Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door koos24 »

Voor ik aan deze draad begin wil ik mijn dank uitspreken over de medewerking die ik van de Stichting Memorial 2015 voor Damslachtoffers 7 mei 1945 ontving en in het bijzonder van Johan Wieland (Penningmeester) een deel van de foto's ontving ik van deze stichting.

Een bezoek aan hun site of facebookpagina is zeker de moeite waard.


Afbeelding

Amsterdam 7 mei 1945

De situatie is explosief, op straat een feestende menigte , de BS (Binnenlandse strijdkrachten) die bewapend rondloopt en nog volledig bewapende Duisters.
De instructies van Prins Bernhard waren glashelder:

1) De BS mocht niet gewapend op straat.
2) De Duisters hoefden hun wapens niet in te leveren aan de BS maar mochten ze behouden tot het Canadese leger zou arriveren.

Beide instructies lapten de BS Amsterdam aan haar laars.

Afbeelding
BS voert Duitse krijgsgevangen af op het Frederiksplein
Voor meer voorbeelden klik hier

7 mei rond 13:00 3 verkenningsvoertuigen van de Polar Bears arriveren op de Dam maar vertrekken weer, ze vinden de situatie explosief.

Afbeelding
De Duitsers zitten op dat moment nog volledig bewapend in het gebouw de Grote Club dat uitkijkt over de Dam

Rond 15:00 schieten de Duitsers vanuit de Grote Club op de menigte.

Afbeelding
Goed zichtbaar, bewapende Duitsers achter de geopende ramen van de Grote Club

Ik vroeg aan Johan Wieland wat de oorzaak was van de schietpartij en dit was zijn antwoord:

Het meest voor de hand liggende scenario is, dat er op de Nieuwezijds bij de Paleisstraat een schietpartij is ontstaan, waarschijnlijk een Duitser die zich
niet wou overgeven aan de BS
Als reactie daarop zijn de Duitsers in de Grote Club ook gaan schieten.

Er is een foto (van Coesel) waarop 2 Duitsers op hoek Spui/Paleisstraat aangehouden worden. Door velen wordt dit gezien als de start van de
schietpartij. 1 van deze Duitsers zou geprobeerd hebben zijn wapen te pakken en werd daarop neergeschoten. Klopt ook niet; op filmbeelden is te zien hoe beide
Duitsers levend en ongeschonden werden afgevoerd.

Dit in een notendop, en op persoonlijke titel. Er zijn de afgelopen 68 jaar zoveel verhalen geschreven; dronken Duitsers, reaktie op kaalscheren van
moffenhoeren, angst van de Duitsers om door de B.S. en/of menigte op de Dam aangevallen te worden, wie zal het zeggen.
Voor het verhaal van de moffenhoeren hebben we nooit bewijs kunnen vinden, dat is op de Dam wel gebeurd, maar dan een dag later.

We hebben nu 31 bewezen slachtoffers. Het zal wel wat meer kunnen worden als ons onderzoek verder gaat, maar: als de Duitsers met hun zware mitrailleurs voluit
op de menigte hadden geschoten zou het aantal doden een veelvoud daarvan zijn geweest.


Deze foto's zijn door verschillende fotografen op en rond de Dam gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Paniek en pogingen eerste hulp te verlenen.

Afbeelding
Hoek Dam-Eggertstraat

Afbeelding
De BS in het Beurspoortje, op de achtergrond de Bijenkorf

Afbeelding
Afbeelding
Binnen enkele minuten is de Dam leeg.



Afbeelding
Padvinders voeren een gewonde af op het Rokin, de panden op de achtergrond bestaan niet meer.

Afbeelding
Afbeelding
De doden, deze foto is genomen op de Dam tussen de Eggertstraat en Nieuwendijk

Afbeelding
Achter het paleis op de Dam op de Nieuwezijds Voorburgswal bleef dit Duitse voertuig achter, aan de kogelgaten te zien is hij beschoten.
Voor de liefhebbers: Opel Blitz Mannschaftswagen

Afbeelding
Een van de weinige overgebleven exemplaren.

Als de schietpartij begint slaat BS-commandant C.F. Overhoff meteen alarm bij Wehrmachtcommandant dr. Schröder en krijgt Hauptmann Bergmann van de Feldgendarmerie mee om de orde te herstellen en het vuren te doen beëindigen de twee lukt het in de Groote Club te komen en de commandant van de schietende Kriegmarine eenheid over te halen het schieten te staken.

Afbeelding
Bergmann en Overhoff op de Dam

Afbeelding
Afbeelding
Op de Dam hangt een plaquette deze werd in 1947 onthuld door Bep Vink, in de oorlog commandante van het Rode Kruis, zij heeft op 7 mei 1945 op de Dam veel gewonden geholpen en naar het Binnengasthuis gebracht.

8 mei 1945 de Canadezen arriveren in Amsterdam


Afbeelding
Afbeelding
Opgewacht door een uitzinnige menigte, deze foto is gemaakt op de Berlagebrug, vermoedelijk 8 mei maar omdat er al eerder geruchten waren dat de geallieerden in aantocht waren is het mogelijk dat deze foto op 7 mei is gemaakt toen de mensen voor niets stonden te wachten.

