upgraden dmv pips erop te doen of de schirmmütze
downgraden? (beide niet echt mijn voorkeur) Zou dan eerder waffenrock upgraden.
Is een knoopsgat lint bv ek2 noodzakelijk, mocht ik een medalbar met ek2 erop plaatsen?
Een riem en dolk zou er ook nog eens bij moeten komen. Riem ook weer 2 varianten.
Dolk of uitgaans bajonet?
Kortom, tips gevraagd wat het meest realistisch zou zijn.
Dit regiment heeft trouwens deelgenomen aan de slag in het oosten, invasie Frankrijk ed.
Bedankt alvast, groetjes Ray
file.jpeg
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Oorlogsvarken »

Dit is de mijne, ik zou hem nooit upgraden of andersom als ik jou was. Misschien kan je je schirmmutze wel inruilen tegen een met een lederen stormriem.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Jan Klaassen »

Ray76 schreef: Wat zou correcter zijn voor de 3 loops; feldspange (baton) of een medalbar?
Zou deze dan uit 2 of 3 medailles/batons moeten bestaan?
Dat ligt er helemaal aan wát je uit het jasje wil maken. Voor parade-tenue werden medailles gedragen, voor alle overige gebruiken van de Waffenrock gewoon een baton. Dus het makkelijkst is die te gebruiken.
Ray76 schreef: Nu zie ik 2 verschillende koorden te koop voor waffenrocks. De parade aiguillette (officier? ) en een shooting lanyard.
Een "shooting lanyard" (Schützenschnur) past op dit uniform altijd (m.u.v. officieren, die inderdaad hun eigen aiguillette hadden), mits de soldaat deze had verdiend.
Ray76 schreef: Ik heb een officier schirmmütze. Zou ik dan de waffenrock moeten upgraden dmv pips erop te doen of de schirmmütze
downgraden? (beide niet echt mijn voorkeur) Zou dan eerder waffenrock upgraden.
Ik zou persoonlijk de waffenrock nóóit upgraden. Eventueel "tijdelijk" de schirmmütze aanpassen, maar beter zou zijn een bijpassende pet te zoeken...
Ray76 schreef: Een riem en dolk zou er ook nog eens bij moeten komen. Riem ook weer 2 varianten.
Een gewone zwartlederen riem is goed.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Ray76 »

Bedankt voor jullie respons Jan en oorlogsvarken :) mooie waffenrock ook :yes:
Ik zal me nu eerst eens gaan richten op de waffenrock, om deze correct aan te kleden. Zal niet in 1x gaan, maar in fases. Zou wel ineens een groot bedrag zijn.
Ik ga dan voor een mooie medal bar of feldspange,
Zwarte riem met alu koppelslot
Schutzensnurr
Wehrmacht dolk.
De schirmmütze zou ik dan tijdelijk moeten voorzien van een leren stormriem.
Moet wel bekennen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van de waffenrocks.
Lijkt me ook wel wat om deze richting te gaan verzamelen en deze dan compleet maken met
insignes en schirmmützen van de verschillende onderdelen.
Maar eerst deze maar eens compleet maken :yes:
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door coco »

Ik zou niet gaan prutsen aan een uniform nog aan een schirmmutze, als je het per ongeluk stuk maak heb je er eeuwig spijt van.
Dan maar tijdelijk een incorrecte display met officiers schirmmutze en manschap waffenrock.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Amstelwijck »

Prachtige paraderock Ray76 !
Je zou er inderdaad goed aan doen om hem wat aan te kleden, maar overdrijf hier niet mee. Dat maakt de jas niet echt interessanter.
Zoals oorlogsvarken en Jan Klaassen al zeiden, zorg dat je er een bijpassende schirmmutze voor kunt vinden.

hier de mijne.

groet,

Wim
Bijlagen
Paraderock Oberfeldwebel 25 Reg. Infanterie  (21) - kopie.JPG
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Ray76 »

Ziet er netjes uit Wim. Zo heb ik hem ook voor ogen. Ik plaats dan een medaille spange ipv een baton spange.
Heb ook al een aantal mooie koorden gezien. Nu eerst de waffenrock in orde maken, dan maar weer eens gaan kijken voor een correcte schirmmütze.
willietaria
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 20 jun 2012, 16:44

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door willietaria »

Bij een Waffenrock neem ik altijd een paspop met armen. Dan heb je een stoerder effect...
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door Ray76 »

Even een vraagje nog. Zat er in een waffenrock voor manschappen/onderofficieren ook de mogelijkheid om een een dolk aan te hangen? Deze zit er bij mij wel in. Dacht dat alleen officieren een dolk droegen.
file-1.jpeg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Hoe waffenrock aan te kleden?

Bericht door utmi »

Niet elke clip is bedoeld voor een dolk...
tenue-parade-waffenrock.jpg
Their name liveth for evermore
Plaats reactie