Afbeelding
Canadese voertuigen met burgers op de Amstellaan die nu Vrijheidslaan heet.

Afbeelding
Iets verderop, Amstellaan hoek Rijnstraat

Afbeelding
Nieuwezijds Voorburgswal

Afbeelding
Nieuwezijds Voorburgswal

Afbeelding
Leidsestraat, hoek Keizersgracht

Afbeelding
Mozes en Aäronstraat

Afbeelding
Mozes en Aäronstraat

Afbeelding
Mozes en Aäronstraat

Afbeelding
Midden op de Dam

Afbeelding
Er werden diverse defilés op de Dam gehouden, de exacte datum van deze heb ik iet kunnen achterhalen.

Afbeelding
Kalverstraat, hoek Spui



Afbeelding
Deze Duitse bus, een Krupp Omnibus OD 4 N 232, bleef achter op de Amstelveense weg, tegen alle instructies in hield de BS de bus met terug trekkende Duitsers aan. De schietpartij tussen leden van de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) en Duitse militairen, op 7 mei, lijkt te zijn voortgekomen uit frustratie.

De Duitser wilde zich niet laten ontwapenen door de BS maar hadden op hun beurt beloofd te wachten op de Canadezen en zich niet uit Amsterdam terug te trekken.

Afbeelding
Op de achtergrond zichtbaar een gesneuvelde BS'er op de voorgrond een gewonde BS'er met zijn Stengun nog naast zich.

Afbeelding
Uiteindelijk was het een gezamenlijk optreden van Duitse en B.S. officieren die de schietpartij stopte.

http://www.geschiedenis24.nl/andere-tij ... -Blik.html
Andere Tijden besteedde er een deel van een aflevering aan inclusief amateur beelden van de schietpartij
Begin bij 15:15

Afbeelding
Ongeveer op de plek waar de bus stond een monument voor 4 gesneuvelde BS'ers
Drie sneuvelden tijdens de schietpartij rond de bus een tijdens een andere schietpartij.

Afbeelding
Het originele onderschrift van deze foto luidde:
"BS onderhandeld met Duitsers voor de Ortskommandantur aan de Johannes Vermeerstraat in Amsterdam"

Afbeelding
Op veel plaatsen in Nederland, ook in Amsterdam, werden "moffenhoeren" en "moffenmeiden" kaal geschoren, met verf besmeurd en soms mishandeld.
(Ik ben er niet 100% zeker van dat al deze foto's in Amsterdam gemaakt zijn)

Afbeelding
Tussen 1947 en 1956 stond op de Dam een Tijdelijk Nationaal Monument naar ontwerp van de architecten A. Komter en A.J. van der Steur. Het bestond uit een vier meter hoge, gebogen bakstenen muur. Daarin bevonden zich nissen voor urnen met aarde uit de elf provincies, onder meer afkomstig van fusillade- en begraafplaatsen.

Afbeelding
In 1956 was het huidige Nationaal Monument op de Dam gereed.
(Foto niet zelf gemaakt maar uit internet collectie)


Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Laatst gewijzigd door koos24 op 24 mei 2014, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door koos24 »

Ik heb de serie zo zorgvuldig mogelijk gemaakt en daarvoor diverse bronnen geraadpleegd.
Soms zijn dingen echter niet helemaal duidelijk en worden bij een foto diverse data genoemd of is het moeilijk te achterhalen
wat er precies is gebeurd omdat bronnen elkaar tegen spreken.

Het is goed mogelijk dat ik fouten heb gemaakt bij het samenstellen van dit foto verslag, mocht dat zo zijn voel je vrij een en andere recht te zetten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door Timster »

Ziet er weer goed uit. Bijzonder om te zien dat er een reisbureau bestond ten tijde van de oorlog. Daar zou je in die tijd naar mijn idee niet zo snel aan denken
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door Old guy »

Je bent goed bezig geweest Koos24 :)
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door Nekaf »

Geweldig weer Koos, bedankt
Thompson
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 feb 2011, 17:52
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door Thompson »

Zeer interessant, zeker de vergelijkende foto's!
Gebruikersavatar
STCOKL
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2016, 22:15

Re: Amsterdam: Bevrijding & de doden op de Dam (foto's)

Bericht door STCOKL »

Omdat ik sinds kort lid ben en mij hier en daar nog moet inlezen, kwam ik dit verslag tegen.

Ten eerste mijn complimenten aan dit verslag, zeer duidelijk!

Ik snap alleen niet wat de relatie is van het incident op de Amstelveenseweg mbt de schietpartij op de Dam...
Laten we wel zijn, het zijn twee incidenten veroorzaakt door de BS, maar wat is nou de aanleiding van de schietpartij op feestvierende mensen op de dam?
'Tandem fit surculus arbor'
ex Staf COKL (tegenwoordig OTCo)

https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... heden/otco" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie